Från 50" Plasma till 65" OLED/QLED köpråd 20000:-

Permalänk
Medlem

Från 50" Plasma till 65" OLED/QLED köpråd 20000:-

Har en Panasonic G20 sedan hundra år tillbaka och vill ha något större till min nya lägenhet.

Har inte följt med i utvecklingen men en sak är av yttersta vikt, bilden måste motsvara sk "Soap opera effect" https://www.cnet.com/how-to/soap-opera-effect-tom-cruise-want...

har sneglat på dessa två så kom gärna med input.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Har en Panasonic G20 sedan hundra år tillbaka och vill ha något större till min nya lägenhet.

Har inte följt med i utvecklingen men en sak är av yttersta vikt, bilden måste motsvara sk "Soap opera effect" https://www.cnet.com/how-to/soap-opera-effect-tom-cruise-want...

har sneglat på dessa två så kom gärna med input.

https://i.gyazo.com/2e094228d4db2ae7833bfeeac43e647e.png

Jag gick själv från en LG 60PA5000 PLASMA till QE65Q9fn förra black friday, hade faktiskt gått på LG OLED, färgerna och svart nivån är mycket bättre på LGn. Samsungen svarta får en att sträva efter mer...Sedan saknar den DTS stöd...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Hej, gick själv ifrån en panasonic vt60 pga den var med om en tråkig händelse så jag köpte en lg e6(sista gen med 3d) och i min värld duger endast oled, jag har försökt med lcd(qled/led) men dem dem är inte på samma nivå, vill jag ha starkt ljus kan jag gå ut och titta på solen men vill jag ha bästa möjliga bild och en svärta som vår den mörkaste himmeln att bli avundsjuk så är det oled du ska välja iaf i mitt tycke, och av lg så är E och G serien ngt bättre än B och C serien men det är ingen dag och natt skillnad, men du säger du vill ha såpopera effekten? jag som trodde alla vill vara utan den och av dem två du nämner så är LG det enda valet om jag hade valt

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Enkelt val, jag har två stycken Oled 65c8 och är supernöjd.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Hej, gick själv ifrån en panasonic vt60 pga den var med om en tråkig händelse så jag köpte en lg e6(sista gen med 3d) och i min värld duger endast oled, jag har försökt med lcd(qled/led) men dem dem är inte på samma nivå, vill jag ha starkt ljus kan jag gå ut och titta på solen men vill jag ha bästa möjliga bild och en svärta som vår den mörkaste himmeln att bli avundsjuk så är det oled du ska välja iaf i mitt tycke, och av lg så är E och G serien ngt bättre än B och C serien men det är ingen dag och natt skillnad, men du säger du vill ha såpopera effekten? jag som trodde alla vill vara utan den och av dem två du nämner så är LG det enda valet om jag hade valt

Fick det bekräftat av Hifiklubben att gillar man plasma så är det endast OLED som kommer göra en nöjd. Älskar SOAP och jag vet att jag är typ ensam i universum om det, kan inte leva utan Kommer slå till på LG.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FlashGordon:

Har inte följt med i utvecklingen men en sak är av yttersta vikt, bilden måste motsvara sk "Soap opera effect" https://www.cnet.com/how-to/soap-opera-effect-tom-cruise-want...

Det har hänt mycket på de snart tio år som gått sedan G20. I princip alla TV idag använder interpolering ifall du önskar. Du kan med både LG och Samsungs modeller finjustera hur mycket såpopera-effekt du får. På G20 var det "Intelligent Frame Creation: ON/OFF" och det var rätt kass interpolering med dagens mått. Så kör du med "Intelligent Frame Creation: ON" idag kan du räkna med att få motsvarande effekt fast bättre.

Permalänk
Medlem

Något som jag inte visste innan jag köpte Oled är att det blir visst stutter/judder i low framerate material. Detta pga pixlarna på oled har en otroligt snabb responstid. Syns främst i ljusa scener vid panoreringar och har börjat störa mig mer och mer på detta. Enda knepet för att få bort det är att aktivera motion interpolation och då får man Soap opera effect istället. I övrigt så kunde jag inte vara mer nöjd men det kan vara bra att ha med sig om man är känslig för detta.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Kan du leva med att självaste Tom Cruise hatar dig personligen? Det hade inte jag kunnat. Ännu en anledning att slå av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Jag gick själv från en LG 60PA5000 PLASMA till QE65Q9fn förra black friday, hade faktiskt gått på LG OLED, färgerna och svart nivån är mycket bättre på LGn. Samsungen svarta får en att sträva efter mer...Sedan saknar den DTS stöd...

Är DTS en nödvändig funktion på en TV?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 13ers3rk:

Är DTS en nödvändig funktion på en TV?

Ifall du vill få ut DTS-ljud via ARC från TV.

Permalänk
Medlem

Om man har ett mörkt (åtminstone hyfsat) rum så är OLED det som gäller. Är rummet svårt att mörklägga eller om man tittar mycket på dagen så är Q9:an oslagbar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du vill få ut DTS-ljud via ARC från TV.

Visste inte att saker sändes med DTS-kodning, klart svårt att veta när man inte använt tv alls på 3-4 år. Och såklart det ständiga användandet av "externt" ljud.

Tackar för svar iaf

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det har hänt mycket på de snart tio år som gått sedan G20. I princip alla TV idag använder interpolering ifall du önskar. Du kan med både LG och Samsungs modeller finjustera hur mycket såpopera-effekt du får. På G20 var det "Intelligent Frame Creation: ON/OFF" och det var rätt kass interpolering med dagens mått. Så kör du med "Intelligent Frame Creation: ON" idag kan du räkna med att få motsvarande effekt fast bättre.

Tack för svar. HIFIklubben nämde något om att processorn i LG kan vara aningen klen för att kunna upprätthålla en bra kvalité på IFC jämfört dom dyrare varianterna närmare 30.000;- Antar att man ska ta det med en nypa salt? Dom säljer inte LG såklart.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@FlashGordon: B8-modellen har en klenare processor (kallad Alpha 7) jämfört med övriga 2018-LG-OLED-modeller, likt C8, som har en kraftfullare processor (Alpha 9). Oklart hur mycket det skiljer sig i praktiken för interpolering. Skillnaden i 2018-generationens Alpha-processorer handlar främst uppskalningsmetodik och möjligheten att bearbeta 120 Hz-material. Men eftersom du ändå tittar på C8-modellen så är det så kraftfull processor du kan få för 2018.

Permalänk
Medlem

Om interpolering är viktigt så kan det vara värt att kolla på Sonys oleds, har inte jämfört specifika modeller sida vid sida, men min LG oled (b6) har betydligt sämre interpolering än min 10år gamla Sony. Generellt så tycker jag Sony alltid legat i framkant när det kommer till interpolering bland de vanliga tillverkarna. Även om jag hade gillat såp-effekten så hade jag aldrig klarat av att se alla artifakter och bildproblem det medför när det är aktiverat på min b6 (något man iof aldrig kommer ifrån, men har sett betydligt bättre implementeringar).

edit
Här är någon sida som testat c8 och af8 sida vid sida och skriver följande:

"Perhaps a more clear cut differential can be found in their motion handling abilities. While both the AF8 and C8 offer variable levels of clever interpolation, Motionflow and TruMotion respectively, the Sony consistently delivers cleaner fast motion. "

https://www.t3.com/news/best-tvs-lg-c8-versus-sony-af8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om interpolering är viktigt så kan det vara värt att kolla på Sonys oleds, har inte jämfört specifika modeller sida vid sida, men min LG oled (b6) har betydligt sämre interpolering än min 10år gamla Sony. Generellt så tycker jag Sony alltid legat i framkant när det kommer till interpolering bland de vanliga tillverkarna. Även om jag hade gillat såp-effekten så hade jag aldrig klarat av att se alla artifakter och bildproblem det medför när det är aktiverat på min b6 (något man iof aldrig kommer ifrån, men har sett betydligt bättre implementeringar).

edit
Här är någon sida som testat c8 och af8 sida vid sida och skriver följande:

"Perhaps a more clear cut differential can be found in their motion handling abilities. While both the AF8 and C8 offer variable levels of clever interpolation, Motionflow and TruMotion respectively, the Sony consistently delivers cleaner fast motion. "

https://www.t3.com/news/best-tvs-lg-c8-versus-sony-af8

den verkar vara svår att få tag på om man inte vill betala närmare 30.000. Utgått på Webhallen och Mediamarkt. Frågan är hur stor skillnad det blir i prestanda på just den delen jämfört LG. Edit: klent med OLED bland Sonys populäraste modeller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle valt en OLED alla dar i veckan. Kolla hdtvtest's blindtest där var Samsung's Q90r efter i princip alla kategorier. Bästa tv blev LG C9. Men Panasonic och Sony's oled är bra/bättre på vissa aspekter så kanske kolla efter vad som passar dina behov bäst!

Permalänk

Skrev ett längre inlägg men av någon anledning så kom det inte med... så tar en kortad variant, https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c8-vs-lg-e8/600/60... är en länk värd att snegla på för se vad som skiljer mellan C8 och E8 annars har dem separata recensioner oxå och är den sida som jag går in på och använder om jag ska köpa tv el se om där kommer ngt nytt som är värt att uppgradera från vad jag har idag osv, det är mest estetisk skillnad samt E8 har en soundbar som dem av ngn anledning försämrade jämfört med E6 och E7 men den har trots det bättre ljud än C8 och många andra för den delen men om man inte ska använda tvns ljud så spelar det ingen roll, bildpanelen ska vara ngt bättre på E8 men hur mkt och om det är värt prisökningen är svårt att sia, om E8 hade haft 3D som min så hade valet varit enkelt för min del då 3D på lg oled är så bra man kan få på tv och om inte bättre så minst lika bra som på bio men tyvärr slutade dem med det efter E6

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Bytte själv från en LG plasma 2017 till en LG OLED 65 B7V och jäklar vad nöjd jag är. Den är allt som plasman var gånger 1000. Kan fortfarande efter snart två år sitta och tokstirra på TV:n när jag kör någon extra bra 4K Blu-ray eller Netflix/Amazon Dolby Vision/HDR stream.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Jag lånar denna tråden lite då jag också går i köptankar kring en ny TV på 65" i 15 000:- till 20 000:- klassen.
Först hade jag siktat in mig på en Sony KD65XF9005, som verkar vara en väldigt prisvärd TV för en i mina ögon rimlig peng.
Men nu vet hur det är, man börjar lätt snegla mot lite dyrare modeller, och vipps så var jag uppe på modeller i 20 000:- klassen, och kikade först på en Samsung QE65Q9FN, men börjar nu mer sikta in mig på en LG OLED65C8 då jag inte har några problem att mörklägga rummet, och LG:n verkar generellt något bättre. Jag har införskaffat en soundbar, så hur ljudet från TV:n är spelar ingen roll.

Min fråga, som säker är svår att svara på, är om det är värt att betala 6000:- mer för en TV, för att gå från en Sony KD65XF9005 till en LG OLED65C8. Blir det stor skillnad i bildkvalité, funktioner, prestanda osv.?
TV:n kommer främst användas för film och spelande.

All input uppskattas, och ber om ursäkt till TS om ni anser att jag "kapar" tråden lite.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Något som jag inte visste innan jag köpte Oled är att det blir visst stutter/judder i low framerate material. Detta pga pixlarna på oled har en otroligt snabb responstid. Syns främst i ljusa scener vid panoreringar och har börjat störa mig mer och mer på detta. Enda knepet för att få bort det är att aktivera motion interpolation och då får man Soap opera effect istället. I övrigt så kunde jag inte vara mer nöjd men det kan vara bra att ha med sig om man är känslig för detta.

Varför skulle snabb responstid på pixlarna medföra stutter/judder?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Varför skulle snabb responstid på pixlarna medföra stutter/judder?

Du har en längre period av visning och mindre period av övergångsfas. Övergångsfasen "hjälper till" att för ögat uppfatta en kontinuerlig rörelse medan en kort övergångsfas och längre visningsfas "hjälper till" att ge intrycket av en serie stillbilder. Därför kan två skärmar som båda gör återger 24p på rätt sätt fortfarande ge olika intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag lånar denna tråden lite då jag också går i köptankar kring en ny TV på 65" i 15 000:- till 20 000:- klassen.
Först hade jag siktat in mig på en Sony KD65XF9005, som verkar vara en väldigt prisvärd TV för en i mina ögon rimlig peng.
Men nu vet hur det är, man börjar lätt snegla mot lite dyrare modeller, och vipps så var jag uppe på modeller i 20 000:- klassen, och kikade först på en Samsung QE65Q9FN, men börjar nu mer sikta in mig på en LG OLED65C8 då jag inte har några problem att mörklägga rummet, och LG:n verkar generellt något bättre. Jag har införskaffat en soundbar, så hur ljudet från TV:n är spelar ingen roll.

Min fråga, som säker är svår att svara på, är om det är värt att betala 6000:- mer för en TV, för att gå från en Sony KD65XF9005 till en LG OLED65C8. Blir det stor skillnad i bildkvalité, funktioner, prestanda osv.?
TV:n kommer främst användas för film och spelande.

All input uppskattas, och ber om ursäkt till TS om ni anser att jag "kapar" tråden lite.

Vi kan inte svara på hur värt det är - allt beror på DIN ekonomiska situation. Är 6000 kronor mycket pengar för dig?
En OLED är ju den senaste teknologin och du kommer säkerligen vara nöjd med din TV även om 5 år, så slår man ut det på en 5-årsperiod så är det ju (enligt mig) inte alls mycket pengar.

Enligt mig är det definitivt värt. OLED har sinnessjukt bra bild, och även bra ljusstyrka enligt mig (även om inte lika bra som Q9Fn). Vi bor i Sverige, oftast är det ändå relativt mörkt här - så OLED fungerar enligt mig utmärkt. Dock tycker jag att bilden är bra även på dagstid nu under sommaren, jag kan få det kolsvart i både sov- och vardagsrum då jag har mörkläggningsgardiner som täcker HELA väggen samt från golv till tak. Men brukar ändå inte dra igen - dock för den där Woweffekten så behöver man ju lite mörker såklart - som med alla TV-apparater enligt mig.

Jag hade tidigare en 60" Samsung som för 5 år sedan vid release kostade 22 000, ändå varje gång jag slår på TVn får jag någon form av "woweffekt". (Kollar en hel del dokumentärer på Netflix med mycket natur, t.ex Planet Earth, och One strange rock) hade aldrig denna känslan med min förra TV - så jag är supernöjd. Och tycker ljusnivån är betydligt bättre än vad jag trodde, på kvällen behöver jag sänka ljusstyrkan markant för att det inte ska vara för ljust.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: Tackar så mycket för ditt utförliga svar.
Det är såklart svårt att svara på frågan "är det värt det", men ett svar i stil med ditt var precis vad jag var ute efter.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag lånar denna tråden lite då jag också går i köptankar kring en ny TV på 65" i 15 000:- till 20 000:- klassen.
Först hade jag siktat in mig på en Sony KD65XF9005, som verkar vara en väldigt prisvärd TV för en i mina ögon rimlig peng.
Men nu vet hur det är, man börjar lätt snegla mot lite dyrare modeller, och vipps så var jag uppe på modeller i 20 000:- klassen, och kikade först på en Samsung QE65Q9FN, men börjar nu mer sikta in mig på en LG OLED65C8 då jag inte har några problem att mörklägga rummet, och LG:n verkar generellt något bättre. Jag har införskaffat en soundbar, så hur ljudet från TV:n är spelar ingen roll.

Min fråga, som säker är svår att svara på, är om det är värt att betala 6000:- mer för en TV, för att gå från en Sony KD65XF9005 till en LG OLED65C8. Blir det stor skillnad i bildkvalité, funktioner, prestanda osv.?
TV:n kommer främst användas för film och spelande.

All input uppskattas, och ber om ursäkt till TS om ni anser att jag "kapar" tråden lite.

Jag gav nästan 30 papp för min 65" LG OLED 2017...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag gav nästan 30 papp för min 65" LG OLED 2017...

Och du är fortfarande nöjd med ditt köp och anser att det var "värt" det av vad jag kan utläsa från dina tidigare inlägg i tråden?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Har en Panasonic G20 sedan hundra år tillbaka och vill ha något större till min nya lägenhet.

Har inte följt med i utvecklingen men en sak är av yttersta vikt, bilden måste motsvara sk "Soap opera effect" https://www.cnet.com/how-to/soap-opera-effect-tom-cruise-want...

har sneglat på dessa två så kom gärna med input.

https://i.gyazo.com/2e094228d4db2ae7833bfeeac43e647e.png

Vänta du vill ha den där "Soap opera effect"??? eller fattar jag fel?

Permalänk
Medlem

Elgiganten sålde LG 65" OLED B8 för 14 990:- på deras nyinvigning i Örebro. Det är förhoppningsvis ett pris man snart kan köpa en 65" Oled när det är rejäla kampanjpriser. De har suttit fast runt 20 000:- som billigast ett par år nu. Så dags att det börjar sjunka. Ju fler som avvaktar inköp desto snabbare lär priserna gå ned. Jag skulle vänta in Black Friday först och sedan mellandagsrean. Nu när det bevisligen går sälja en 65" Oled för under 15 000:- så betala inte mer om det inte är en klart bättre version än B8.

Permalänk

@altair4: "Black Friday" är dock tre månader bort, och mellandagsrean fyra. Tvekar inte på att det går att få tag på en TV till ett billigare pris då, men frågan är om jag vill vänta så länge.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Och du är fortfarande nöjd med ditt köp och anser att det var "värt" det av vad jag kan utläsa från dina tidigare inlägg i tråden?

Svar ja! Man får skylla sig själv när man går lös på nya prylar för tidigt...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO