Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Grafikkort dött?

Hej,

Grabbens dator började krångla nyligen. Oklara symptom beskrivna över telefon av en tonåring, men han lyckades hanka sig fram några dagar med omstarter och rensning av C-driven, men slutligen "dog" den.

Jag har plockat ut grafikkortet och blåst rent och okulärbesiktat. Testat båda DVI och HDMI och med två skärmar med samma resultat: Bilskärmen visar "ingen signal".
Vid första startförsöket fick jag fram en bild (Windows höll på med nån reparation) men det var röda missfärgade band över hela bilden. Efter det - inget.

Fråga 1. Kan det vara nåt annat som är trasigt?
Jag antar att strömförsörjningen skulle kunna ge samma resultat, men fläktarna på grafikkortet snurrar (liksom andra grejer på datorn).

Fråga 2: Går det att hitta ett nytt grafikkort som passar i en såpass gammal dator?

Datorn (Byggd 2013):
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 280X 3GB DUAL-X OC (Tahiti XTL)
Moderkort: MSI Z87-S02 INET EDITION ATX
HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
RAM: A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta
CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Cooler Master Hyper 212 EVO
Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze
Corsair Carbide 200R Svart
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail
Windows 10 Svensk 64-bit

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta ut gpu och koppla skärmen till moderkortet? Om du får signal då så är det grafikkortet som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. prova koppla in skärmen mot moderkortet enligt förslaget ovan
2. alla dagens kort borde väl passa med en pci-e x16 vilket moderkortet stödjer. Dock kan cpu och ram vara lite av en bottleneck här.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av HeroiX:

Har du testat att ta ut gpu och koppla skärmen till moderkortet? Om du får signal då så är det grafikkortet som är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Savage_Gray:

1. prova koppla in skärmen mot moderkortet enligt förslaget ovan
2. alla dagens kort borde väl passa med en pci-e x16 vilket moderkortet stödjer. Dock kan cpu och ram vara lite av en bottleneck här.

Moderkortet tycks sakna videoutgång - jag kan inte hitta nån?

Tror att det är samma:
https://www.inet.se/produkt/1902526/msi-z87-s02-inet-edition-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chattanoga:

Moderkortet tycks sakna videoutgång - jag kan inte hitta nån?

Tror att det är samma:
https://www.inet.se/produkt/1902526/msi-z87-s02-inet-edition-...

Verkar så tyvärr, det lättaste vore om du har någon du kan låna ett grafikkort av? Det bör inte vara några problem i och med att moderkortet har pci-e x16 så en nyare gpu etc funkar oxkså samt 650w räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@HeroiX:

Jag lutar åt att köpa ett grafikkort med liknande prestanda på chans och hålla igång den ett par år till.
Det borde inte kosta massor att komma upp i samma prestanda eller några procent bättre?

Nån som känner till nåt "modernt" kort som har motsvarande prestanda, eller lite bättre?

/Chattanoga