Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarstrand, Jämtland
Registrerad
Sep 2015

Åskan tog min TV!

Hej!

Som titeln avslöjar så har åskan härjat och tagit med min TV till himlen 🙄 Jag har en Panasonic TX-L47ET60Y, 6 år gammal men fortfarande en fantastisk TV som jag är nöjd med. Så till frågan, finns det någon säkring i denna TV som kan ha gått eller kan den vara helt kaputt? Den får ingen ström alls kan jag tillägga och testat bytt strömkabel osv.

Min Teliarouter, Netgear Nighthawk R700 och Nvidia Shield dog också tyvärr. Förbaskat tråkigt. Tacksam för alla svar!

Chassi: Phanteks Evolve | CPU: Intel i5 4690k @ 4.3 GHz | Kylare: Fractal Design Kelvin S240 | Grafik: EVGA GTX 1070 FTW | PSU: Corsair RM650 | RAM: Corsair Vengence LP 16GB 1600 MHz | MOBO: ASUS Z97I-PLUS mITX | Samsung 840 EVO 120 GB | WD Caviar Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

@Deuterocanon:
Jag råkade ut för att min VHS pajade när det åskade en gång, när jag lämnade in den för felsökning så visade det sig att det bara var en diod som hade gått åt helvete.

Så om du tycker om TV'n kan det vara värt att ta kostnaden för felsökning.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2007

Lämna in för felsökning, meka inte själv.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Gigabyte 1070 ROCK 8GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G703 / TB: Logitech G710 / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Acer Predator 1440p 27", Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Deuterocanon: ET60 är om jag inte minns helt fel en VA-panel och förhållandevis bra för sin klass. Så vill du köpa nytt och motsvarande kan du leta efter detta. Vill du testa att reparera behöver du leta upp ett servicecenter, ta dit TV:n och betala en felsökningsavgift. Ifall TV:n går att reparera tillkommer kostnad för tid och reservdelar. Beroende på vad som gått sönder kan kostnaden bli högre jämfört med att köpa ny motsvarande modell. Kanske kan en hemförsäkring minska den kostnaden en bit men inte mycket med tanke på självrisk och att den är så pass gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Med tanke på det ser ut idag så skulle det inre förvåna mig att det är dyrare att lämna in för reparation än att köpa ny - oavsett hur ”enkelt fel” det visar sig att vara.

Citera för svar!

CPU: i7-6700K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS Z170-A. Minnen: HyperX Fury Black DDR4 8GB 2666MHz. GPU: ASUS GTX 1080 Strix Gaming (8G). SSD: Corsair Force LE 240GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 400C + Be Quiet! Shadow Wings 2 PWM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018

Med tanke på att så mycket dog så är förhoppningen ganska låg att det skall gå att få liv i TVn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Omöjligt att svara exakt på, men man kan göra en rimlighetsbedömning och det är att det inte lönar sig.

Det du kan göra är detta: Fråga försäkringsbolaget vad en sex år gammal TV med det nypris du betalade betingar för värde idag. Sedan försöker du få ett gratis kostnadsförslag för reparation hos någon firma (vilket troligen inte kommer att hända då det tar en del tid i anspråk att felsöka). Sedan kan du jämföra värderingen med kostnaden för lagning.

Varför inte bara kolla efter dess efterföljare på marknaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarstrand, Jämtland
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Nils-Göte:

Omöjligt att svara exakt på, men man kan göra en rimlighetsbedömning och det är att det inte lönar sig.

Det du kan göra är detta: Fråga försäkringsbolaget vad en sex år gammal TV med det nypris du betalade betingar för värde idag. Sedan försöker du få ett gratis kostnadsförslag för reparation hos någon firma (vilket troligen inte kommer att hända då det tar en del tid i anspråk att felsöka). Sedan kan du jämföra värderingen med kostnaden för lagning.

Varför inte bara kolla efter dess efterföljare på marknaden?

Fick 1800 för TV:n av mitt försäkringsbolag så det är bara att hitta nån ny 😎 Tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Phanteks Evolve | CPU: Intel i5 4690k @ 4.3 GHz | Kylare: Fractal Design Kelvin S240 | Grafik: EVGA GTX 1070 FTW | PSU: Corsair RM650 | RAM: Corsair Vengence LP 16GB 1600 MHz | MOBO: ASUS Z97I-PLUS mITX | Samsung 840 EVO 120 GB | WD Caviar Green 2TB