Fått inbränning på min Philips-skärm. Trodde IPS var immun?

Permalänk
Medlem

Fått inbränning på min Philips-skärm. Trodde IPS var immun?

Hej! Blev lite ledsen nu när jag startade upp datorn och tog en ny bakgrund. Till lite mer grå. Och få se min gamla bakgrunds bild. Har läst att ips skärma inte bränner in? Läst lite om det och håller på med youtub filmer med massa färger, men det värkar inte funka.

Mvh Tobias

Förtydligade rubriken från "Philips 27 4k ips"/Thomas Y
Visa signatur

.: Chassi: Phanteks Eclipse P300 | Moderkort: MSI Z77A-G43 GAMING | CPU: Intel Core i7 2600K (Sandy Bridge) @ 3,4GHz + Corsair H80i | Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9| GPU: Asus GeForce GTX 1060 6Gb | OS Disk: Samsung 860 EVO 250GB | Nätagg: Fractal Design Integra R2 750W | Skärm: Philips 276E8VJSB 4K IPS | Server: HP Proliant N54L 5Tb :.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snutte87: Alla displaytekniker är känsliga för retention i olika former. Flera IPS-paneler jag testat visar upp fenomenen redan efter ett par minuter – men det klingar av efter ett tag. Handboken till Philips skärmar brukar ha en varning för detta och någon form av pixel-orbiterfunktion som är en liten men rätt klen tröst.

I långa perioder, tänk skärmar som står vid en server och visar samma info 24 timmar om dygnet i månader och år, kan förändringen bli permanent.

Låt det gå någon dag, med ny bakgrundsbild och användning och se ifall det finns kvar.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste att den här skärmen var väldigt känslig för inbränning och valde en 1440p skärm istället,
men det är precis som ljudnivå för datorkomponenter - de flesta reviewer bryr sig bara om prestanda och inte nackdelar eller saker som dyker upp senare...

Att philips själva varnar för det flera gånger i sina bruksanvisningar är väl ett tecken på att det inte är oväntat, 'you get what you pay for'

https://www.ctrl.blog/entry/philips-4k-image-retention.html
"""I haven’t experienced any image retention issues remotely this bad on my other two 4K displays (nor with any of my 1080p). The only issues I’ve had with other displays have faded away after a few minutes, not hours or months.

The Philips 276E8VJSB notably doesn’t come with a timer function to switch itself off after a few hours. Such a function could have reduced the impact of the image ghosting problem. This feature is standard on many electronics sold in Europe. Energy-saving power management features, enabled by default, is required by EU regulation.

I’ve concluded that what I’ve experienced is an issue with the specific panel used in the Philips 276E8VJSB. My sample size is only one monitor with this panel. However, the repeat warnings in the monitor’s user manual is a clear indication Philips is well aware of the issue. This makes the decision to omit both an automatic power-off function and an accessible power button somewhat mystifying."""