Kylpasta på några pins Ryzen 7 3700X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Kylpasta på några pins Ryzen 7 3700X

Hej!

Köpte denna som en fyndvara på Netonnet, det ska ju inte vara något problem men jag vet inte hur mycket dom testar CPU funktionen när den kommer tillbaka komplett med medkommande Kylare inte ens rörd. Jag märkte iaf när jag skulle installera den att det är mindre kvarlämningar av kylpasta på fel sida. Enligt bild:

Nedre vänstra hörnet samt ”pilen” i högre nedre hörnet men den rör ju inga pins.

Något jag behöver bry mig om? Kan inte testa CPUn atm då jag inte fått mina Ram minnen ännu.

Corsair Obsidian 650D --- ASUS P9X79 PRO --- Intel Core i7-3820 @4.5GHz
Corsair H60 Hydro Series --- Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz CL9
Gainward Geforce GTX 680 2048MB --- Corsair AX 850W PSU
Samsung SSD 830 128GB --- WD Black 1TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

ingen fara med det , leder inte srtöm, ta en topps och ta bort det lite försiktigt bara

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Dynamic Rev 2.1

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av LeJoke:

Hej!

Köpte denna som en fyndvara på Netonnet, det ska ju inte vara något problem men jag vet inte hur mycket dom testar CPU funktionen när den kommer tillbaka komplett med medkommande Kylare inte ens rörd. Jag märkte iaf när jag skulle installera den att det är mindre kvarlämningar av kylpasta på fel sida. Enligt bild:

https://i.imgur.com/mt5726U.jpg

Nedre vänstra hörnet samt ”pilen” i högre nedre hörnet men den rör ju inga pins.

Något jag behöver bry mig om? Kan inte testa CPUn atm då jag inte fått mina Ram minnen ännu.

Jag hade nog lämnat tillbaka den personligen, skulle inte kört ned den i sockeln på mitt moderkort och om det inte finns något väldigt säkert sätt att få bort det från pinsen utan att de påverkas så känns det inte särskilt lämpligt att försöka på egen hand.
Går det illa och pinsen böjs så är det i värsta fall rätt kört.
Edit: Som nedan nämnt så är detta med att det är en ny processor i åtanke.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

CRC elektroniksprej använder jag på både processorer och hela grafikkort. Brukar låta det ligga varmt i ugnen på 60-70c med fläkten på för att värkligen torka.

Men kylpasta rinner av utan problem med CRC elektronikrengörning.

Tröd och en tandborse fungerar också.

Skiten tål mer än man tror.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2017

Annars är det bara att doppa den i IPA!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Råkade smeta kylpasta på baksidan av min 7700k när jag deliddade men torkade bara rent med lite kemiskt ren bensin och det har aldrig varit något problem. Nu har du ju dock köpt den ny så skulle nog ha lämnat tillbaka om jag vore i dina skor.

"Past, present, and future are as one to me"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Daemon:

Jag hade nog lämnat tillbaka den personligen, skulle inte kört ned den i sockeln på mitt moderkort och om det inte finns något väldigt säkert sätt att få bort det från pinsen utan att de påverkas så känns det inte särskilt lämpligt att försöka på egen hand.
Går det illa och pinsen böjs så är det i värsta fall rätt kört.
Edit: Som nedan nämnt så är detta med att det är en ny processor i åtanke.

Det är ingen kylpasta på pinsen egentligen, snarare i botten av där pinsen är fastlödda. Kanske lite kass bild, jag provade iaf att installera den, och den slank ned utan problem. Men kanske värt att montera bort för att returnera ändå då.. Var ju tvungen att prova. Vad fan har man hemförsäkring till om man inte ska kunna testa sina saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av firstofmay:

Råkade smeta kylpasta på baksidan av min 7700k när jag deliddade men torkade bara rent med lite kemiskt ren bensin och det har aldrig varit något problem. Nu har du ju dock köpt den ny så skulle nog ha lämnat tillbaka om jag vore i dina skor.

Ja det lutar åt det ändå! Det är ju också fan så mkt bökigare på en AMD CPU, som att du råkat spilla lite kylpasta ned i sockeln på en Intel istället 😱

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av LeJoke:

Det är ingen kylpasta på pinsen egentligen, snarare i botten av där pinsen är fastlödda. Kanske lite kass bild, jag provade iaf att installera den, och den slank ned utan problem. Men kanske värt att montera bort för att returnera ändå då.. Var ju tvungen att prova. Vad fan har man hemförsäkring till om man inte ska kunna testa sina saker

Haha, har du redan ploppat ned den så är vi i en helt annan sits, då kan du ju lika gärna testa den innan du eventuellt skickar iväg den.

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Dra lite sytråd imellan pinnsen som drar med sig det mesta av pastan.
Alternativt en torr tandborste.

1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

I värsta fall eftersom kylpasta oftast är elektriskt isolerande så kanske det blir dålig kontakt mellan cpupinnen och socketen kan jag tänka mig, men det går väl att kolla upp vad pinnen gör.
Gissar vilt på jord

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Sitter ju på kanten. En tops dränkt i ipa borde ta bort det med FÖRSIKTIGT gnuggande.

|Corsair Carbide 500R|ASRock Z68 EXTREME3 GEN 3|Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB|CPU Core i5 2500K 4.5ghz|Cooler Master Hyper 212 Evo|Corsair 16GB DDR3 1600MHz Vengeance|SSD 128GB Samsung SATA 2.5'', 830-Series|Seagate Barracuda 7200rpm 2TB|Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze|Asus VG248QE 144hz TN Monitor|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2009

Tycker det ser ut som att ett flertal pins är böjda också. Kanske bara är vinkeln som spelar ett spratt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Jag råkade göra denna tabbe på min 3600, plockade bort den när jag skulle byta pasta istället för att göra ren den innan, och då råkade det glida in liiite pasta under den.

Det jag gjorde för att göra ren den var att jag först drog med bomullstops för att ta bort det mesta, mycket låg på spetsarna av pinsen. Dock så kom en del ner i botten så då tog jag en tandborste, hällde på lite kemisk ren bensin och drog försiktigt mellan pinsen. Har funkat klockrent sedan dess.

Cooler Master Elite 110 | Ryzen 5 3600 | EVGA Geforce 1060 SC 6GB | 16GB 3200 | MSI B450I Gaming Plus AC | EVGA G2 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

Åk till netonnet och visa, om du inte vill prova göra rent den och försöka. Har du garanti så är det bara returnera om det inte skulle funka sålänge det inte är någon metall som leder ström så kommer det bara vara en död CPU i värsta fall.

Ryzen 9 3900x, 16GB 3000Mhz, GTX 1080 Ti, Asus X570 Prime Pro, 480GB Kingstone SSD, Samsung Pro 840 SSD 256GB 2x, Fractal Design Celsius SC36, 1x M.2 512GB Samsung 970 Pro, Corsair HX 850 80+ Platinum, Win10 x64, Fractal Design Define 5, Predator XB241YU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Hej @LeJoke! Hur såg din kartong ut när du fick din 3700X fyndvara? Har just fått hem mitt exemplar men inte hunnit öppna och kolla, men boxen ser helt ny ut.
https://m.imgur.com/a/zHSQD7z

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Edvin-89:

Hej @LeJoke! Hur såg din kartong ut när du fick din 3700X fyndvara? Har just fått hem mitt exemplar men inte hunnit öppna och kolla, men boxen ser helt ny ut.
https://m.imgur.com/a/zHSQD7z

Kan ta en bild när jag kommer hem! Men riktigt sådär fin va inte min! Du köpte fyndvara på Netonnet också alltså?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av LeJoke:

Kan ta en bild när jag kommer hem! Men riktigt sådär fin va inte min! Du köpte fyndvara på Netonnet också alltså?

Japp det gjorde jag, vet inte om Netonnet har AMD original plomberingar att montera på returnerade produkter.

Fractal Design Define R4 -|- Asus Maximus VI Formula -|- Intel Core i7-4770K -|- Cooler Master V8 GTS -|- Corsair 16GB (2x8GB) Vengeance PRO -|- ASUS GeForce GTX 780 3GB DC2 -|- Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum -|- Samsung 840 EVO 120GB (OS) -|- Samsung 840 EVO 250GB (Spel/Program) -|- ca 6TB Mekaniska diskar För allt annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Edvin-89:

Japp det gjorde jag, vet inte om Netonnet har AMD original plomberingar att montera på returnerade produkter.

Min 3700x var också fyndvara från netonnet och den såg ny ut med plomberingen oberörd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Bastich:

Min 3700x var också fyndvara från netonnet och den såg ny ut med plomberingen oberörd.

Hur såg det ut i själva kartongen? Som i LeJoke fall var det solklart en testad/använd produkt.
Ska öppna min lite senare i kväll och se hur det ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Edvin-89:

Hur såg det ut i själva kartongen? Som i LeJoke fall var det solklart en testad/använd produkt.

Nejdå, den såg "smiskande ny" ut, inget förbrukning slitage på kartongen eller dylikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Edvin-89:

Skrivet av Bastich:

Nejdå, den såg "smiskande ny" ut, inget förbrukning slitage på kartongen eller dylikt.

Såhär såg min ut: https://m.imgur.com/a/JJGHwJa
helt klart öppnad sedan tidigare iaf, men det hade jag ju förväntat mig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av LeJoke:

Såhär såg min ut: https://m.imgur.com/a/JJGHwJa
helt klart öppnad sedan tidigare iaf, men det hade jag ju förväntat mig!

Där syntes det verkligen att det var en fyndvara, bokstavligen.
Jag öppnade min igår, inga tecken på att någon vart in i boxen, allt ser nytt ut
Tack för att du tog dig tid att svara, hoppas parollen rullar på som den ska