Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybyggd dator från komplett, Problem med RAM?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator från komplett, Problem med RAM?

Hej! Jag har precis köpt hem en ny dator från komplett som är ett paket ihopsatt av dem, med följande produkter:

PC i delar - Value Gamer RTX 2070

1x Intel Core i5-9400F Prosessor

1x ASUS ROG Strix B360-F Gaming, S-1151

1x HyperX Fury RGB DDR4 16GB 2666MHz (2x8GB)

1x Kingston A2000 250GB NVMe M.2 SSD

1x Corsair TX550M, 550W PSU

1x Phanteks Eclipse P400 Glass, Midi Tower

1x ZOTAC GeForce RTX 2070 SUPER

Har byggt ihop den precis men när jag försökt starta så får jag ingen bild till skärmen, allt surrar igång i övrigt men blir ingen bild. Asus moderkortet har en LED indikator för olika delar på moderkortet som indikerar fel, Jag får felindikation på DRAM (orange lampa). Har prövat köra bara en sticka, provat byta dem o köra andra. även prövat andra slots men är helt säker jag har dem i rätt. Innan jag hitta den fel signalen har jag även prövat med annat grafikkort.

Har sökt lite i Asus manual för RAM som kortet stödjer, Där hittar jag inte dem som komplett skickade med som är dessa:

https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB3AK2_16.pdf

Utan de närmsta jag kom är dessa:
https://www.kingston.com/dataSheets/HX426C16FB2K2_16.pdf

Vad jag kan se är allt lika på dem förutom att mina har RGB, Kan de ändå va anledningen? Eller var kan jag börja felsöka mer? har tagit ur allt igen och kollat så inget ligger i kontakt med chassit och där hittar jag inget heller!

Finns de något mer jag kan testa själv? Kan man lita på att moderkortet ger felsignal från rätt fel? eller kan de lika gärna va något strul med tex processorn?

tacksam för hjälp! Hade varit kul och få igång burken i helgen

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

@Wåhlis: Hej, går det att se på moderkortet eller förpackningen vilken Bios version du har?

Enligt https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B360-F-GAMING/...
så behövs Bios version 1101 eller nyare för i5-9400F.

Hade det varit problem med CPU så borde i och för sig den röda LEDen lysa. Men kanske bra att checka av i alla fall.

Permalänk
Medlem

testa dra hem nyaste bios på en usb sticka o uppdatera, och kolla så du inte har böjt några pins i socket osv och minnena sitter ordentligt i dimm platserna. exakt samma moderkort köpte jag till min lille brosa dock inga problem med minnen dock hade jag andra minnen men ska inte va problem. du kan flasha bios utan att ha minnen o cpu i kortet vet du väl ?

minnena ska sitta enligt A1 - B1 på dimm platserna

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har tänkt tanken att bios måste uppdateras för att då igång den, men inte hittar någon guide hur jag gör de utan bild. Var hittar jag de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gjort framsteg. Har nu fått igång bild på en sticka i plats A1, har därifrån uppdaterat bios till senaste verisonen, Men fortfarande om jag sätter i två stickor så startar den ej. Har även prövat starta med en sticka och testat båda jag har. funkar med båda, Vad kan va fel då?

Permalänk
Medlem

Har nu även prövat med andra RAM minnen från en kompis, Datorn startar bara med ett minne i B1. rekommenderat för kortet i manualen vid 1 minne är A2, vid två B2 och A2 enligt manual.
Är moderkortet kasst? eller kan de va någon inställning i bios som kan hjälpa mig? Är iaf senaste uppdateringarna på de nu

Permalänk
Medlem

Problemet löst! Rapporterar så andra med sam a problem kanske kan få hjälp av tråden. Efter att ha testat allt så visa de sig va cpuns kylare som va åtdrsgen lite för hårt. (Vattenkylare) när jag lossa på skruvarna som fäster själva pumpen lite så funka allt igen!. Dettta lite för hårt åtddragna skruv resultera i att 3 av 4 ram portar ej funka. Märkligt, svår hittat men nu går den hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com