Arbetsstation/Video-Bildredigering till pappa

Permalänk
Medlem

Arbetsstation/Video-Bildredigering till pappa

Hej!

Min pappa tycker om sin kamera. Tar bilder gör han också. Senaste tiden har han frågat mig om jag kan hjälpa honom att hitta en lämplig bildredigeringsdator.

Jag själv har noll intresse för bild och videoredigering, men kan bygga och installera dator när det krävs.

Därför söker jag ett köpråd för en dator i 10-15tkr klassen (lika gärna färdigbyggd som byggsats).

Mvh

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera något sånt här PLUS en till SSD på 250-500GB(exempelvis en 860). Totalt hamnar du precis på 15k.

HDDn är då för att lagra backup och annat, 860 för Windows + program och 970 för materialet som ska arbetas med.
Notera dock att moderkortet kräver en flashning av BIOS innan processorn är kompatibel. Detta görs med ett USB-minne.

Går att göra lite finslipningar som att snåla in på chassi och grafikkort men detta ger dig iallafall något att förhålla dig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Skulle rekommendera något sånt här PLUS en till SSD på 250-500GB(exempelvis en 860). Totalt hamnar du precis på 15k.

HDDn är då för att lagra backup och annat, 860 för Windows + program och 970 för materialet som ska arbetas med.
Notera dock att moderkortet kräver en flashning av BIOS innan processorn är kompatibel. Detta görs med ett USB-minne.

https://komponentkoll.se/bild/ymgrS.png

Går att göra lite finslipningar som att snåla in på chassi och grafikkort men detta ger dig iallafall något att förhålla dig till.

Tack!

Har du lust att upplysa mig - vad spelar grafikkortet för roll i ett sånt här bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Tack!

Har du lust att upplysa mig - vad spelar grafikkortet för roll i ett sånt här bygge?

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet spelar en minimal roll i de flesta fotoredigeringsapplikationer. Photoshop är guldstandard för fotoeditering och även om Adobe bygger in mer funktioner med grafikkortsacceleration är prio för ett bygge snabb flertrådig processor, snabb och mycket RAM samt snabb HD.
Att lägga 4000kr på ett grafikkort till en hemmadator för bildredigering är totalt bortkastat. Behöver du ett grafikkort i framtiden så köp det då, köp ett baskort till att börja med.

Nu är inte detta det du eftersöker men jobbar du professionellt med bilder vill du inte heller ha ett gamingkort utan ett professionellt kort med certifierade drivrutiner, ECC minne etc.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80