Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Reparation av HTC Vive Lighthouse

Så, min HTC vive från april 2016 gav upp helt nu för nån dag sen.
Lighthouse B började plötsligt vibrera ilsket och högljutt. Pang, sen blev den tyst.
Gick fram och skruvade ner den från sitt fäste.
Nånting skramlar där inne. Inte bra!!
Blåtand buggar ibland och stänger inte av stationerna när man stänger av datorn. De har stått igång flera dagar och snurrat för sig själva non stop.

Loggen säger axis 0 fail

Skickade video på min skramlande lighthouse till HTC.
Dom svarade och tipsade om en speciell mjukvarufix som hjälpt många...
Säkert jättebra för dom som fått den buggen, men vafan ;D

Min garanti räcker bara i max 1+1 år, och reparationen skulle kosta 30-60€ bara för att dom ens ska titta på den, sen tillkommer kostnad för reparation.
En ny lighthouse kostar idag 1490kr.
Så fram med verktygslådan!!

Lite klurigt att få upp locket, men det är en kant på insidan, så man riskerar inte att skära för djupt

Det som skramlade var alltså den ena refraktorn för laser-snurran
Taggiga sidan ska vara neråt när man monterar tillbaka den, och platta kanten åt höger i bild.

Här ser man hacket från när plastbiten flög iväg och träffade fronten på insidan

Ville inte köra med superlim ifall något blev fel. Skrapade bort det gamla limmet, och kletade på nytt från en bra tub från Biltema som jag hade liggandes hemma.

Tänk på att inte ta för tjockt med lim. Mitt första försök skrapade i när man snurrade på hjulet hela varvet.
Jag kände på den andra refraktorn ifall den också behövde limmas nu när jag ändå hade allt uppe.
Japp, den lossnade av nästan noll kraft, så den fick också nytt lim.

TÄNK PÅ ATT INTE PROVKÖRA DEN UTAN GLASET SOM SKYDD FÖR LASERN!!!
Vet inte ifall det är rimligt, men laser är sällan bra för ögonen ;D

Hittade den här också!
Han har också Vive från april 2016 med exakt samma fel, och han lagade på samma sätt
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/9sxwio/diy_lighthouse_...

Permalänk
Medlem

Undrar om det skulle gå lägga in något material som får den att bli tystare.. När man ändå håller på.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Undrar om det skulle gå lägga in något material som får den att bli tystare.. När man ändå håller på.

Den som jag lagade blev faktiskt tystare. Den var troligen inte helt balanserad innan.
Den andra låter inte nämnvärt den heller, så känner inget behov av att modda även den

Skickades från m.sweclockers.com