Testpilot: G-Sync med LG OLED55C9

Permalänk
Administrativ avgift

@improwise: När vi är nere på dessa nivåer så gör det skillnad RTSS är en program som utöver drivrutiner/spelmotorn ska lägga in en begränsning vilket kommer introducera en typ av dels extra programvara och även inputlag(Trots än minmal - spel till spel) så är det bättre att göra denna begränsning direkt i drivrutinerna.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@improwise: När vi är nere på dessa nivåer så gör det skillnad RTSS är en program som utöver drivrutiner/spelmotorn ska lägga in en begränsning vilket kommer introducera en typ av dels extra programvara och även inputlag(Trots än minmal - spel till spel) så är det bättre att göra denna begränsning direkt i drivrutinerna.

Well, jag hänvisar till videon jag postade innan, tror inte jag har så mkt mer att tillföra själv på ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Pontooz: Eller så följer man min guide https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568392-windows-10-gui... och följer för er med G-sync så slipper du latensen som RTSS infogar då du kan köra det direkt i NVCP

RTSS har 1 frame delay och NVCP limiter har 2 frames delay enligt Blurbusters. I övrigt var guiden intressant, ska kolla närmare på Spectre/Meltdowndelete.

Edit:

Skrivet av andra94:

@improwise: När vi är nere på dessa nivåer så gör det skillnad RTSS är en program som utöver drivrutiner/spelmotorn ska lägga in en begränsning vilket kommer introducera en typ av dels extra programvara och även inputlag(Trots än minmal - spel till spel) så är det bättre att göra denna begränsning direkt i drivrutinerna.

Det bästa är att köra limiter direkt i spelets egna motor. På andra plats är det RTSS.

Detta är information som jag ej bekräftat, men som cirkulerar på både youtube och blurbusters. Precis som improwise också funnit

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

RTSS har 1 frame delay och NVCP limiter har 2 frames delay enligt Blurbusters. I övrigt var guiden intressant, ska kolla närmare på Spectre/Meltdowndelete.

Edit:
Det bästa är att köra limiter direkt i spelets egna motor. På andra plats är det RTSS.

Detta är information som jag ej bekräftat, men som cirkulerar på både youtube och blurbusters. Precis som improwise också funnit

Problemet är att många motorer har problem med FPS drops vilket påverkar siktet, Source Engine är ju ökänt för detta. Då kan det vara rätt skönt att ha en extern limiter son fungerar för det mesta och slippa tweaka varje spel för sig själv, om det nu ens är möjligt. En frame delay ska man nog vara bra vass för att påverkas av, i synnerhet om man spelar online mot folk med ping på 75 ms och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grukk:

Den där WebOS-versionen (04.70.12) gäller amerikanska modeller, den som slutar på PLU, den europeiska versionen som slutar på PLA har 04.70.05 som senaste version, det är den jag körde i testet.

Blev väldigt fundersam i början då jag hade senaste versionen men det var inte .12.

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på det? Min svenska B9 har samma fw. Innan jag fick den verisionen så fick jag likt dig manuellt slå på g-sync. Även så var g-sync inte lika väl optimerat.

G-sync skulle rullas ut fram till årsskiftet. Kan vara så att det inte kommit hit till Sverige ännu för C9.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har en C9 och har fått VRR att funka. Jag har en XBOX One X inkopplad också, den känner tv:n av automatiskt och VRR slås på (kanske måste aktiveras i XBOX:et, minns ej).
Men med datorn har jag gjort en sak som jag inte sett nämnas här i tråden eller i artikeln. I tv:n kan man markera att den hdmi-ingång datorn är inkopplad på är just en PC. Vill minnas att jag läst någonstans att man måste göra det.

När man får det att funka dyker en GSync-nod upp i Nvidias kontrollpanel. Då finns det även en menyrad där man kan välja att aktivera en GSync-indikator, ungefär som den där "RTX On" man brukar se. Då står det på skärmen när GSync är aktiverat, som bekräftelse.

Permalänk
Medlem

Tydligen får man fördröjning på ljudet om man kör Atmos via eARC tillsammans med VRR. Lite av en dealbreaker för mig. 2160@120p borde finnas också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men ändå inte, kan man numera köra lägre upplösning än panelens egen native upplösning (dvs 4K) utan att TVn skalar upp bilden till fulskärm? Typ så att FHD då visas som en fjärde del av skärmen istället för att skalas upp. Minns att jag försökte få till detta på min C7 och där blev det alltid fullskärm oavsett skalningsinställningar i NCP. Om man spelar och sitter nära skärmen kan det vara lite jobbigt om allt ska vara i 55" storlek så länge inte LG släpper några mindre modeller

Permalänk
Medlem

Version 04.71.05 finns ute nu på svenska LG sidan