Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Exakt. Sådant agerande borde straffas med minst böter.

Vid det tillfället avrådde väl inte UD mot resor dit ens en gång. Så varför skulle det vara böter?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vadå, är dina föräldrar så pass gamla att det ens är ett hot om de nu skulle få det? Dvs 65+ och/eller lider av andra underliggande sjukdomar?

Är svaret nej är det inget obehagligt läge alls ju. Det är bara influensa.

Visst, har man personer som är i riskgruppen vid liv inom familjen (äldre mor och far föräldrar tex) så förstår jag oron för dem däremot, eftersom vaccin osv saknas. Men är ju inte svårare än att undvika att träffa dem i onödan ett tag framöver och kanske hjälpa dem så de slipper ge sig ut på egen hand och handla osv.

Vissa nötter fruktar ju däremot för sitt eget och sina barns liv och sånt trams. Haha, ja jävlar vilken soppa!

Kan ju vara som så att han bekymrar sig för andras människors väl och ve och inte bara sig själv och sina närmaste.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Zemlan:

Vadå, är dina föräldrar så pass gamla att det ens är ett hot om de nu skulle få det? Dvs 65+ och/eller lider av andra underliggande sjukdomar?

Är svaret nej är det inget obehagligt läge alls ju. Det är bara influensa.

Visst, har man personer som är i riskgruppen vid liv inom familjen (äldre mor och far föräldrar tex) så förstår jag oron för dem däremot, eftersom vaccin osv saknas. Men är ju inte svårare än att undvika att träffa dem i onödan ett tag framöver och kanske hjälpa dem så de slipper ge sig ut på egen hand och handla osv.

Vissa nötter fruktar ju däremot för sitt eget och sina barns liv och sånt trams. Haha, ja jävlar vilken soppa!

Du har väldigt många världsledare som inte håller med dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vadå, är dina föräldrar så pass gamla att det ens är ett hot om de nu skulle få det? Dvs 65+ och/eller lider av andra underliggande sjukdomar?

Är svaret nej är det inget obehagligt läge alls ju. Det är bara influensa.

Visst, har man personer som är i riskgruppen vid liv inom familjen (äldre mor och far föräldrar tex) så förstår jag oron för dem däremot, eftersom vaccin osv saknas. Men är ju inte svårare än att undvika att träffa dem i onödan ett tag framöver och kanske hjälpa dem så de slipper ge sig ut på egen hand och handla osv.

Vissa nötter fruktar ju däremot för sitt eget och sina barns liv och sånt trams. Haha, ja jävlar vilken soppa!

Risken är snarare att vården inte kommer ha resurser att ta hand om dom som blir allvarligt sjuka om vi inte lyckas kontrollera smittan så att många mer än nödvändigt kommer dö.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du har väldigt många världsledare som inte håller med dig

... Som är vanliga människor och blir uppskrämda av media, samt har opinionen att tänka på. Detta kommer ge långt värre ekonomiska konsekvenser än den direkta skada som själva viruset orsakar. Stänga ner hela samhället för en influensa....

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@SexMachine: Jag vet inte om det var en genuin fråga eller om det var ett sätt att försöka dumförklara mig men jag nappar på betet.

När jag var liten så fanns det något som hette fritids (MAO en plats man kunde vara efter skolan eller när skolan hade stängt). Så där var jag när jag hade lov och mina föräldrar jobbade.
Tror det är få personer som kan ta ut 13veckor ledigt per år som är den totala lovtiden.

Dock känns ju inte fritids som ett alternativ om det nu är smittorisken man vill minska.

Har aldrig reflekterat över att man förvarar barnen på fritids när dom har lov. Själv har jag haft morföräldrar som passat oss barn när vi växte upp.

Samtidigt så kanske det är bättre att ha öppet ett fritids för dom som verkligen behöver och inte kan lösa det på något annat sätt. Då minskar smittorisken en del iaf. Jag tror dock att om det härjar virus som gör att skolorna stängs så löser dom flesta föräldrar det på något sätt. Man får väl helt enkelt ta dagarna från sommarlovet/semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

... Som är vanliga människor och blir uppskrämda av media, samt har opinionen att tänka på. Detta kommer ge långt värre ekonomiska konsekvenser än den direkta skada som själva viruset orsakar. Stänga ner hela samhället för en influensa....

Såklart, bäst av allt vore ju att stänga sjukvården och skicka personalen på äldreboenden på gratis semester i Italien en vända, fatta vad vi skulle spara pengar på äldrevård, pensioner och de sjukvårdskostnader alla dessa skröpel orsakar! (/s)

Världen har fler värderingar än de ekonomiska..

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Red Beaver:

... Som är vanliga människor och blir uppskrämda av media, samt har opinionen att tänka på. Detta kommer ge långt värre ekonomiska konsekvenser än den direkta skada som själva viruset orsakar. Stänga ner hela samhället för en influensa....

Jag brukar inte vanligtvis komma med åsikter i frågor som denna då det är ganska meningslöst. Alla har ju olika syn på saker och ting, eller hur?

Som förälder till barn med ”underliggande sjukdomar”, som det så fint kallas, så har jag antagligen en liten annan vy av riskerna än många andra.

Men som sagt, allas bild av det hela är olika stora och ibland kan det vara svårt att ta ett steg tillbaka och se det hela från någon annans ögon. Någon annan med andra fysiska förutsättningar eller närstående med nedsatt fysisk förmåga.

Men att kalla situationen som ”totalt ofarlig” är ju ganska naivt i min mening.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Såg att Sats stänger alla sina gym pga Corona. Typiskt, jag som hade tänkt att börja träna någon gång i framtiden... 😉

Riktigt bajsigt. Har inte kunnat träna på 2 veckor vilket är ovanligt länge för min del, skulle köra igång igen idag så åker man på denna smällen.

Personligen tycker jag att vuxna skall få bestämma själva om de vill utsätta sig för risken med att gå till gymmet med massa folk så länge det informeras om det.

Kan man få ersättning från SATS för att träna på ett öppet gym under tiden tror ni? 100-150:-/gång på annat gym under >2v kommer bli saftigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Personligen tycker jag du har fel eftersom det inte bara är du utan också andra människor i din närhet som kan bli smittade.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@frong: Personligen tycker jag du har fel eftersom det inte bara är du utan också andra människor i din närhet som kan bli smittade.

Det tycker nog majoriteten. Jag tycker man skall få göra riskbedömningen själv. Det vill säga alla som går till gymmet är medvetna om risken att man antingen smittar andra eller blir smittad.

Jag ser i så fall det stora problemet i att få dit personal. Kanske ingen som vill stå i receptionen etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av KlyfftPotatis:

det är sånna människor jag blir förbannad på. Ta lite eget jävla ansvar.

Avresan var ju planerad i början när rapporterna om Corona i norra Italien började komma, och då var det aldrig något prat på skidorterna (södra tyrolen). Sen kostade ju resan en del pengar och vissa kan inte med sig att låta sånt brinna inne. Men absolut är det dumt chansa!

Mor och far har haft kontakt med resebyrån och frågade om de skulle få någon ersättning för att de valde att inte åka på grund av det rådande läget, men det fick nej till svar. Samma resebyrå gick en vecka senare ut med att alla resor efter att UD gått ut med sina rekommendationer fick återbetalning.

Skrivet av Zemlan:

Vadå, är dina föräldrar så pass gamla att det ens är ett hot om de nu skulle få det? Dvs 65+ och/eller lider av andra underliggande sjukdomar?

Är svaret nej är det inget obehagligt läge alls ju. Det är bara influensa.

Visst, har man personer som är i riskgruppen vid liv inom familjen (äldre mor och far föräldrar tex) så förstår jag oron för dem däremot, eftersom vaccin osv saknas. Men är ju inte svårare än att undvika att träffa dem i onödan ett tag framöver och kanske hjälpa dem så de slipper ge sig ut på egen hand och handla osv.

Vissa nötter fruktar ju däremot för sitt eget och sina barns liv och sånt trams. Haha, ja jävlar vilken soppa!

60-årsåldern, men risken finns ju alltid och det är fortfarande obehagligt att så nära vänner till familjen blir smittade. Sen kan man absolut se det som en vanlig influensa vilket jag i många fall också gör, och tror väl det kommer bli bra. Samtidigt ligger en person i respirator i Stockholm som inte hade några övriga sjukdomar, dock 65+, men man blir lite nojig.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av frong:

Det tycker nog majoriteten. Jag tycker man skall få göra riskbedömningen själv. Det vill säga alla som går till gymmet är medvetna om risken att man antingen smittar andra eller blir smittad.

Jag ser i så fall det stora problemet i att få dit personal. Kanske ingen som vill stå i receptionen etc.

Men utanför gymmet då? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Riktigt bajsigt. Har inte kunnat träna på 2 veckor vilket är ovanligt länge för min del, skulle köra igång igen idag så åker man på denna smällen.

Personligen tycker jag att vuxna skall få bestämma själva om de vill utsätta sig för risken med att gå till gymmet med massa folk så länge det informeras om det.

Kan man få ersättning från SATS för att träna på ett öppet gym under tiden tror ni? 100-150:-/gång på annat gym under >2v kommer bli saftigt.

Måste fråga, har du någon gång tränat med lätt förkylning / förkylning?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det tycker nog majoriteten. Jag tycker man skall få göra riskbedömningen själv. Det vill säga alla som går till gymmet är medvetna om risken att man antingen smittar andra eller blir smittad.

Jag ser i så fall det stora problemet i att få dit personal. Kanske ingen som vill stå i receptionen etc.

Och sen råkar någon som skiter i om den blir smittade eller inte smitta gamla Bodil i bussen hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Såklart, bäst av allt vore ju att stänga sjukvården och skicka personalen på äldreboenden på gratis semester i Italien en vända, fatta vad vi skulle spara pengar på äldrevård, pensioner och de sjukvårdskostnader alla dessa skröpel orsakar! (/s)

Världen har fler värderingar än de ekonomiska..

Var skrev jag det?

Du tror inte att en finanskris med massarbetslöshet, ännu färre vårdplatser och en recession i hela världen i 3-4 år innebär en fara för människors liv och hälsa?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Havrefras_: Hör du av dig om du blir sämre?

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har aldrig reflekterat över att man förvarar barnen på fritids när dom har lov. Själv har jag haft morföräldrar som passat oss barn när vi växte upp.

Samtidigt så kanske det är bättre att ha öppet ett fritids för dom som verkligen behöver och inte kan lösa det på något annat sätt. Då minskar smittorisken en del iaf. Jag tror dock att om det härjar virus som gör att skolorna stängs så löser dom flesta föräldrar det på något sätt. Man får väl helt enkelt ta dagarna från sommarlovet/semestern.

"Förvarar barnen"

Sorry, menade inte att hugga på dig på något sätt, var bara förbannat kul formulerat och ett litet skratt kan väl komma väl till pass just nu...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har aldrig reflekterat över att man förvarar barnen på fritids när dom har lov. Själv har jag haft morföräldrar som passat oss barn när vi växte upp.

Samtidigt så kanske det är bättre att ha öppet ett fritids för dom som verkligen behöver och inte kan lösa det på något annat sätt. Då minskar smittorisken en del iaf. Jag tror dock att om det härjar virus som gör att skolorna stängs så löser dom flesta föräldrar det på något sätt. Man får väl helt enkelt ta dagarna från sommarlovet/semestern.

I mitt fall så beror det främst på att mina barns mor och farföräldrar är I åldrarna 52-63 och ingen är således pensionär. Då behövs fritids.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Även om man nu är 60, vill man spela rysk roulette med en patron någonstans i ett dussin revolvrar på bordet framför sig? Åker en busslast pigga pensionärer till ett pestområde är det inte orealistiskt att någon av dem får göda en olivlund där i framtiden.

1% dödlighet är i dagens moderna samhälle mycket. Inte som på 1800-talet när kolera och difteri härjade, men illa nog.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Måste fråga, har du någon gång tränat med lätt förkylning / förkylning?

Ja. Beroende på var förkylningen sitter.

Skrivet av SexMachine:

Och sen råkar någon som skiter i om den blir smittade eller inte smitta gamla Bodil i bussen hem.

Buss är nog minst lika utsatt som ett gym hursomhelst. Kollektivtrafik bör också stängas ner i så fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ja. Beroende på var förkylningen sitter.

Buss är nog minst lika utsatt som ett gym hursomhelst. Kollektivtrafik bör också stängas ner i så fall.

Därför är det en god ide att inte gå och bli nersmittad på gymmet innan man åker buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har aldrig reflekterat över att man förvarar barnen på fritids när dom har lov. Själv har jag haft morföräldrar som passat oss barn när vi växte upp.

Samtidigt så kanske det är bättre att ha öppet ett fritids för dom som verkligen behöver och inte kan lösa det på något annat sätt. Då minskar smittorisken en del iaf. Jag tror dock att om det härjar virus som gör att skolorna stängs så löser dom flesta föräldrar det på något sätt. Man får väl helt enkelt ta dagarna från sommarlovet/semestern.

Jag har samma problematik som @Ronnie60 där mina och min sambos föräldrar är 54-55år.

Dessutom har jag flyttat till min sambos hemort (25mil ifrån min egen hemort) vilket gör att vi dessutom bara har halva släkten att tillgå, varav min svärmor är distriktssköterska och kommer behövas mer än någonsin i sitt arbete.

De hjälper till jättemycket ändå men jag kan knappast begära att de ska offra sina löner, semestrar för våran skull.

Återigen, bara en rent praktisk fråga. Jag har ju som sagt själv en lösning då jag kan jobba hemifrån men det finns dem som inte har den lyxen.

Permalänk
Avstängd

Expressen visade bilder på ett folktomt Stockholm City, någon som kan verifiera att det stämmer, eller är det fake news?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

@Havrefras_: Hör du av dig om du blir sämre?

Ja, att det ska vara så svårt grymt svårt att få lite mer information om typiska sjukdomsförlopp? Det blir väl omöjligt att få fram det från svenska patienter på grund av sekretess.

Som jag förstår det så hamnar många covid-19-infekterade i sämre skick efter kanske en-två veckor. Mattia som var en 38-årig marathonlöpare (Patient 1) mådde ju jättebra första dagarna, då han infekterade så många i Italien för att sex dagar senare utveckla lunginflamation och hamna på intensiven.

Edit: Mattia klarade sig bra trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Därför är det en god ide att inte gå och bli nersmittad på gymmet innan man åker buss.

Som sagt, kollektivtrafik är minst lika farligt och bör också stängas i så fall.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Som sagt, kollektivtrafik är minst lika farligt och bör också stängas i så fall.

Då är det också rimligt att sjukvården stängs ner för där finns ju viruset garanterat. Man måste också avgöra hur samhällsviktig funktionen är. Men ja kollektivtrafiken är nog någon som kommer ses över om detta fortsätter.

Permalänk
Medlem

@Dredd: Nu var jag aldrig in till city idag, men det var normal rörelse på Gullmarsplan och gröna linjen. Folk är ju fortfarande ute och rör sig, men det kanske inte är så att alla drar in till city och shoppar just den här veckan.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Jag har samma problematik som @Ronnie60 där mina och min sambos föräldrar är 54-55år.

Dessutom har jag flyttat till min sambos hemort (25mil ifrån min egen hemort) vilket gör att vi dessutom bara har halva släkten att tillgå, varav min svärmor är distriktssköterska och kommer behövas mer än någonsin i sitt arbete.

De hjälper till jättemycket ändå men jag kan knappast begära att de ska offra sina löner, semestrar för våran skull.

Återigen, bara en rent praktisk fråga. Jag har ju som sagt själv en lösning då jag kan jobba hemifrån men det finns dem som inte har den lyxen.

Ja har man föräldrar som jobbar i den typen av yrke eller man själv gör det så fine. Roligt hur vi ser olika på saker. Du vill inte begära att de ska offra sina löner och semesterdagar, jag tar för givet att min familj hade gjort det om jag hade varit i behov av tex barnpassning i en situation som denna.

Permalänk
Medlem

Hej hobbyexperten här igen. @frispel

Jag är mer orolig nu när det börjar ta slut på tester i Sverige. Då har vi ett extremt mörkertal på antal smittade. I Kina ändrade man sedan sättet på att ställa diagnos. Det räckte med symptom.

Antagligen så kan dagis och skolor (upp till 9 år) hålla öppna. 10-19 är ett stort spann.
VÄLDIGT stor skillnad på en 10 åring och en 15 åring och för all del 19 åring.
Men hur ska personalen agera? Bära ansiktsmasker? (som funkar i alla andra länder men inte Sverige)
Tror vi fortfarande på att barn inte kan smitta andra barn eller vuxna? (WHOs forskning visar)
Barn kan fortfarande bli smittade av vuxna... och visst unga barn får milda symptom och dör inte (vad vi vet)

Nån annan la information tidigare i tråden om antal döda i olika åldersgrupper och vill gärna repetera det.

Perspektiv 2: När vi har 100000 sjuka i Sverige i olika åldersgrupper så kommer även
unga personer dö.

(Perspektiv 1 var att 68 pers har dött i influensa denna säsong (medelålder 81) och poängen var att folk dör normalt sätt också av andra sjukdomar och speciellt äldre)
Detta virus har vi dock inget direkt immunförsvar emot och med det menar jag att en del
som utsätts för influensa virus inte blir sjuka eller väldigt milt.

80+ years old 21.9%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%
0-9 years old no fatalities
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies