Koppla rgb fläktar + kontroller

Permalänk
Medlem

Koppla rgb fläktar + kontroller

Hej!
Köpte nytt chassi för några dagar sedan och insåg när jag nästan flyttat över allting att jag stöter på problem men fläktarna som ingick i chassit.

Chassi
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/datorchassi/towe...

Kontroller
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/flaktkon...

Fläktarna kopplas ju bara in i kontrollenheten som i sin tur kopplas till pwn uttag och sata på psu. Problemet är att jag inte har något rgb uttag och ??gdv?? vilket resulterar i att jag inte kommer kunna använda det korrekt. Finns det någon lösning eller är det bara moderkort byte som gäller??

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Om du vill kunna styra fläktarnas färgton och effekter via någon form av mjukvara ihop med den kontrollern så behöver du ett moderkort med RGB-kontakt (antingen Asus Aura eller Gigabyte RGB Fusion). Även utan RGB-kontakt på moderkortet kan du dock fortfarande styra allt via den medföljande fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem

Från NetonNet

RGB-fläktar med dubbla LED-ringar

Med Mission SG GGX 3.3 medföljer det fyra stycken fläktar. Tre stycken i fronten samt en på baksidan.

Dessa 120 mm-fläktar är utrustade med dubbla LED-ringar för en effektfull belysning. De har en yttre ring och en inre ring. Varje fläkt är av typen A-RGB vilket betyder att de är adresserbara på så vis att man kan välja separata färginställnignar för respektive fläkt och LED-ring. Allting styrs enkelt med den medföljande fjärrkontrollen.

Du ska ha en fjärrkontroll som medföljer chassit och vad jag förstår hårdvara i chassit som du kan styra RGB-ringarna på fläktarna.

Edit: Det enda som behövs från moderkortet är standard styrning av fläkthastigheten, RGB sköter kontrolldosan.
RTFM: https://www.netonnet.se/FileRoot/Items/100xxx/1008674/ProductManual/sv-SE/1008674-FAN%C2%A0controller-instruction-20190708.pdf

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det funkar med rgb utan detta inkopplat. Vilket var ganska självklart egentligen. Men är man för snabb och endast startar burken och försöker ändra färg direkt så får man skylla sig själv, tar ju en liten stund innan allt startat ordentligt 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

koppla RGB-fläktar

Har RGB-fläktar i min Phanteks Enthoo 719 just nu....fläktarna har jag fått igång via PWN-hubben som sitter i chassiet,
däremot så är mitt Moderkort ett ASUS ROG Strix B450-F Gaming ett kort med endast 12V RGB AURA.
Men jag har nu beställt en Deepcool Converter 12V to 5V D-RGB (Webhallen 129:-), (som gör att D-RGB kan anslutas genom denne),

så från mitt Moderkort kopplas en 4-pins RGB-kabel som går vidare till Deepcool Converter som omvandlar 12V till 5V, och sätter en Phanteks Digital Controller Hubb (299:-på inet) som jag kopplar in alla D-RGB-signaler till, så sätter jag på en SPLITTER 1-6 D-RGB (129:-på inet) som jag kan koppla in D-RGB-signalen från fläktar/chassi till. och eventuellt nån belysning också. Detta är ett enklare ingrepp som vem som helst kan göra