Permalänk

Speldator för 10 - 12 tkr

Hej!

Min gamla dator gav upp för en tid sedan och spelandet lades på hyllan till förmån av andra intressen.
Skulle dock vilja återuppta det nu när tiden verkar finnas, och behöver därför skaffa en ny burk.
Är relativt dåligt insatt i vad som är bra eller inte idag, så hoppas få lite hjälp här.
Det lockar definitivt att bygga själv, verkar finnas gott om instruktioner och guider om hur man ska/inte ska göra.
Är medveten om att det finns oändligt många trådar om just speldatorer i denna prisklass, och har läst en hel del av dem. Dock blir jag inte mycket klokare så därför testar jag med en egen, hoppas ni har överseende.

Förutsättningar/önskemål:
Budget runt 10-11tkr, inte hugget i sten.
All kringutrustning finns, inkl skärm. Tips på prisvärd skärm tar emot tacksamt utifall byte skulle bli aktuellt.
Ska användas till spel i första hand, typ CS:GO, BF V, PUBG, Skyrim.
Någorlunda "framtidssäker", i den mån det går.
WiFi, kan lösa trådat nätverk om det är betydligt dyrare.
Stort chassi är inget problem, finns gott om plats.

Har sneglat en del på vinterdatorn 2019, är det något som bör bytas utifrån mina önskemål eller är det bara att beställa som det är?

Tusen tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

SC vinterdator i delar är ju riktigt bra för priset. Annars kan denna var ett alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Tack för snabba svar!

CPUn verkar ni vara överens om, och det var väl den jag funderat själv på utifrån liknande trådar. Hur stor skillnad är det mellan grafikkorten?

Hur stor är sannolikheten att denna specen är funktionsduglig om säg 4-5 år och att man då klarar sig med att byta ut enstaka komponenter? Eller är det bara att skrota och börja om på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Tack för snabba svar!

CPUn verkar ni vara överens om, och det var väl den jag funderat själv på utifrån liknande trådar. Hur stor skillnad är det mellan grafikkorten?

Hur stor är sannolikheten att denna specen är funktionsduglig om säg 4-5 år och att man då klarar sig med att byta ut enstaka komponenter? Eller är det bara att skrota och börja om på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Den stora skillnaden mellan Sapphire kortet och MSI Mech oc kortet är Mech oc kortet kyler extremt dåligt, därav priset.
Ett grafikkorts byte om ca 3 år verkar rimligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Fint, tack. Då blir det Sapphire-kortet.
Hur är din spec kontra vinterdatorn? Ungefär lika?
De har ju valt både gpu och moderkort från asus, är det en fördel med samma tillverkare?
Vinterdatorn verkar vandra en del i pris, såg i någon tråd häromdagen att den låg på 11 300, nu 13 400.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En annan sak, om man vill lägga någon extra slant någonstans. Vart är det bäst att i så fall lägga den?

Har sett att många rekommenderar MSI B450 Tomahawk och den kostar ju ett par hundra mer än de föreslagna. Är det någon större skillnad?

Vill väl framförallt ha saker som går att komplettera/byta ut om några år, och där tänker jag att moderkortet kanske är bra att inte snåla för mycket på.

Permalänk

Och ytterligare en följdfråga....
Är det lönt att fundera på att byta till en 27" skärm med 144Hz och 1440p typ Asus VG279Q eller blir det för mycket? Vill ju inte tappa för mycket i fps i t.ex cs:go och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går att spela på lägre upplösningar på större skärmar utan problem, men uppskalningen kan såklart störa om man inte gillar det.

Grafikkortet ovan orkar med 1440p i all fall

Skickades från m.sweclockers.com

Fördelen med amd plattformen är att du inte köper det värsta av sista generationen på den sockeln, så bättre processorer kommer finnas att uppgradera till längre fram utan att byta moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Tack för snabba svar!

CPUn verkar ni vara överens om, och det var väl den jag funderat själv på utifrån liknande trådar. Hur stor skillnad är det mellan grafikkorten?

Hur stor är sannolikheten att denna specen är funktionsduglig om säg 4-5 år och att man då klarar sig med att byta ut enstaka komponenter? Eller är det bara att skrota och börja om på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Att byta ut enstaka komponenter i framtiden verkar inte vara ett större problem för AMD plattformen i alla fall.
Enligt ett blogginlägg på AMD's forum så säger nån från AMD att "...we at AMD made a commitment to maintain and support socket AM4 through 2020.". Om detta stämmer så betyder det att du lär kunna uppgradera CPU'n utan större problem i den närmaste framtiden.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Ok, låter betryggande.

Tillbaka till moderkort, värt att lägga extra pengar på MSI B450 Tomahawk eller är Asus-kortet likvärdigt?

Permalänk
Medlem

@Sudden936:
Jag skulle välja MSI B450 Tomahawk framför ASUS när det gäller B450 chipset.
De tester jag sett av moderkort för B450 så är den en riktigt bra produkt.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Ok. Hur är AMDs gpu kontra nVidia?
Läst en del om div bekymmer med 5700XT men gillar AMD bättre som företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Sudden936:
Knivig fråga angående GPU. Nvidia är helt klart stabilare. AMD verkar ha vissa problem med 5700 korten. Hur utbrett det är, vart i felet består (Drivrutiner eller specifik/a tillverkare) vet jag inte riktigt. Men bortsett från det presterar korten väldigt bra och verkar vara bra-pris-för-prestandan.

Vad gäller 5600 serien så vette sjutton vad AMD hittade på. I korthet så sägs hela situationen vara väldigt rörig. Deras drag att släppa en uppgradering till BIOS som sägs öka prestandan gör att korten verkar komma in på 5700 seriens territorium i fråga om prestanda. Helt plötsligt verkar det som det går att komma i närheten av 5700 prestanda till priset av 5600. Stora frågetecknet som behöver ställas är: Klarar verkligen 5600 korten den ökningen utan att bugga ur?

Här får den som vill veta mer gräva lite på egen hand. Jag har bara hört detta från en källa och som med allt behövs en dos källkritik.

Edit: Lagt till länk där Gamers nexus pratar om 5600 serien

Lagt till länk
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Msi har bättre vrm för överklockning, men amd är så bra på ’binning’ att de flesta chip ändå inte klarar så mycket mer.

Angående gpu är det mest rykten, de flesta källor med riktig data skiljer det några procent bara i tillbakalämnade kort. Skillnaden är nu att det är första gången på länge som folk köper amd, därför blir det mer trådar och snack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Sudden936: Detta är nog det optimala bygget för dig:

Msi Tomahawk brädan är nästan alltid slut i lager, men hittar du den så kan du välja den istället.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara bra med en summering av vad TS tänkt köpa av alla rekommendationer så att vi kan ge lite slutgiltig feedback?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja, en summering kanske hade varit på sin plats.

Någonstans här är jag väl än så länge:
Ryzen 5 3600 - Där känns som alla är överens
Sapphire-kortet - Verkar också vara ett vettigt val
Asus B450 alt. MSI Tomahawk - Tomahawk om jag hittar tror jag. Någon som vill förklara skillnaden på max eller "vanliga"?
Fractal design eller Phanteks chassi - båda gör jobbet antar jag.

Övriga bitar tänker jag inte är så värst "noga" med, gillade sista förslaget så kanske blir något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Att byta ut enstaka komponenter i framtiden verkar inte vara ett större problem för AMD plattformen i alla fall.
Enligt ett blogginlägg på AMD's forum så säger nån från AMD att "...we at AMD made a commitment to maintain and support socket AM4 through 2020.". Om detta stämmer så betyder det att du lär kunna uppgradera CPU'n utan större problem i den närmaste framtiden.

Petar in en notis angående AMD Vermeer: Det stämmer att AMD har bekräftat att processorerna kommer använda sockeln AM4, dock så är det ingen garanti att stöd finns för chipset b450. x570 och x470 känns ju som att det bör vara givet, även mycket möjligt för b450. Men tyvärr inte bekräftat ännu så vi får helt enkelt se vad tredjepartstillverkare väljer att göra.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Tomahawk och gaming plus kortet jag länkade är mer eller mindre samma kort.
https://www.msi.com/comparison/motherboard/?unique=id15646828...

MAX är zen2 ready out of the box, det är inte modellerna som inte heter MAX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

@kaptengrek:
Instämmer och bra synpunkt! Det är som sagt svårt att sia om framtiden. Kan ju alltid hoppas att den som lovar något inte håller fingrarna i kors bakom ryggen

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Tomahawk och gaming plus kortet jag länkade är mer eller mindre samma kort.
https://www.msi.com/comparison/motherboard/?unique=id15646828...

MAX är zen2 ready out of the box, det är inte modellerna som inte heter MAX.

Skickades från m.sweclockers.com

Så som Xooz skriver så är Max en serie moderkort lanserad av MSI för att stödja Zen 2, Matisse, på ett chipset som lanserades innan processorerna kom till marknaden. Du kan köpa ett vanligt b450 moderkort och sedan flasha BIOS till en verision som ger stöd för i detta fall Ryzen 3600 men det kräver en äldre processor monterad när du gör detta. Flera moderkort är redan flashade från fabrik med chipset b450, MSI har som sagt valt att kalla sina sådana kort MAX.

Ett tips är ifall du inte kan hitta en M.2 disk som använder tekniken TLC till ungefär samms pris istället för den du har valt nu som är QLC så är det att föredra. Kingston a2000 var tidigare ett vettigt val men såg att det stuckit iväg lite i pris.

Mvh

Permalänk
Medlem

Oavsett chipset finns ju mycket snabbare 3000 serie processorer att uppgradera till senare även om 4000 serien är lite osäker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Siktar nog på ett MAX-kort om det blir MSI, dels för att jag inte känner mig 100 på att greja med BIOS samt att jag inte har någon gammal processor att använda för ändamålet.

Tackar för tipset om TLC, ska se om jag hittar något bra att byta till.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@Sudden936:
Knivig fråga angående GPU. Nvidia är helt klart stabilare. AMD verkar ha vissa problem med 5700 korten. Hur utbrett det är, vart i felet består (Drivrutiner eller specifik/a tillverkare) vet jag inte riktigt. Men bortsett från det presterar korten väldigt bra och verkar vara bra-pris-för-prestandan.

Vad gäller 5600 serien så vette sjutton vad AMD hittade på. I korthet så sägs hela situationen vara väldigt rörig. Deras drag att släppa en uppgradering till BIOS som sägs öka prestandan gör att korten verkar komma in på 5700 seriens territorium i fråga om prestanda. Helt plötsligt verkar det som det går att komma i närheten av 5700 prestanda till priset av 5600. Stora frågetecknet som behöver ställas är: Klarar verkligen 5600 korten den ökningen utan att bugga ur?

Här får den som vill veta mer gräva lite på egen hand. Jag har bara hört detta från en källa och som med allt behövs en dos källkritik.

Edit: Lagt till länk där Gamers nexus pratar om 5600 serien

Bra länk till YT, tittade igenom filmen men det gällde att hänga med för att förstå Men som jag tolkade det så var det i huvudsak 5600-serien som haft prestationsproblem, tyckte även han nämnde i slutet att 5700XT var "årets gpu 2019" enligt dem.

Permalänk
Medlem

@Sudden936: lägg +200 på ett Phanteks P400A istället för P300 då P400A har mesh front, ska komma ett P300 med mesh men vet inte när.

Permalänk

Såg att MSI B450-A PRO MAX var "prissänkt" på CDON, hur pass mycket sämre är det än de tidigare förslagen?

Permalänk

Uppdaterat sammanfattningen nu.

Det som fortfarande är osäkert är RAM, PSU och SSD egentligen.
Några slutgiltiga tips? Är det någon vinning i att gå upp i RAM-minne? Multi-taskar inte på någon hög nivå direkt.
Funderade även på om det är dumsnålt att ta 500GB SSD ist för 1TB, det är ju inte superstor prisskillnad.

EDIT: Såg att Kingston KC2000 var prissänkt på Dustin, prisvärt alternativ?
https://www.dustinhome.se/product/5011137823/kc2000?utm_sourc...

Tillägg
Permalänk
Viking
Skrivet av Sudden936:

Uppdaterat sammanfattningen nu.

EDIT: Såg att Kingston KC2000 var prissänkt på Dustin, prisvärt alternativ?
https://www.dustinhome.se/product/5011137823/kc2000?utm_sourc...

https://komponentkoll.se/bild/TUXqH.png

Ja, köp kc2000

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sudden936:

Uppdaterat sammanfattningen nu.

Det som fortfarande är osäkert är RAM, PSU och SSD egentligen.
Några slutgiltiga tips? Är det någon vinning i att gå upp i RAM-minne? Multi-taskar inte på någon hög nivå direkt.
Funderade även på om det är dumsnålt att ta 500GB SSD ist för 1TB, det är ju inte superstor prisskillnad.

https://komponentkoll.se/bild/TUXqH.png

Personligen skulle jag valt ett Nvidia-kort istället.
Mest för att undvika eventuellt drivrutinsstrul som en del verkar ha med de nya AMD-korten.

Finns ett 2070 Super hos Komplett för ett bra pris just nu, även nätagget är nedsatt (Bättre än Edison).
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3973522&view=b
Moderkortet är i klass med Tomahawk, inte lika flashigt bara.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •