Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hög vcore på ny 3950x

Hej! Fick igår hem min nya 3950x CPU och Asus ROG Crosshair VIII Impact moderkort.
Det jag anmärkte när jag gick in i bios för första gången direkt efter datorn byggdes var att vcore låg mellan 1,47-1,49 vilket känns väldigt högt. Temperaturen klättrade också sakta upp mot 40 grader (nzxt x52 kylare), vilket också känns på tok för högt för att vara en normal idle-temp..

Testade att manuellt sätta vcore på 1,2 och tempen sjönk ner till ca 30 grader istället.

Laddade ner Cinebench r20 och HWmonitor, för att göra ett enkelt stresstest och ha koll på temperaturer osv.
Men när jag väl startat testet verkar det som att vcore ligger och pendlar mellan 1,0-1,45 även fast jag manuellt ställt den till 1,2

Någon som har en aning om varför det beter sig på detta sättet? Vad jag sett på lite olika reviews så ligger vcore på ca 1,15-1,2 med riktigt bra temperaturer, varför ligger det så högt för mig?

Tack på förhand!
Mathias

Edit: Läste runt lite mer och verkar vara normalt. Om jag förstod det rätt så kräver CPU’n en vcore på upp till 1,5v för att kunna boosta en kärna upp till 4,7ghz, men så fort CPU’n använder mer än en kärna går den ner i frekvens och sänker även vcore. Med andra ord behöver jag troligtvis inte oroa mig, men låter tråden ligga kvar om det är så att jag förstått detta fel och det finns andra åtgärder.