Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Blocketköpare frågar om kvitto innan betalning genomförd - risk för bli lurad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Blocketköpare frågar om kvitto innan betalning genomförd - risk för bli lurad?

Någon som har koll på om det är säkert att visa kvitto innan jag har fått betalningen? Undrar mest om köparen, om han/hon så ville, kunde blåsa en och påstå de redan har betalat för varan i en eventuell rättsprocess. De innehar ju "ägarbeviset" även om det står i mitt namn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

En bild på kvittot bevisar ingenting. Så ja det är säkert.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

@SuperDuperKillen: Okay, tack för snabbt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid skogskanten
Registrerad
Mar 2015

@easypeasy: Det är nog rimligare att personen vill se att den inte är stulen innan de betalar. Ska du skicka varan eller är det överlämnande?

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

@Chrisism8: Ah, okay. Det gäller en TV så personen i fråga kommer isåfall för upphämtning. Ville mest vara hundra på att en bild, vare sig det är fotat eller bifogat inte utgör någon risk för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018

Jag har själv råkat ut för detta, och jag skulle aldrig skicka ett kvitto utan att träffa köparen först. Finns ganska mycket man kan göra med ett kvitto där S/N står nedskrivet, och det är också därför som man väldigt ofta blurrar för IMEI samt S/N när man lägger ut varor på blocket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Skicka en bild men sudda över serienummer och streck-koder

1600X @4.3GHz 1.63V AB350N-Gaming WIFI-CF 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

9700K @5.4GHz 1,3V MSI MPG Z390I GAMING EDGE AC (MS-7C04)
32GB 3200MHz https://valid.x86.fr/4j622i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Ister:

Skicka en bild men sudda över serienummer och streck-koder

glöm inte att inkludera en lapp brevid också med datum och namn brevid så att han inte tror att du bara fiskat upp random kvitto på google för en lika dan produkt.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen