Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testat sex headsets, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Vad gör ni som kör separat mic?

Det känns som standard i all slags coop att de som inte kör boom-mic alltid är dom som hörs dåligt på VOIP p.g.a. att de är felpositionerade vid mic'en, samt är personerna som ständigt sänder tangentbordsljud och allt annat bakgrundsnonsens till kanalen.

Permalänk
Medlem

@Alling: Intressant setup måste jag säga! Kör i dagsläget Beyerdynamic DT 990 + Blue Yeti Nano men är sugen att testa HD6XX. Är det via Massdrop man enklast beställer ifrån eller?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sveklockarn:

Vad gör ni som kör separat mic?

Det känns som standard i all slags coop att de som inte kör boom-mic alltid är dom som hörs dåligt på VOIP p.g.a. att de är felpositionerade vid mic'en, samt är personerna som ständigt sänder tangentbordsljud och allt annat bakgrundsnonsens till kanalen.

Tror jag brukar vara den som låter bäst i VoIP, förutom när Windows bestämmer sig för att sätta förstärkningen till 10 % eller 100 % när jag startar om datorn. (Runt 70–80 % verkar funka bäst.)

En sak som är lurig med Yetin är att den lätt plockar upp vibrationer från bordet via det medföljande stativet. Kan vara värt att ställa den på något mjukt eller köpa ett bättre stativ. Har även märkt att det inte finns några gränser för hur mycket det kan krångla om jag kopplar mikrofonen via hubben i min XV273K – däremot funkade det felfritt med PG278Q.

För referens använde jag just Yetin till att spela in min senaste testpilot. Notera att den då stod så långt bort att den inte ens syns i bild.

Skrivet av N0tepad:

@Alling: Intressant setup måste jag säga! Kör i dagsläget Beyerdynamic DT 990 + Blue Yeti Nano men är sugen att testa HD6XX. Är det via Massdrop man enklast beställer ifrån eller?

Inte helt självklart att HD 6XX är en värd uppgradering för dig som redan har schyssta öppna studiolurar. Men visst, en uppgradering lär det nog vara.

Jag beställde mina via Massdrop, ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tror jag brukar vara den som låter bäst i VoIP, förutom när Windows bestämmer sig för att sätta förstärkningen till 10 % eller 100 % när jag startar om datorn. (Runt 70–80 % verkar funka bäst.)

En sak som är lurig med Yetin är att den lätt plockar upp vibrationer från bordet via det medföljande stativet. Kan vara värt att ställa den på något mjukt eller köpa ett bättre stativ. Har även märkt att det inte finns några gränser för hur mycket det kan krångla om jag kopplar mikrofonen via hubben i min XV273K – däremot funkade det felfritt med PG278Q.

För referens använde jag just Yetin till att spela in min senaste testpilot. Notera att den då stod så långt bort att den inte ens syns i bild.

Nu är det ju inte många headsets som har samma kvalité på mikrofonen som Sennheiser, och inte ens den är någon egentlig studiokvalité, så jag förstår absolut att den som vill spela in något absolut vill ha något bättre. Jag menar bara att det är vettigare att separera rollen att spela in saker med mikrofonen och att använda en mikrofon till att kommunicera med andra i multiplayer.

Permalänk
Medlem

Egentligen är väl första aspekten vad man skall använda headsetet till. Är det kommunikationsändamål där man skall höra varandra bra utan störningar från tangentbord, fläktar och svärmödrar så är det nog Peltor man skall köra med.

Är det musik så är det nog Sennheiser som är bäst.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Ja, drivs via internt ljudkort. Fungerar bra men har en tanke på förstärkare i framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

@N0tepad: Var på elgiganten igår och såg just den micken på fyndhörnan. Var nersatt till dryga 400kr, fungerar den bra till gaming också? plockar den upp mycket runt omkring? måste ha med ekvationen att jag har en del bakgrundsljud då jag spelar som barn, tv, diskmaskiner etc. Gamingheadsets gör ett bra jobb att ta bort många av dessa ljud.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tror jag brukar vara den som låter bäst i VoIP, förutom när Windows bestämmer sig för att sätta förstärkningen till 10 % eller 100 % när jag startar om datorn. (Runt 70–80 % verkar funka bäst.)

En sak som är lurig med Yetin är att den lätt plockar upp vibrationer från bordet via det medföljande stativet. Kan vara värt att ställa den på något mjukt eller köpa ett bättre stativ. Har även märkt att det inte finns några gränser för hur mycket det kan krångla om jag kopplar mikrofonen via hubben i min XV273K – däremot funkade det felfritt med PG278Q.

För referens använde jag just Yetin till att spela in min senaste testpilot. Notera att den då stod så långt bort att den inte ens syns i bild.

Inte helt självklart att HD 6XX är en värd uppgradering för dig som redan har schyssta öppna studiolurar. Men visst, en uppgradering lär det nog vara.

Jag beställde mina via Massdrop, ja.

Stort tack! HD 6XX får det bli!

Skrivet av Hybenos:

@N0tepad: Var på elgiganten igår och såg just den micken på fyndhörnan. Var nersatt till dryga 400kr, fungerar den bra till gaming också? plockar den upp mycket runt omkring? måste ha med ekvationen att jag har en del bakgrundsljud då jag spelar som barn, tv, diskmaskiner etc. Gamingheadsets gör ett bra jobb att ta bort många av dessa ljud.

Jag betalade dryga tusenlappen för min så har du chansen att nypa den för fyra hundra hade jag inte tvekat. Jag kör min både i arbetet och när jag sitter på Discord. Får höra lite då och då var bra min röst låter. En del bakgrundsljud kommer definitivt med dock tyvärr.

Detta är väl egentligen nackdelen med kondensermickar som just Yeti:n är. Om du verkligen vill slippa att micken tar upp bakgrundsljud i bästa möjliga mån ska man kika på dynamiska mickar och då kan denna Røde Podcaster vara ett vassare alternativ

Visa signatur

Nytt hela tiden