Permalänk
Medlem

Minikyl fryser drickan

Hej! Har nu haft en minikyl brevid datorn ganska länge en "Matsui minikylskåp MTT50W18E".

Det finns en "frysbox" i kylen som jag har använt mycket innan när jag vill kyla en burk snabbt men märkte att det hade blivit ganska mycket is där så jag avfrostade kylen. När det hade börjat smälta lite tog jag bort resten av isen med händerna, har hört att det inte är bra att hugga bort isen för det kan skada censorer eller vad det nu var. Men iaf peta bort med händerna och torkade med en handuk sen startade jag kylen igen.

Nu blir det is i mina drycker, ställer jag en läsk i kylskåpsluckan går det snabbt, har jag en läsk mitt i kylen kan det ta 2-3 dagar innan det blir is. Vad har hänt? Förstår inte hur det kan bli is för jag valde att avfrosta. Kylen var kall redan från början, finns lite inställningar bakom på kylen

som går från 1-5 där 1 är varmast och jag kör kylen på 1 redan för när jag fick kylen blev det is på 2 och uppåt

Permalänk
Medlem

Frysboxen läcker väl kyla. Kan du inte ställa ned temperaturen på din frysbox?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd

Du har inte bara kommit åt termostaten då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gissar att det är en klassisk kylskåp med en u-formad frysfack som rymmer några formar för isbitar?

När du avfrostade så blev värmeöverföringen mellan kylslingorna och utrymmet något bättre och det blev kallare i utrymmet. låg du redan innan kring nollan så kan 1 grad kallare räcka för att det skall börja isbilda i dryckerna.

Termostat brukar sitta fastnypt med någon klammer på kylslingorna i frysfacket och inte själva utrymmet och helt enkelt och går på att kylelementet är 6-10 grader kallare än boxens genomsnittliga temperatur (det också för att det alltid skall vara is på slingorna och att de inte tinar till vatten hela tiden - större kylskåp har annan strategi där kyldelen halva bakväggen och alltid tinar sig och kondensen rinner via slang till en behållare ovanpå kompressorn och ångar av där)

Kolla runt på kylslingorna och försök hitta sensorbulben att den inte har rykts bort från själva plåten med kylslingor och det blivit en glipa luft mellan mellan plåten och sensorn när du med handkraft slet bort isen - hänger den i luften så känner den inte av kylan från kylplåten lika bra längre och kompenserar då med att köra kompressorn i längre perioder

Man skall egentligen aldrig vara där och bryta på isen när man avfrostar utan låta den få ta den tiden det tar för att tina helt - av just anledningen att rycker man i halvfastsittande isbitar så kan krafterna bli stora punktvis och bryta sönder något som inte tål det riktigt.

vill man forcera upptiningen så kan man ställa in grytor (utan lock) med hett vatten då varmluften och ångorna från grytorna gör att isen smälter fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Gissar att det är en klassisk kylskåp med en u-formad frysfack som rymmer några formar för isbitar?

När du avfrostade så blev värmeöverföringen mellan kylslingorna och utrymmet något bättre och det blev kallare i utrymmet. låg du redan innan kring nollan så kan 1 grad kallare räcka för att det skall börja isbilda i dryckerna.

Termostat brukar sitta fastnypt med någon klammer på kylslingorna i frysfacket och inte själva utrymmet och helt enkelt och går på att kylelementet är 6-10 grader kallare än boxens genomsnittliga temperatur (det också för att det alltid skall vara is på slingorna och att de inte tinar till vatten hela tiden - större kylskåp har annan strategi där kyldelen halva bakväggen och alltid tinar sig och kondensen rinner via slang till en behållare ovanpå kompressorn och ångar av där)

Kolla runt på kylslingorna och försök hitta sensorbulben att den inte har rykts bort från själva plåten med kylslingor och det blivit en glipa luft mellan mellan plåten och sensorn när du med handkraft slet bort isen - hänger den i luften så känner den inte av kylan från kylplåten lika bra längre och kompenserar då med att köra kompressorn i längre perioder

Man skall egentligen aldrig vara där och bryta på isen när man avfrostar utan låta den få ta den tiden det tar för att tina helt - av just anledningen att rycker man i halvfastsittande isbitar så kan krafterna bli stora punktvis och bryta sönder något som inte tål det riktigt.

vill man forcera upptiningen så kan man ställa in grytor (utan lock) med hett vatten då varmluften och ångorna från grytorna gör att isen smälter fortare.

Tack för svar!
Tror det markerade kan vara lösningen för har tänkt på att kompressorn har varit igång mycket mer på sistone. Men jag hittade vad jag tror var sensorbulben och den verkar sitta bra. Är en liten glipa mellan plåten men det hjälper inte om jag försöker trycka ner den ytterligare. bild: https://gyazo.com/a12a36fdb3dac4cb62df7e0ee92bb257

Permalänk
Medlem

Är det sladd eller tunn kopparrör till denna sensor ?

prova att stoppa in kylblock i frysdelen så att det få lite mer termisk massa och se om det blir någon förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Man skall egentligen aldrig vara där och bryta på isen när man avfrostar utan låta den få ta den tiden det tar för att tina helt - av just anledningen att rycker man i halvfastsittande isbitar så kan krafterna bli stora punktvis och bryta sönder något som inte tål det riktigt.

Det där var jävligt bra info! Har för det mesta tänkt att vafan kan det vara för problem med att "bonka" loss isen, nu förstår jag och det kan nog förklara de problem jag hade med förra kyl/frys, är mer försiktig idag. Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det sladd eller tunn kopparrör till denna sensor ?

prova att stoppa in kylblock i frysdelen så att det få lite mer termisk massa och se om det blir någon förbättring.

Ska testa det! Tror det är en kabel ser ut som det iaf. Väldigt stel är den går knappt att röra

Permalänk
Medlem

Är det väldigt stel så är det kopparrör och klassisk termostat med vätska/gasfylld sensorbulb - det var det jag egentligen ville höra då elektroniska termostater med termoelement tenderar att krångla för mycket.

Permalänk
Medlem

kombi kylfriys har alltid problem tycker jag. Kylen för kall och frysen för varm.