Temperaturer Xbox one x

Permalänk

Temperaturer Xbox one x

Någon som kollat sina temperaturer på Xbox X?

Med flir kamera har jag fått 74 grader om ja siktat på kylaren bakifrån efter kylpastabyte. Jag antar att bättre pasta ger bättre överföring av värme som sen leds ut bak.

Visa signatur

Surface Pro | 12,3 PixelSense | Intel i5 Kaby Lake 2,6-3,5Ghz | 8gb 1866mhz | Samsung 256gb ssd NVme M.2 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrilleRR:

Någon som kollat sina temperaturer på Xbox X?

Med flir kamera har jag fått 74 grader om ja siktat på kylaren bakifrån efter kylpastabyte. Jag antar att bättre pasta ger bättre överföring av värme som sen leds ut bak.

74c är lugnt.

Några problem? Hänger sig boxen eller är det bara högljutt?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

74c är lugnt.

Några problem? Hänger sig boxen eller är det bara högljutt?

Allright!

Nä men har dock inte stresstestat eller spelaren längre tid. Typ 1-2h max. Högljud blir den nån gång ibland dock men börde väl va normalt. Med 74 grader bak så är fläktarna ganska lugna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surface Pro | 12,3 PixelSense | Intel i5 Kaby Lake 2,6-3,5Ghz | 8gb 1866mhz | Samsung 256gb ssd NVme M.2 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrilleRR:

Allright!

Nä men har dock inte stresstestat eller spelaren längre tid. Typ 1-2h max. Högljud blir den nån gång ibland dock men börde väl va normalt. Med 74 grader bak så är fläktarna ganska lugna

Det är jätte lugnt.
Byggda för det, i flera år framåt.

Våra grafikkort, processorer och vrm på våra moderkort i datorerna är byggda för lätt 74c.
Så ingen fara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Det är jätte lugnt.

Våra grafikkort, processorer och vrm på våra moderkort i datorerna är byggda för lätt 74c.
Så ingen fara.

74 på kislet dock, inte på kylflänsen.
Jag har ingen aning om hur varm en Xbox-kylfläns ska vara, men när jag mätt dator-kylflänsar med IR-kamera har jag sällan sett mer än 40-45 grader oavsett belastning. Har dock inte mätt på det viset ofta eller nyligen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det är jätte lugnt.

Så ingen fara.

I see, låter betryggande 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

74 på kislet dock, inte på kylflänsen.
Jag har ingen aning om hur varm en Xbox-kylfläns ska vara, men när jag mätt dator-kylflänsar med IR-kamera har jag sällan sett mer än 40-45 grader oavsett belastning. Har dock inte mätt på det viset ofta eller nyligen.

74 på kislet, vadå?
Han har mätt bakom boxen, den är normalt högljudd, ingen fara.
Eller vad missförstår jag något?

Kislet klarar bortåt 100-120c

Permalänk

Alltså det är mätt med en äkta flir kamera, och mätt rakt bak i ventilationen
där man sen träffar kylaren direkt. På själva kylflänsarna. 😀

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrilleRR:

Alltså det är mätt med en äkta flir kamera, och mätt rakt bak i ventilationen
där man sen träffar kylaren direkt. På själva kylflänsarna. 😀

Intressant fråga, helt klart och jag är ingen expert på xbox/ps

Vet att min PS4 Pro lät rätt duktigt med Red Dead 2.
Jag skulle inte oroa mig om inga problem finns.

Playstation stänger av sig själv och ger felmeddelande om för hög temp.
Jag antar att Microsoft i sin box gjort något liknande, men jag kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Intressant fråga, helt klart och jag är ingen expert på xbox/ps

Vet att min PS4 Pro lät rätt duktigt med Red Dead 2.
Jag skulle inte oroa mig om inga problem finns.

Playstation stänger av sig själv och ger felmeddelande om för hög temp.
Jag antar att Microsoft i sin box gjort något liknande, men jag kan ha fel.

Allright! Ja precis borde stänga av sig isf. Men visst de är ju små boxar och mkt kraft. Fan att jag inte mätte innan ja bytte den torra kylpastan mot ny 😕

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

74 på kislet, vadå?
Han har mätt bakom boxen, den är normalt högljudd, ingen fara.
Eller vad missförstår jag något?

Kislet klarar bortåt 100-120c

Jag menar att temperaturen på kylflänsen lär vara mycket lägre än kislet, dvs 74 grader är inte motsvarigheten till något man skulle se i HWiNFO.
I och med att en kylfläns lätt kan vara 30-50 grader (siffrorna helt tagna ur luften) lägre än det varmaste stället i kislet så känns 74 grader på flänsen inte helt betryggande. Det är ju så att man skulle bränna sig rejält och kanske rent av få en blåsa bara av att ta på kylflänsen en sekund. Så varm har en CPU-kylfläns aldrig varit för mig.

Jag tror dock inte heller att det är något särskilt problem om den fungerar som den ska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så länge den inte stänger av sig själv eller låter som ett reaplan är det inga konstigheter för något av de två, eller båda, lär ju ske om den blir för varm. Kan inte tänka mig annat.

Du nämner att den inte låter värst och då är det nog lungt. Gissar att Microsoft medvetet tillåter högre temperaturer för att hålla nere ljudnivån så mycket som möjligt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |