Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vilken laptop CPU ska jag ha?

Jag behöver en dator för ca 5k till en släkting. Tittar man på specs i denna prisklass är de rätt lika, 8GB RAM, 256GB SSD och oftast FHD skärm. Sen varierar ju processorn lite. De jag kollat på är Intel Core i3 8145U, i3 1005G1, 10110U och Core i5 8265U. Finns ju även AMD som R5 3500U och R3 3200U. Men tänkte fokusera på Intel.

Personen behöver inte grafikprestandan som Ice Lake ger, men finns det andra fördelar att gå med denna processorn istället för 10110U eller 8145U? De integrerade Wifi 6 och Thunderbolt verkar ändå inte utnyttjas på datorer i denna prisklass.

Om vi jämför denna Acer med denna HP. Nästan identiska med nya Gen 10 i3-processorer, dock Comet Lake vs Ice Lake.

HPn med Ice Lake använder ju varken Wifi 6. Thunderbolt eller de snabbare RAM-minnena. Är det bättre att gå för den lite snabbare klockfrekvensen i Comet Lake då? Eller är skillnaden så liten?

Förvirrande det här...

Permalänk

@Mulle0216: Av de två skulle jag välja Acer'n pgr av 16gb minne, Bluetooth 5, IPS skärm, snabbare cpu.

Permalänk

@StuntmanMike: Det är 8GB minne i båda.

Så du ser inga fördelar av att välja en Ice Lake istället för Comet Lake?
Ice Laken benchmarkar högre här: https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i3-10110U-vs-Intel...
Tänker du bara på basklockningen 2.1 vs 1.2. Hade jag rätt i mitt tänk att man inte får ut Ice Lake's fördelar i denna prisklass?

8145U är inte långt borta heller om man bara kollar på klockfrekvensen.

Permalänk

@Mulle0216: En annan fråga är hur betydande är i5ans fyra kärnor när det kommer till vanligt användning så som internet/mail etc.
Är det bättre att ha högre frekvens på 2 kärnor då?