Sparar ni gamla, betalade, räkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För pension?? Är du galen? Lol, sorry. Men allt äldre än fem år preskriberas typ så det är skit samma vad du har för gamla bevis i framtiden (om du inte går i pension om två år då ...). De är inte värda något och ingen är skyldig att justera något.

Kontrollen DU ska göra är din deklaration. Denna är "öppen" i fem år, därför jag sa att det typ preskriberas sen. Efter detta kan du eller ett företag grina bäst du/de vill. Ingen kommer få gehör

God jul ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet inte vad du pratar om. Men jag tänker inte lägga tid på att förklara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Spännande vilken fart det blev på den här tråden! Oerhört tacksam för all feedback och ska nog ta mig kragen och börja avyttra allt gammalt skräp som ligger i arkivet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

När det kommer till a-kassan så lämnar du in ett arbetsgivarintyg där din lön står, så lönespecar är inte nödvändigt att spara om man inte själv vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Satt precis och sökte på detta när denna tråden dök upp. Då jag är medlem tänkte jag passa på.

Har inte så mycket papper men känner mig ändå frustrerad av pappersarbetet. Funderar på lagra mina papper i något annat än en pärm då jag tycker det är osmidigt att behöva göra hål i alla papper och bökigt att plocka ut när det behövs. Kanske en hängmappslåda är bättre? Ni som faktiskt spara papper, hur spara ni det?

Sen är då frågan vad man måste eller behöver spara. När man söker står det viktiga kvitton i 3 år p.g.a. Konsumentköpslagen men det känns naturligt. Har man köpt nått dyrt som man vill ska hålla så behåller man givetvis kvittot. Tidigare sparat kvitton på alla köp som ej är matköp, vilket jag har slutat med nu. Ser ingen poäng i att spara kvitto på något som inte har garanti och som knappt har kostat något.

Däremot funderar jag på hur länge man ska spara lönespecifikationer, anställningsavtal, utbetalningsbesked från Försäkringskassan samt kontrolluppgifter och deklaration? Kommer att gå över till digital brevlåda snart, men hur gör jag med det jag redan har eller kanske fortfarande får i pappersform? Kan jag skanna det och slänga pappret eller måste man behålla pappret en viss tid? Sen hur länge ska det sparas digitalt?

Undrar även om man ska spara fakturor. Har typ inga fakturor och de jag har fått har jag oftast slängt. Vet inte om det är fel eller ej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Innan årsskifte så PDF:ar jag ut årets alla transaktioner.
Byter man bank förlorar man sin historik.
Har man Skandiabanken, förlorar man sin historik efter 2 år via webbsidan. Dom kan ta fram mot kostnad.

Visste inte att man förlorar sin historik via webbsidan hos Skandia efter 2 år. Jag får börja spara ner det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter återigen med en stor hög som ska in i arkivskåpet och kommer på mig själv med att fundera varför i hela världen jag sitter och sparar gamla fakturor och liknande. För länge sen var det nog för att bygga historik men den finns ju på internetbanken numera. Att behålla lönespecar kan ju ha ett syfte för t.ex. framtida a-kassa har jag förstått men gamla räkningar? Både jag och frun har fått med oss vanan hemifrån och bara fortsatt med det men ser inget direkt syfte längre och därav min fundering.

Hur gör ni andra? Har ni, likt oss, ett gigantiskt förråd med gamla räkningar eller behåller ni bara lönespecar och typ fakturor som också är garantibevis?

Gjorde det förut. Men eftersom allting finns digitalt i internetbanken/Kivra ser jag ingen mening med det längre och slänger räkningen när dessa är betalda. Lönespecar kommer också via Kivra.

Kan rekommendera alla att skaffa digital brevlåda om ni ännu inte gjort det. Alla medel att spara lite skog är bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Nej, vad ska man spara gamla fakturor för?

Nu får man ändå knappt några i pappersform längre.

Permalänk
Medlem

Sparar papper i ca 1 år sen rensas det och börjas om.
De flesta räkningar kommer på Efaktura men andra blir ju pappersform.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Ni som har Kivra eller annan digital brevlåda. Hämtar och sparar ni ner allt på datorn såsom lönebesked, årsbesked och liknande?

Permalänk

Äger ni villa / brf så spara kvitton på renoveringar.

Annars är det mest inom garantitiden det är viktigt att spara.

Folk som mina föräldrar som sparar varje räkning och sitter på hylla efter hylla med fyllda gamla pärmar. Nej det kan jag inte förstå.

Eller när man sparar matkvitton. De få gånger jag reklamerat mat (främst avokados) så har jag fått byta utan kvitto.

Permalänk
Medlem

Jag sparar fanimig allt i termer av kvitton/fakturor. Inte sådär särskilt sorterat (även om jag på rak fråga givetvis skulle säga att jag minsann har koll). Det finns därmed ett rejält behov av uppstrukturering. Kanske det är känslan av att ha ett nytt projekt på horisonten som får mig att gå igång?

Kivra är jag rädd för - och det är mest utifrån att jag föredrar att leva livet med en så pass decentraliserad informationsbas (om mig själv) som möjligt. Och nej, jag är ingen foliehatt utan har helt enkelt haft alldeles för dåliga erfarenheter av dataintrång historiskt sett.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Får väldigt sällan räkningar i pappersform längre, har styrt så att allt kommer som e-faktura eller går via autogiro. Kvitton på viktiga köp sparas oftast online.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

När jag betalat en räkning (nästan alla kommer som e-faktura) så skriver ut dom, antecknar betaldatum och sparar dom i en pärm. En gång per år rensar jag ut dom fakturor som är mer än tre år gamla. Anledningen är att e-fakturorna i internetbanken bara sparas av banken i ett och historiken i ett år och tre månader.

Om ett företag kommer och kräver pengar efter denna tiden (upp till 3 år tillbaka från dagen då dom ställde sitt krav) så blir det mycket krångligt att leta upp betalningen om jag inte har några uppgifter kvar på när fakturan betalades. Banken tar också betalt för att få ut äldre historik. Ordning och reda, pengar på ....

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter återigen med en stor hög som ska in i arkivskåpet och kommer på mig själv med att fundera varför i hela världen jag sitter och sparar gamla fakturor och liknande. För länge sen var det nog för att bygga historik men den finns ju på internetbanken numera. Att behålla lönespecar kan ju ha ett syfte för t.ex. framtida a-kassa har jag förstått men gamla räkningar? Både jag och frun har fått med oss vanan hemifrån och bara fortsatt med det men ser inget direkt syfte längre och därav min fundering.

Hur gör ni andra? Har ni, likt oss, ett gigantiskt förråd med gamla räkningar eller behåller ni bara lönespecar och typ fakturor som också är garantibevis?

Jag får alla fakturor/räkningar via efaktura, mail eller så dras det via autogiro. Har inte fått en pappersfaktura sedan CSN blev färdigbetalt för ett par år sedan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

De enda papper jag sparar är avtal typ anställningsavtal eller hyresavtal på lägenheten och förstås kvitton på dyrare saker där man kan tänkas behöva nyttja garantin, vilket också inkluderar service och reparationer på de bilar jag haft. Sist jag sålde en bil så märkte jag att verkstaden hade missat att stämpla serviceboken men köparen godtog ett kvitto på utförd service exempelvis.

Min farsa är väldigt ordningsam och jag fick en arkivmapp av honom typ när jag var femton eller så (som denna fast fulare då det var nittiotal). Jag använder den fortfarande för de här viktiga papperna och den är långt från full. Jag har en del papper där som är helt föråldrade, som avtalet för mitt första mobilabonnemang från Europolitan från typ 95 (som sedermera blev Vodaphone och sen Telenor) eller anställningsavtalen från mina sommarjobb på högstadiet. Men idag är det väldigt få papper som behöver sparas. Räkningar vet jag inte varför man ska spara exempelvis, tjejen brukade spara sina och skriva på dem när de betalades men det hjälper ju inget om det skulle bli något strul liksom, däremot är det ju bara att kontrollera bankkontot och se vad som dragits med all information. Kvitton för större grejer förstås, men idag köper jag i princip alltid större grejer på nätet och då får man ju elektroniskt kvitto.

Lönespecar kan absolut vara något att spara dock om man inte får dem elektroniskt. Jag såg exempelvis att jag hade fått avdrag för karensdag nu får några månader sedan vilket jag trodde man inte skulle få nu under pandemin, men det visar sig att man måste ansöka om att få tillbaka pengar från staten för karensdagarna, och då är det ju viktigt att kunna säga exakt vilken dag som var karensdagen (pengarna spelar ingen roll för alla får lika mycket).

Permalänk
Medlem

Samma dag som betalningen är dragen från mitt konto så slänger jag ev. pappersfakturor jag har.

Sparar kvitton på saker som jag kan tänkas ha ett garantianspråk på (tänk tv, dator osv)
Anställningsavtal sparas s länge jag jobbar på arbetsplatsen, lönespecar tills jag har gjort deklarationen för året. Sen slängs det.

Hyres/Köpekontrakt på boende sparas tills det har gått ett år efter att jag flyttat ut.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nja, kanske vissa saker om man vill kunna nyttja garantin, men räkningar och sånt som löper på ser jag inte riktigt anledningen till att spara.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv

Har ni som sparat räkningar någon gång haft användning av det?

Jag sparar ingenting, allt finns ju redan elektroniskt. Nu menar jag inte större fakturor som renoveringar och sånt utan mer vardagliga köp.

Permalänk
Medlem

Digitaliserar, förr med dokumentskanner men nu för tiden med den smarta telefonen.

Tar en bild eller lägger in redan digitalt dokument, skriver/talar in några ”taggar”, och har det så att jag kan be Siri att svara samt plocka fram dokumentet. Man kan ordna fram en lönespecifikation från mars 2018, logga in på Inet och kolla när man köpte sin monitor, osv, eller så kan man på 1 sekund var som helst fråga Siri som både svarar och plockar fram dokumentet för vidare information eller behandling såsom utskrift etc.

Ja, jag går mot djupa änden i äppelträsk

Visa signatur

Citera för svar :)