Permalänk
Medlem

American Megatrends

När jag startade datorn i dag kom detta upp:

Valde F1 och bios och fick sedan välja SSD (som Windows ligger på) som boot device (har för mig att det hette så) och kom då till Windows som vanligt. När jag sedan startade om kom samma American Megatrends, så återigen ovanstående. Nu är Windows, Firefox och Sweclockers uppe som vanligt... Nån som vet vad det är som strular?

Permalänk
Medlem

Den varnar för att din Samsungdisk kan vara på väg att dö.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovan.
Det kan vara en bra idé att tanka CrystalDiskInfo och kolla igenom där. Posta en skärmdump där alla namn och värden syns om du vill ha hjälp med det.
Men sannolikt så är det som den säger att du bör ta backup på allt viktigt snarast (och undvika att använda datorn utöver för att ta backup) och ersätta disken. Jag har nog aldrig sett BIOS varna för dåliga SMART-värden trots många döda diskar (med värden jag skulle kalla dåliga), så de lär vara ganska rejält dåliga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@AerisArchon: @Thomas:

Skrivet av Thomas:

Som ovan.
Det kan vara en bra idé att tanka CrystalDiskInfo och kolla igenom där. Posta en skärmdump där alla namn och värden syns om du vill ha hjälp med det.
Men sannolikt så är det som den säger att du bör ta backup på allt viktigt snarast (och undvika att använda datorn utöver för att ta backup) och ersätta disken. Jag har nog aldrig sett BIOS varna för dåliga SMART-värden trots många döda diskar (med värden jag skulle kalla dåliga), så de lär vara ganska rejält dåliga.

å f*n, suck... ja ja bättre än moderkort i alla fall.

ger bilden rätt info?
(Tryckte på "Dålig" och fick upp högra fönstret)

Permalänk
Medlem

Bara börja kopiera ut infon till en annan disk så länge disken är såpass frisk att du faktiskt kan få ut det som ligger på den, det kallas S.M.A.R.T och rapporterar till bios och även till program som crystaldiskinfo hälsan som disken rapporterar.

Var ju tur att bios rapporterade det så du fick kollat upp det annars hade du kanske inte märkt det förrän disken var helt död och du inte hade fått ut någon information alls, normalt brukar man få udda problem med datorn om man har en disk i datorn som håller på att gå sönder t.ex. att den laddar slött eller hänger sig eller tar evigheter att boota osv och det brukar då ge en vibbar att just kolla upp smartinfo för allt inte står rätt till.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Håller på att kopiera bilder till extern hd nu, ta i trä... lnnan jag skrev här högerklickade jag på hd:en ifråga och på felsök men då hittade windows inga fel. Har inte märkt något annorlunda, att hd:en varit slö eller "knakat" (låtit) mer en vanligt. (kanske inte så bra, men) jag spelade tom en stund i morse, spelet ligger på hd:en och det funkade fint utan att strula? Gissar att det är vanligt "wear and tear"? Lite konstigt att den helt plötsligt ger upp bara (endast Photoshop och Disco Elysum igår)?

*****

Förutom personliga saker, bilder musik osv. Är det någon dator grej som kan vara bra att komma ihåg att kopiera? Typ Steam settings eller nåt... har ssd för windows och den trasiga mekaniska hd:en för allt annat.

Nån som har ett tips på ersättnings hd? Runt 1000:- 2 tb?
Köper helst i butik i sthlm. Kanske på Inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Håller på att kopiera bilder till extern hd nu, ta i trä... lnnan jag skrev här högerklickade jag på hd:en ifråga och på felsök men då hittade windows inga fel. Har inte märkt något annorlunda, att hd:en varit slö eller "knakat" (låtit) mer en vanligt. (kanske inte så bra, men) jag spelade tom en stund i morse, spelet ligger på hd:en och det funkade fint utan att strula? Gissar att det är vanligt "wear and tear"? Lite konstigt att den helt plötsligt ger upp bara (endast Photoshop och Disco Elysum igår)?

Read Error Rate innebär att disken misslyckats med att läsa data, men i övrigt verkar det inte vara något större fel på disken (inga omallokerade sektorer t.ex.). Det kan hända att det blivit något knas på anslutningen, t.ex. en kabel som glappat lite, och inte nödvändigtvis att disken är trasig. Om värdet (800B) ökar med tiden så är det nog dags att byta ut disken, annars kan det ha varit något tillfälligt bara.

Men oavsett så bör du alltid anta att en hårddisk kan ge upp när som helst utan någon förvarning. Ordentligt backup är kritisk om du har viktig data du inte vill förlora, oavsett hur du tror att dina diskar mår. Att ha en kopia på viktiga filer på en extern hårddisk är bättre än inget, men det är lätt att glömma bort att göra det regelbundet och lätt att göra fel. Helst bör man ha automatisk backup till någon extern plats (t.ex. till en molntjänst som Backblaze), och gärna till t.ex. en lokal NAS om man vill vara extra säker.

Skrivet av coae:

Förutom personliga saker, bilder musik osv. Är det någon dator grej som kan vara bra att komma ihåg att kopiera? Typ Steam settings eller nåt... har ssd för windows och den trasiga mekaniska hd:en för allt annat.

Steam lagrar väl det mesta på sina servrar, så det är nog inget särskilt du behöver ta backup på där.

Skrivet av coae:

Nån som har ett tips på ersättnings hd? Runt 1000:- 2 tb?
Köper helst i butik i sthlm. Kanske på Inet?

Inet har WD Blue 2TB för 829 kr. Men annars är det bara att köpa den billigaste 2TB-disken du hittar, det är ingen större skillnad på såna diskar.

Permalänk
Medlem

Jo alltid bra att säkerhetskopiera saker, lätt att skjuta på dock. Hur som haver, kopierar för fulla muggar...

Skrivet av perost:

Read Error Rate innebär att disken misslyckats med att läsa data, men i övrigt verkar det inte vara något större fel på disken (inga omallokerade sektorer t.ex.). Det kan hända att det blivit något knas på anslutningen, t.ex. en kabel som glappat lite, och inte nödvändigtvis att disken är trasig. Om värdet (800B) ökar med tiden så är det nog dags att byta ut disken, annars kan det ha varit något tillfälligt bara.

Det är lite konstigt att en sladd plötsligt glappar, har varken flyttat eller rört datorn på länge? Nu när jag väl är inne i Windows och datorn är igång fungerar allt som vanligt (rättare sagt det jag "rört" och "testat" på hd:en), det går öppna t.ex. Photoshop, se på bilder, starta mp3, kopiera filer osv. Kan en mapp typ "mapp 123 med filerna ab&c" strula och därav detta American Megatrends S.M.A.R.T.? (Installerade t.ex. Disco Elysium igår, kan det vara det spelet och den mappen)

-Något tillfälligt bara, Vad skulle det kunna vara och vad skulle man kunna gör man åt det?
-Om värdet (800B) ökar, Sorry, men jag hittar inte vilket värde det gäller, var står det värdet?

Ok WD Blue 2TB alltså... Och hastigheten lär väl inte vara sämre än den jag har nu?
(Den externa jag kopierar till nu är väldigt gammal, slö och låter som tandgnissel)

******
(En något senare fråga och kanske en tråd i sig: Då alla Program och spel är installerade på den mekaniska E: disken (har två st hårddiskar en C: med Windows och en E med t.ex. program, spel osv) gissar jag på att om E: disken kraschar så är det ett bra tillfälle att formatera (SSD:n) C: där Windows ligger. Men köpte Windows 7 när jag byggde datorn och uppgraderade till Windows 10 helt gratis för något(några?) år sedan. Jag har alltså ingen Windows 10 skiva eller något Windows 10 Kvitto. Som sagt en något senare fråga och kanske en fråga för Windows support men om nån som varit i samma sits, som vet hur man gör?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

-Något tillfälligt bara, Vad skulle det kunna vara och vad skulle man kunna gör man åt det?

Det enda man egentligen kan göra är att byta kabel och se om det hjälper. Det är förstås ovanligt att kablar bara plötsligt blir dåliga, men det har hänt. Vad orsaken egentligen är är tyvärr omöjligt att säga.

Skrivet av coae:

-Om värdet (800B) ökar, Sorry, men jag hittar inte vilket värde det gäller, var står det värdet?

Det står i kolumnen "Raw-värden", med en massa nollor före. Värdena i den kolumnen är i hexadecimalt format, så 800B = 32779 i decimalt format.

Skrivet av coae:

Ok WD Blue 2TB alltså... Och hastigheten lär väl inte vara sämre än den jag har nu?
(Den externa jag kopierar till nu är väldigt gammal, slö och låter som tandgnissel)

Det är en helt vanlig 5400RPM 3.5"-disk, men många år nyare än din nuvarande. Så den lär i alla fall prestera bättre än din nuvarande, men det är fortfarande en mekanisk hårddisk (d.v.s. är du ute efter bättre prestanda så är det snarare en SSD du ska kolla på).

Skrivet av coae:

(En något senare fråga och kanske en tråd i sig: Då alla Program och spel är installerade på den mekaniska E: disken (har två st hårddiskar en C: med Windows och en E med t.ex. program, spel osv) gissar jag på att om E: disken kraschar så är det ett bra tillfälle att formatera (SSD:n) C: där Windows ligger. Men köpte Windows 7 när jag byggde datorn och uppgraderade till Windows 10 helt gratis för något(några?) år sedan. Jag har alltså ingen Windows 10 skiva eller något Windows 10 Kvitto. Som sagt en något senare fråga och kanske en fråga för Windows support men om nån som varit i samma sits, som vet hur man gör?)

Du kan ladda ner Windows 10 från Microsoft, det enda du behöver för att installera om är ett USB-minne med minst 5 GB ledigt (eller en tom DVD, men vem använder DVD nu för tiden ).

Men om du har alla program och spel installera på en mekanisk disk så antar jag att det är för att du har en väldigt liten SSD. I så fall kanske du ska fundera på en större SSD istället, syftet med en SSD motverkas ju om du ända installerar allt på en slö mekanisk disk istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coae:

Jo alltid bra att säkerhetskopiera saker, lätt att skjuta på dock.

Det är det! Om du har en disk extra (eller betalar en mindre summa per månad för onlinelösning) så är det mest bara att ställa in det och låta det gå dock.
Värt att kolla till någon gång ibland så den faktiskt körs och att allt viktigt är med i det som backas upp dock.

Skrivet av coae:

-Något tillfälligt bara, Vad skulle det kunna vara och vad skulle man kunna gör man åt det?
-Om värdet (800B) ökar, Sorry, men jag hittar inte vilket värde det gäller, var står det värdet?

Värdet är "read error rate", det första i listan. 800B är själva värdet (hexadecimalt).
Kan nog vara värt att byta SATA-sladd om du har någon extra, så har du både kollat sladden och kontakterna där.
Jag håller med om att det låter lite udda att det "bara ska bli så", men disken verkar som sagt må bra i övrigt med 0 omallokerade sektorer (trasiga områden där den har satt in reservutrymme), så det är klart möjligt att det är något som kontaktstrul, tillfällig strömstörning eller nåt annat slumpmässigt fel.

Skrivet av coae:

(En något senare fråga och kanske en tråd i sig: Då alla Program och spel är installerade på den mekaniska E: disken (har två st hårddiskar en C: med Windows och en E med t.ex. program, spel osv) gissar jag på att om E: disken kraschar så är det ett bra tillfälle att formatera (SSD:n) C: där Windows ligger. Men köpte Windows 7 när jag byggde datorn och uppgraderade till Windows 10 helt gratis för något(några?) år sedan. Jag har alltså ingen Windows 10 skiva eller något Windows 10 Kvitto. Som sagt en något senare fråga och kanske en fråga för Windows support men om nån som varit i samma sits, som vet hur man gör?)

Det ska nog funka att bara tanka hem Windows 10 (Microsoft har ett verktyg för det). Serienyckeln tror jag är samma förut, men sannolikt så är den redan lagrad i datorn (lagras i UEFI/"BIOS" vad jag förstått) så att du bara kan formatera och installera utan att den ens frågar om nyckel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@perost: @Thomas:

OK hittade raw-värdet!

Ska se om jag hittar nån SATA-kabel som jag kan testa med, alt öppna upp datorn och glo lite.

Japp gammal SSD, bara 80gb, Windows och Photoshop på den. Nja, just att slippa vänta i 5 min och lyssna på massa knak för att datorn ska bota till skrivbord är väldigt trevligt. Hänger kanske inte med, men är det inte vanligt att folk har en SSD för Windows och en mekanisk för annat? (så var det när jag byggde datorn, men det var länge sedan) Mycket saker på denna hd, men det skulle kanske kunna gå att gå ner till 1 gb om det är värt det? (också en fråga om pengar för min del).

Okej så Windows kan alltså tankas ner till t.ex. ett USB minne, och serienyckeln finns förmodligen i bios.
Minns att Windows 7 kom med serienyckel i kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

Hänger kanske inte med, men är det inte vanligt att folk har en SSD för Windows och en mekanisk för annat?

Helst vill man ha alla program och sånt på en SSD, av samma anledning som för Windows (d.v.s. att inte behöva vänta på en seg hårddisk när man vill starta något program). Hårddiskar fungerar däremot oftast bra för masslagring av data som inte är så beroende av prestanda, som t.ex. video, bilder, dokument, etc.

För många år sedan när SSDer var mindre och dyrare så fick man vara lite mer selektiv med vad man lagrade på dem av ekonomiska skäl, men nu för tiden brukar de flesta välja minst en 500GB SSD som systemdisk när de bygger en ny dator. Men i slutändan är det förstås helt upp till dig att bestämma vad du vill lägga dina pengar på.

Permalänk
Medlem

Först idag verkar HD:n lagt av. Idag gick det inte att gå vidare från AM till bios och från bios till Windows utan idag låste sig datorn och tangentbord i AM. Gick inte att trycka på F1 i AM vilket är lite märkligt datorn borde inte låsa sig för att en storage-hd gått sönder(?). Provade att byta kontakt till hd:n men datorn startar bara om disken är ur.

Eftersom SSD:n där Windows ligger är full av länkar till program och spel är det ett bra tillfälle att formatera. Frågan är bara hur man hittar serienumret (kartong finns, vet bara inte var). Ringde till Microsoft, han jag pratade med där lät mer som en säljare än teknikkunnig (upprepade flera gånger att serienumret borde stå på en klisterlapp på baksidan av datorn trots att jag repeterade att jag byggt datorn med delar och köpt Windows för sig) Jag frågade (som @perost skrev) om det gick att se serienummer i bios, han hävdade att det inte var något Microsoft hjälper till med. Frågade även om det gick att se serienumret i Windows vilket han hävdade att det inte gick.

Är detta serienumret?

Bios