Bästa RPG i alla tider?

Permalänk
Medlem

Bästa RPG i alla tider?

För mig är det ett väldigt svårt val då jag har några som jag rankar lika högt. Men jag börjar med Final Fantasy VII då det är enda spelet som jag spelat igenom tiotals gånger och kan tänka mig göra det igen som egen tradition Varför just Final Fantasy VII? Kortfattat, varenda dialogue är helt genomtänkt med touch av japansk stil. Det har en väldigt bra story med alla skitbra karaktärer. Roligt att slåss i turn-based också. Ja väldigt lite som är fel med det spelet.

Berätta om din favorit. Inte bara lista ett spel, utan förklara kortfattat eller mer om varför!

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Dungeons & Dragons i en djup värld med lore där det finns fantastiskt mycket att utforska och se.
Spännande story som tar vid från första spelet.
Roliga companions som alla har egna personligheter och bakstory.
Strategiska strider som kräver lite förberedelser och planering.
Valmöjligheterna mellan att vara god eller ond.
Multiplayer stöd.
Fantastisk musik även om soundtracket är lite kort.
"Handritad" grafik eller vad man ska kalla det, för mina ögon ser miljöerna fantastiska ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Lite svårt då man var ganska sen in i RPG-världen, men det fösta som jag sedan hade kul med i över tio år framåt var Neverwinter Nights. Tyckte det funkade väl i 3D som var ovanligt på den tiden.

Permalänk

Breath of Fire III. Så otroligt välgjort spel av Capcom. Storyn, det visuella och stridsmekaniken är bland det bästa i RPG-kategorin under tiden det släpptes, och än idag håller spelet mycket bra, anser jag. Synd bara att inga tecken finns på att porta det till nyare plattformar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem

Diablo 2, fastnade verkligen för det. Bra loot. Det är väldigt få spel jag fastnar för och spelar mycket men Diablo 2 var ett av de få. Jag tog med familjens dator med crt skärm och allt och lanade med en kompis, och vi letade loot hela natten. Det var si och så med Internet hemma hos oss på den tiden så ville man lira med någon så fick man snällt ta med datorn dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

personligen ligger witcherserien väldigt nära till hjärtat i hårddisken.

första spelet visst väldigt buggigt och oslipat men bra story när man väl lyckas ta sig igenom det utan att fastna pga random bugg.

andra spelet betydligt mer välslipat lite quirky på sina ställen men 95% buggfritt och story är rent guld.

tredje spelet oerhört finslipat och open world gav otroligt mycket att utforska vid sidan av huvudstoryn som enligt mig fortfarande höll guldstatus även om expansionerna var lite meh.

tror jag är inne på typ new game +++ i Witcher 3 eller något och kan fortfarande till och från återvända till det för att utforska kartan och storyn igen.

ett av få spel som fått mig att bli lite tårögd när jag klarat det pga att det inte kommer bli mer spel i serien och hade gärna sett mer mjölkning av varunamnet om de kunnat hålla samma klass på handlingen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det bästa RPG för mig är nog Mass Effect serien.
Sedan blir det Witcher 3 och Knights of the Old Republic.

Sen finns det många andra RPG's som jag verkligen gillar. Skyrim, WoW, Fallout 4, Dragon Age Origin och Inquisition, Divinity Original Sin 2 och Neverwinter Nights.

Tyvärr har jag aldrig spelat de gamla klassikerna som Baldurs Gate och Planescape Torment.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

Knights of the Old Republic.

Hade jag fått välja ett spel att glömma bort hela storyn och twisten i så är det i det spelet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

FF III och FF VII kommer ju alltid ligga en varmt om hjärtat.
Får man ta med MMORPG så äger Wow allt

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

FVII, FFIX och Skies of Arcadia.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Diablo2 och Baldursgate 2

Permalänk
Avstängd

Final Fantasy VI är bra grejer det.

Permalänk
Medlem

KotOR, Skyrim, Neverwinter Nights. Men en del spel i genren har jag ännu inte spelat, så det kan ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är inte jätte insatt i RPG (då räknar jag inte MMO), men jag har spelat igenom Earthbound och fastnade för det. Det är så gulligt och har konstig dialog så det är ett intressant spel.
Enda andra RPGet jag kommer ihåg att jag spelat igenom är Super Mario RPG, även det på SNES. Var inte lika förtjust av det men det är inte dåligt heller.
Nästa gång blir det nog Final Fantasy 6.

Vad gäller nyare spel är nog det enda RPG jag spelat igenom Final Fantasy 15. Det var väldigt underhållande (kul) med sitt pojkband och storyn var bra också tycker jag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

JRPG: FF6, FF7, FF9
ARPG: Diablo 2, PoE
Classic RPG: Baulders Gate 2, Divinity: Original Sin 2
Modern RPG: Kotor, Mass Effect 2, Witcher 3.

Permalänk
Medlem

För mig är det nog TES 2: Daggerfall, åtminstonde om man ser det till hur bra det var när det kom ut.
I dagsläget så kan det ju inte mäta sig mot senare spel.

Också Fallout 2 & 3, Baldurs Gate spelen, Icewind Dale, Never Winter Nights.

På senare tid är det nog Divinity Original Sin 2 och Pathfinder Kingmaker.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Knights of the Old Republic.

Hade jag fått välja ett spel att glömma bort hela storyn och twisten i så är det i det spelet

Håller helt med!
Den och Witcher 3

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Diablo 2 Lord of destruction kommer alltid vara det bästa RPG-spelet som någonsin gjorts. Ett spel som fortfarande har en kvalité som håller idag. Skulle vilja gå så långt och säga att det är bästa spelet alla kategorier. Så mycket djup men ändå lätt att förstå som nybörjare.

Permalänk
Medlem

Ultima 4 & Dungeon Master

Permalänk
Medlem

Witcher 3 och Divinity: Original Sin 2.
Två alldeles fantastiska RPG´n som till och med nostalgiglasögonen är bättre än Knights of the Old Republic och Baldurs Gate 2. Att faktiskt säga så idag känns fortfarande som att svära i kyrkan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

ff7 helt klart

Permalänk
Forumledare
Skrivet av maniac:

Witcher 3 och Divinity: Original Sin 2.
Två alldeles fantastiska RPG´n som till och med nostalgiglasögonen är bättre än Knights of the Old Republic och Baldurs Gate 2. Att faktiskt säga så idag känns fortfarande som att svära i kyrkan.

Håller med här, förutom att jag byter ut kotor mot planescape: torment

Kör divinity 2 just nu och herrejisses vad bra det är! Ska bli riktigt kul att se vad Larian kan göra med Baldurs gate 3 🤤

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Håller med här, förutom att jag byter ut kotor mot planescape: torment

Kör divinity 2 just nu och herrejisses vad bra det är! Ska bli riktigt kul att se vad Larian kan göra med Baldurs gate 3 🤤

Ja, det är ett sjukt bra RPG. Divinity 2 är ett av få spel där jag har fler än en genomspelning.

Det känns lite som att Larian utvecklade Divinity 1 och 2 för att CV´t skulle se tillräckligt bra ut för att få förvalta Baldurs Gate IP´t. Förväntningarna här mycket höga

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

The Elder Scrolls III: Morrowind

Fortfarande oslagbart när det kommer till personlig frihet i ett rollspel. Du spelar inte en karaktär, du lever ett annat liv i en annan värld.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Diablo 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

Dungeons & Dragons i en djup värld med lore där det finns fantastiskt mycket att utforska och se.
Spännande story som tar vid från första spelet.
Roliga companions som alla har egna personligheter och bakstory.
Strategiska strider som kräver lite förberedelser och planering.
Valmöjligheterna mellan att vara god eller ond.
Multiplayer stöd.
Fantastisk musik även om soundtracket är lite kort.
"Handritad" grafik eller vad man ska kalla det, för mina ögon ser miljöerna fantastiska ut.

https://www.youtube.com/watch?v=eMvadyijCBA

Håller med om detta men verkligen inte enhanced edition vilket enbart lade till extremt dåligt skrivna karaktärer och ett fulare gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Morrowind, Fallout 1, 2, New Vegas, Skyrim och The Witcher.

Största besvikelsen är väl hittills Fallout 4, Bethesda har gjort sitt...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Jag kombinerar bra och sådant som förändrade vad jag tycker om
ARPG: Daggerfall/NeverWinter Nights
JRP: Phantasy Star, ChronoTrigger, Knights Of Xentar, Wild Arms

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Fallout 1/2 - Behöver inte lösa problem med hjälp av eldkraft, utan kan komma väldigt långt med övertalning eller andra lösningar. Dessutom så är det inte en FPS eller har real-time-strider, utan kräver taktik och planering. Har inte mycket negativt att säga om dom spelen. (Kan ju vara nostalgi också, men dom slår ju åtminstone efterföljarna med hästlängder, vilket iofs inte är så svårt). Det finns mängder med andra spel som är bra med förståss, men det var 1 som efterfrågades....

Permalänk
Hjälpsam

Beros helt på genre tycker jag.

Min Lista (i ingen särskild ordning);
Storyline: KotOR
Äventyr: Baldurs Gate 2
Hack n Slash: Diablo 2
Mörk humor: Planescape Torment
Open World: Elder Scrolls: Skyrim

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI