Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Bästa RPG i alla tider?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bästa RPG i alla tider?

För mig är det ett väldigt svårt val då jag har några som jag rankar lika högt. Men jag börjar med Final Fantasy VII då det är enda spelet som jag spelat igenom tiotals gånger och kan tänka mig göra det igen som egen tradition Varför just Final Fantasy VII? Kortfattat, varenda dialogue är helt genomtänkt med touch av japansk stil. Det har en väldigt bra story med alla skitbra karaktärer. Roligt att slåss i turn-based också. Ja väldigt lite som är fel med det spelet.

Berätta om din favorit. Inte bara lista ett spel, utan förklara kortfattat eller mer om varför!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Dungeons & Dragons i en djup värld med lore där det finns fantastiskt mycket att utforska och se.
Spännande story som tar vid från första spelet.
Roliga companions som alla har egna personligheter och bakstory.
Strategiska strider som kräver lite förberedelser och planering.
Valmöjligheterna mellan att vara god eller ond.
Multiplayer stöd.
Fantastisk musik även om soundtracket är lite kort.
"Handritad" grafik eller vad man ska kalla det, för mina ögon ser miljöerna fantastiska ut.

MSI MEG X570 UNIFY| AMD Ryzen 7 3950X| Custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3800 MHz 16-16-16-36 1T| Sapphire Radeon VII @2100 GPU 1200 MEM| LG 34GK950F + LG 34UC88-B| EVGA SuperNOVA 1600 P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Lite svårt då man var ganska sen in i RPG-världen, men det fösta som jag sedan hade kul med i över tio år framåt var Neverwinter Nights. Tyckte det funkade väl i 3D som var ovanligt på den tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2014

Breath of Fire III. Så otroligt välgjort spel av Capcom. Storyn, det visuella och stridsmekaniken är bland det bästa i RPG-kategorin under tiden det släpptes, och än idag håller spelet mycket bra, anser jag. Synd bara att inga tecken finns på att porta det till nyare plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi:Fractal Design Core 3000 Moderkort:Asus Prime B350-Plus ATX
CPU:AMD Ryzen 5 1600X Hexa Core 3.6GHz (4.02 GHz Turbo)
GPU:MSI GeForce GTX 1060 Armor 3GB OC
RAM:Ballistix Sport LT Red 2x4 GB 2400 MHz DDR4 PSU:EVGA 600W White 80 Plus SSD:250GB Samsung 840 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Diablo 2, fastnade verkligen för det. Bra loot. Det är väldigt få spel jag fastnar för och spelar mycket men Diablo 2 var ett av de få. Jag tog med familjens dator med crt skärm och allt och lanade med en kompis, och vi letade loot hela natten. Det var si och så med Internet hemma hos oss på den tiden så ville man lira med någon så fick man snällt ta med datorn dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

personligen ligger witcherserien väldigt nära till hjärtat i hårddisken.

första spelet visst väldigt buggigt och oslipat men bra story när man väl lyckas ta sig igenom det utan att fastna pga random bugg.

andra spelet betydligt mer välslipat lite quirky på sina ställen men 95% buggfritt och story är rent guld.

tredje spelet oerhört finslipat och open world gav otroligt mycket att utforska vid sidan av huvudstoryn som enligt mig fortfarande höll guldstatus även om expansionerna var lite meh.

tror jag är inne på typ new game +++ i Witcher 3 eller något och kan fortfarande till och från återvända till det för att utforska kartan och storyn igen.

ett av få spel som fått mig att bli lite tårögd när jag klarat det pga att det inte kommer bli mer spel i serien och hade gärna sett mer mjölkning av varunamnet om de kunnat hålla samma klass på handlingen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Det bästa RPG för mig är nog Mass Effect serien.
Sedan blir det Witcher 3 och Knights of the Old Republic.

Sen finns det många andra RPG's som jag verkligen gillar. Skyrim, WoW, Fallout 4, Dragon Age Origin och Inquisition, Divinity Original Sin 2 och Neverwinter Nights.

Tyvärr har jag aldrig spelat de gamla klassikerna som Baldurs Gate och Planescape Torment.

i7 6700K | Asus 2080 Ti Strix | Maximus VIII Gene | 32GB 2666mhz | 1TB SSD | RM650x | H80i | Corsair Crystal 280x | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Knights of the Old Republic.

Hade jag fått välja ett spel att glömma bort hela storyn och twisten i så är det i det spelet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

FF III och FF VII kommer ju alltid ligga en varmt om hjärtat.
Får man ta med MMORPG så äger Wow allt

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Intel NUC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

FVII, FFIX och Skies of Arcadia.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2003

Diablo2 och Baldursgate 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Aspergerland
Registrerad
Maj 2007

Final Fantasy VI är bra grejer det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

KotOR, Skyrim, Neverwinter Nights. Men en del spel i genren har jag ännu inte spelat, så det kan ändras.

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Är inte jätte insatt i RPG (då räknar jag inte MMO), men jag har spelat igenom Earthbound och fastnade för det. Det är så gulligt och har konstig dialog så det är ett intressant spel.
Enda andra RPGet jag kommer ihåg att jag spelat igenom är Super Mario RPG, även det på SNES. Var inte lika förtjust av det men det är inte dåligt heller.
Nästa gång blir det nog Final Fantasy 6.

Vad gäller nyare spel är nog det enda RPG jag spelat igenom Final Fantasy 15. Det var väldigt underhållande (kul) med sitt pojkband och storyn var bra också tycker jag.

Main: 3900X, Aorus X570 Elite, 32GB 3200MHz, 1080Ti, ~4TB SSD, FD Define C, RM750X, Kraken X62, XV273K
Unraid Server: 1700X, X370, 16GB ECC, ~40TB HDD, FD R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

JRPG: FF6, FF7, FF9
ARPG: Diablo 2, PoE
Classic RPG: Baulders Gate 2, Divinity: Original Sin 2
Modern RPG: Kotor, Mass Effect 2, Witcher 3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

För mig är det nog TES 2: Daggerfall, åtminstonde om man ser det till hur bra det var när det kom ut.
I dagsläget så kan det ju inte mäta sig mot senare spel.

Också Fallout 2 & 3, Baldurs Gate spelen, Icewind Dale, Never Winter Nights.

På senare tid är det nog Divinity Original Sin 2 och Pathfinder Kingmaker.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Lagerlöf:

Knights of the Old Republic.

Hade jag fått välja ett spel att glömma bort hela storyn och twisten i så är det i det spelet

Håller helt med!
Den och Witcher 3

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Diablo 2 Lord of destruction kommer alltid vara det bästa RPG-spelet som någonsin gjorts. Ett spel som fortfarande har en kvalité som håller idag. Skulle vilja gå så långt och säga att det är bästa spelet alla kategorier. Så mycket djup men ändå lätt att förstå som nybörjare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2010

Ultima 4 & Dungeon Master

[ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150] [Intel Core i7-4770K]
[ASUS GTX 1080 STRIX DC3 OC] [Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Witcher 3 och Divinity: Original Sin 2.
Två alldeles fantastiska RPG´n som till och med nostalgiglasögonen är bättre än Knights of the Old Republic och Baldurs Gate 2. Att faktiskt säga så idag känns fortfarande som att svära i kyrkan.

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Mar 2016

ff7 helt klart

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av maniac:

Witcher 3 och Divinity: Original Sin 2.
Två alldeles fantastiska RPG´n som till och med nostalgiglasögonen är bättre än Knights of the Old Republic och Baldurs Gate 2. Att faktiskt säga så idag känns fortfarande som att svära i kyrkan.

Håller med här, förutom att jag byter ut kotor mot planescape: torment

Kör divinity 2 just nu och herrejisses vad bra det är! Ska bli riktigt kul att se vad Larian kan göra med Baldurs gate 3 🤤

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av NordhNet:

Håller med här, förutom att jag byter ut kotor mot planescape: torment

Kör divinity 2 just nu och herrejisses vad bra det är! Ska bli riktigt kul att se vad Larian kan göra med Baldurs gate 3 🤤

Ja, det är ett sjukt bra RPG. Divinity 2 är ett av få spel där jag har fler än en genomspelning.

Det känns lite som att Larian utvecklade Divinity 1 och 2 för att CV´t skulle se tillräckligt bra ut för att få förvalta Baldurs Gate IP´t. Förväntningarna här mycket höga

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Back in the box
Registrerad
Sep 2005

The Elder Scrolls III: Morrowind

Fortfarande oslagbart när det kommer till personlig frihet i ett rollspel. Du spelar inte en karaktär, du lever ett annat liv i en annan värld.

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2006

Diablo 2

Antec P280 - i7 3930k @4.6GHz - Noctua NH-D15 - Corsair Vengeance LP 16GB - KFA2 GTX 1080 EX OC @2025Mhz - Asus Rampage IV Extreme - Seasonic Focus 750W Gold - Samsung 840 EVO 250GB - Samsung 850 EVO 250GB - ASUS VG248QE

Define R3 - i7 2600k - Corsair Vengeance 16GB 1866Mhz - Radeon R7 240 - Gigabyte Z68-UDH-B3 - Samsung EVO 850 250GB - Seagate Barracuda 1TB - WD Red 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Gambit_2K:

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Dungeons & Dragons i en djup värld med lore där det finns fantastiskt mycket att utforska och se.
Spännande story som tar vid från första spelet.
Roliga companions som alla har egna personligheter och bakstory.
Strategiska strider som kräver lite förberedelser och planering.
Valmöjligheterna mellan att vara god eller ond.
Multiplayer stöd.
Fantastisk musik även om soundtracket är lite kort.
"Handritad" grafik eller vad man ska kalla det, för mina ögon ser miljöerna fantastiska ut.

Håller med om detta men verkligen inte enhanced edition vilket enbart lade till extremt dåligt skrivna karaktärer och ett fulare gränssnitt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Morrowind, Fallout 1, 2, New Vegas, Skyrim och The Witcher.

Största besvikelsen är väl hittills Fallout 4, Bethesda har gjort sitt...

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB-3600mHz-CL16
Envy13//8250U//ManjaroKDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2009

Jag kombinerar bra och sådant som förändrade vad jag tycker om
ARPG: Daggerfall/NeverWinter Nights
JRP: Phantasy Star, ChronoTrigger, Knights Of Xentar, Wild Arms

ASUS P9X79 | RX 580 | Corsair DDR3 XMS3 8x8Gb | Intel I7 3820 | 2x Samsung 840 Pro 256Gb + 1 Intel 520 256 + 1 Crucial M500 256Gb
DELL XPS 15 | I7 | 512GB | 16GB ram | 4K EYEFINITY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2006

Fallout 1/2 - Behöver inte lösa problem med hjälp av eldkraft, utan kan komma väldigt långt med övertalning eller andra lösningar. Dessutom så är det inte en FPS eller har real-time-strider, utan kräver taktik och planering. Har inte mycket negativt att säga om dom spelen. (Kan ju vara nostalgi också, men dom slår ju åtminstone efterföljarna med hästlängder, vilket iofs inte är så svårt). Det finns mängder med andra spel som är bra med förståss, men det var 1 som efterfrågades....

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Beros helt på genre tycker jag.

Min Lista (i ingen särskild ordning);
Storyline: KotOR
Äventyr: Baldurs Gate 2
Hack n Slash: Diablo 2
Mörk humor: Planescape Torment
Open World: Elder Scrolls: Skyrim

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI