Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rotera kylare AM4

Håller på att sätta ihop min första dator på egen hand men trots mycket research upplever jag det som att en hel del går fel. Känslan påminner mycket om när jag började göra allt underhåll på mina landsvägscyklar själv, kul men samtidigt frustrerande och lite nervöst att hantera så pass dyra och ömtåliga komponenter…

Har ett Asus ROG Strix X570-I moderkort och en Asus AIO-kylare av standard Asetek-konstruktion. För ett par veckor sedan kopplade jag ihop allt löst på bordet för funktionstest av delarna vilket gick utan några direkta problem. Då det såg ut att kunna bli väl tajt mot RAM-stickorna monterade jag pumpblocket med slangarna mot baksidan, men när jag nu monterar allting in i chassit inser jag att det borde suttit åt andra hållet föratt slangarna skall få plats i lådan.

Hur får jag på säkraste sätt loss pumpblocket från processorn? Verkar ju tyvärr inte helt ovanligt för AM4 att få med sig processorn upp ur sockeln med skador på pins. För att undvika detta har jag sett uppmaningar att rotera kylaren för att pastan skall släppa, men det är inte möjligt i mitt fall då blocket sitter fast med gängade stänger som sticker upp från moderkortet och muttrar ovanifrån.

Kan jag göra något mer än att ha datorn igång en stund för att värma/mjuka upp pastan och hoppas på det bästa? Bör jag sedan byta kylpastan även om jag bara skall ta rotera blocket 180° och återmontera? Det har nu suttit monterat kanske 3-4 veckor med begränsad användning.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@Mayhem SWE:
Prova först att lossa fästena till blocket från moderkortet och se om det släpper lätt från CPU'n, om det gör det så är det ju inget problem att ta loss det.

Om det inte gör det så får du prova åtgärder som te.x det du nämnt att låta datorn vara igång en stund.

Sen angående att byta pasta, så anser jatt att det är onödigt att göra det efter så kort tid, men visst man kan göra det om man vill.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Lossade muttrarna och blocket poppade omedelbart loss a sig själv! Trodde att den grå cirkeln som satt på blocket från fabrik var förapplicerad pasta, men verkar snarare ha varit en tunn värmeledande tejp då allt satt kvar på kylaren? Alternativt så hade den torkat ut helt redan innan jag monterade kylaren. Skall man passa på att byta ut denna mot riktig pasta nu när blocket ändå är av igen kanske?

Visa signatur

Mostly Harmless