Realtidselförbrukning?

Permalänk
Medlem

Realtidselförbrukning?

Ibland när jag sitter och mekar med elektronik och sånt orkar jag inte alltid koppla in och mäta.
Finns det nån leverantör (jag antar att det bara är den som äger det lokala nätet, i mitt fall EON)
som kan se dessa siffror i realtid och det måste ju vara väldigt exakt ned på decimalen?

Men om det är så att den som jag köper elen av (Via EON, i mitt fall) kan se i realtid vad jag förbrukar, finns det nån operatör ni kan rek?

tack

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Det verkar som att du bara behöver vänta lite

https://via.tt.se/pressmeddelande/snart-kan-du-folja-din-elfo...

Vad vill du få ut av siffrorna? Är det automatisering eller bara nyfikenhet?

Finns många smarta elmätare som man kan montera efter den befintliga mätaren.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Spontant känns det som om du kan beställa en sådan tjänst om du tillräckligt med pengar men att det inte ligger ute som någon tillgänglig produkt eller tjänst hos de flesta elleverantörer. Jag kan givetvis ha fel nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja, jag kanske testar lite olika setups av prylar och vill se vad allt drar utan att jag ska behöva mäta allt och plussa...

Alternativt att jag sitter och konfigurerar en server och vill effektivisera energiförbrukningen. Kan jag se direkt vad en variable gör 4 watt, 8 watt, 16 watt...

tack för svar!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@ch1llone: Har du en röd eller grön blinkande diod på din elmätare i elskåpet så finns ju ikea sparsnäs. De har dock utgått men finns på t.ex. tradera och dylikt

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få elleverantör som har mätare som kan mäta och rapportera till leverantören i realtid. Du får helt enkelt göra det själv om du vill veta. Man kan kommunicera med sin elmätare på flera sätt, lättast är att läsa av "blinken" på mätaren.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Effektmätare i vägguttaget?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ja, jag kanske testar lite olika setups av prylar och vill se vad allt drar utan att jag ska behöva mäta allt och plussa...

Alternativt att jag sitter och konfigurerar en server och vill effektivisera energiförbrukningen. Kan jag se direkt vad en variable gör 4 watt, 8 watt, 16 watt...

tack för svar!

Fast då vill du ju verkligen mäta så nära utrustningen som möjligt. Att ta hela lägenheten/huset kommer inte ge dig bra siffror. Kyl och frys kommer ju slå av och på titt som tätt och påverka mätningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Effektmätare i vägguttaget?

Precis. En eller ett par såna för 150-200 kr styck gör jobbet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@dlq84:

Fast om det är på decimalen korrekt och jag sitter i köket och hör när mitt kylskåp använder sin kompressor (vilket jag gör) så är min elförbrukning 100% statisk då jag inte har några andra enheter igång under hela mitt elnät.

Jag har effektmätare men jag vill in i framtiden!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta men jag hänger inte med riktigt. Du vill se förändringen i förbrukare som sitter på ditt fastighetsnät. Dessutom små förändringar på tiotal Watt? Detta har inget med "framtidens teknik" att göra. Det handlar om kunskap kring mätteknik och optimering. I ditt specifika fall vill du mäta så nära förbrukaren som möjligt för det är där du vill se skillnad och där du kan optimera förbrukning?

Så varför behöver du se hela fastighetens förbrukning när du vill veta förbrukningen hos en specifik enhet/produkt?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

En enkel elmätare på elutaget där allt är inkopplat.

Att mäta på hela huset kommer inte hjälpa dig, du vet inte vad som är igång en sekund till nästa, kyl o frys går igång olika tider och aldrig regelbundet, saker som TV kanske drar mer ström en sekund och mindre i nästa, samma med alla datorer och laddare du har i hela bostaden. Lär varierar flera hundra watt från en sekund till nästa. Sen har vi saker som varmvattenberedare, värmeväxlare, spisar osv osv.

Mät direkt där du är, det är det enda som kommer ge dig nått relevant att gå efter.

En sak jag lärt mig när det kommer till att mäta hela husets effekt är att det är nästan menlöst, du kan se trender över tid tex sommar/vinter eller kallt och varmt eller inställning på termostat, men att försöka tro du kan göra nått för stunden är dumt.

Permalänk
Medlem

Så ser effekten ut på inkommande i en av våra elcentraler på kontoret med 100 värden i sekunden över ca 30 sekunder.

Lycka till att se skillnaden på en liten 5-15w förbrukare

Även om du lyckas titta under en period då ingen större förbrukare slår till/från så kan det hoppa rätt rejält från en sekund till en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

En enkel elmätare på elutaget där allt är inkopplat.

Att mäta på hela huset kommer inte hjälpa dig, du vet inte vad som är igång en sekund till nästa, kyl o frys går igång olika tider och aldrig regelbundet, saker som TV kanske drar mer ström en sekund och mindre i nästa, samma med alla datorer och laddare du har i hela bostaden. Lär varierar flera hundra watt från en sekund till nästa. Sen har vi saker som varmvattenberedare, värmeväxlare, spisar osv osv.

Mät direkt där du är, det är det enda som kommer ge dig nått relevant att gå efter.

En sak jag lärt mig när det kommer till att mäta hela husets effekt är att det är nästan menlöst, du kan se trender över tid tex sommar/vinter eller kallt och varmt eller inställning på termostat, men att försöka tro du kan göra nått för stunden är dumt.

This!

- Detta är under fyra timmar igår kväll - ingen var hemma. Under den här tiden diffade förbrukningen som mest mellan lägsta (1122W) och högsta (1558W) hela 436 W. Under den här tiden gick frånluftsvärmepump, kyl och frys, och några datorer + lite misc laddare.

Vill du mäta en enskild pryttel och vara i närheten av säker får du individmäta den - det finns dock en pryl som jag glömt namnet på (Watty?) som kan titta på din förbrukning och klura ut vilken brukare som drar strömmen.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Ibland när jag sitter och mekar med elektronik och sånt orkar jag inte alltid koppla in och mäta.
Finns det nån leverantör (jag antar att det bara är den som äger det lokala nätet, i mitt fall EON)
som kan se dessa siffror i realtid och det måste ju vara väldigt exakt ned på decimalen?

Men om det är så att den som jag köper elen av (Via EON, i mitt fall) kan se i realtid vad jag förbrukar, finns det nån operatör ni kan rek?

tack

En tång-multimeter ansluten till dator ALT med lagring lär ju fungera? med det blir ju en helt annan prislapp. beror ju också på om du ska se realtid eller om du vill kunna lagra det också
Fördelen är ju att du bara kan sätta klämman runt sladden så får du ut resultatet.

Eller så köper du bara ett eluttag med inbyggd elmätare såsom länken nedan.. finns en app till den så du kan övervaka förbrukningen via din telefon/surfplatta som isåfall kan sitta monterad framför dig.
Fördelen är att du ser förbrukningen ner till 3 decimaler och har inbyggt överspänningsskydd
https://www.conrad.se/p/voltcraft-sem6000-energimatare-blueto...

Vill du senare övervaka eller kunna styra fler uttag kan du bara köpa fler uttag som är kompatibla med appen.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

This!

https://i.imgur.com/1S9ZecM.png - Detta är under fyra timmar igår kväll - ingen var hemma. Under den här tiden diffade förbrukningen som mest mellan lägsta (1122W) och högsta (1558W) hela 436 W. Under den här tiden gick frånluftsvärmepump, kyl och frys, och några datorer + lite misc laddare.

Vill du mäta en enskild pryttel och vara i närheten av säker får du individmäta den - det finns dock en pryl som jag glömt namnet på (Watty?) som kan titta på din förbrukning och klura ut vilken brukare som drar strömmen.

Jadu....... det är väl bra att du har lite variation i livet.....
det enda som nånsin kan ändras i mitt hem är mitt kylskåp resten är på killswitches.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du vill mäta hela hemmets förbrukning om du är intresserad av att veta vad din server drar?

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste mäta lokalt för att mäta exakt, alltså sånära det någonsin går, att mäta på hela bostaden ger dig inte exakta siffror på annat än hela bostaden vilket inte är detsamma som en specifik komponent eftersom du bland annat får med ledningarna vilket gör att du inte gör en exakt mätning om det är det du försöker med, ar du för lat för att mäta exakt så skaffa då en egen realtidsmätare som mäter hela bostaden men välj en modell med fjärravläsning om det är det du söker.
https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-elenergim%C3%...
Det finns också mer avancerade modeller som monteras in i elcentralen av en elektriker och kopplas till nån typ av enhet som sammanställer datan till nått mer lättläst
https://www.se.com/ww/en/product/A9MEM2000/modular-single-pha...
Frågan är mest hur mycket det får kosta för mätutrustning är dyrt om det ska vara högupplöst.

Men jag tycker i grunden att du ska skaffa en bra tångampermeter och mäta nära objektet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Förstår inte varför du vill mäta hela hemmets förbrukning om du är intresserad av att veta vad din server drar?

I detta fallet skulle jag räkna bort den energi som går åt till mina lampor, verktyg eller vad jag nu använder genom att kolla på den totala energiåtgången innan jag kopplar på den saken jag ska mäta. Då får jag det exakta värdet på den saken jag kopplar in. EXAKTA.
Förutsatt att deras system som räknar ut vad jag köper för el från dom fungerar ö.h.t.

Kan också få användbar data även vid variation genom att räkna ut vad något drar över tid. T.e.x om jag ställer om energisparfunktioner i kerneln och komplierar något som tar 1 timma.

Och tack för alla svaren, på produkter och du som mejla som ett elbolag som kunde göra detta, och alla ni adnra!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ta reda på vad du har för elmätare och hur den kommunicerar med elboalget. Om det tex är wireless-MBus så skulle du kunna skaffa någon form av dongel och ett avläsningsprogram (finns fria alternativ som är lite enklare eller någon demo version av något system) och be ditt elbolag om krypteringsnyckeln till din mätare.

"Realtid" är dock med modifikation då mätare ofta sänder ut tex var 90:e sekund osv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Du skulle kunna ta reda på vad du har för elmätare och hur den kommunicerar med elboalget. Om det tex är wireless-MBus så skulle du kunna skaffa någon form av dongel och ett avläsningsprogram (finns fria alternativ som är lite enklare eller någon demo version av något system) och be ditt elbolag om krypteringsnyckeln till din mätare.

Haha nu snackar vi!!! Och det tror du dom går med på!!!! haahaha! har EON just nu.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Haha nu snackar vi!!! Och det tror du dom går med på!!!! haahaha! har EON just nu.

Nja... det är din data och du har rätt till den. Självklart kan det bero på bolag hur tillmötesgående de är men jag vet folk som har fått det och läser sin mätare. Jag skulle dock ställa mig lite frågande till hur de i så fall hanterar konfidentialitet om en annan person tar över mätaren. Men det är ju i princip endast en grej i hyreshus och inte i villor (även om man självklart kan sälja huset).

Så jag har kunnat förstå argument bakom att inte ge ut nyckeln, men vet som sagt folk som fått den.

En annan lösning är ju om mätaren har "blink" vid x förbrukning så kan man bygga en lösning kring det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nja... det är din data och du har rätt till den. Självklart kan det bero på bolag hur tillmötesgående de är men jag vet folk som har fått det och läser sin mätare. Jag skulle dock ställa mig lite frågande till hur de i så fall hanterar konfidentialitet om en annan person tar över mätaren. Men det är ju i princip endast en grej i hyreshus och inte i villor (även om man självklart kan sälja huset).

Så jag har kunnat förstå argument bakom att inte ge ut nyckeln, men vet som sagt folk som fått den.

En annan lösning är ju om mätaren har "blink" vid x förbrukning så kan man bygga en lösning kring det.

Japp, ett alternativ iaf! Men du såg kanske länken ovan om att de ska uppgradera sina mätare? Då kanske de inför bättre native-stöd på deras hemsida. Man kan ju tycka det kanske ligger i elbolagsintressen att få människor att spara el. Eller inte.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Japp, ett alternativ iaf! Men du såg kanske länken ovan om att de ska uppgradera sina mätare? Då kanske de inför bättre native-stöd på deras hemsida. Man kan ju tycka det kanske ligger i elbolagsintressen att få människor att spara el. Eller inte.

Jo, många bolag rör sig mot tightare tidsintervall (timme->kvart->minut) och att göra det tillgängligt för slutkund.
Jobbar själv med just insamlingssystem och energimätare inom el, vatten, värme osv så man har lite inblick i vart marknaden rör sig.
Men kontakta ditt bolag, säg vad du skulle vilja kunna göra och fråga vilka möjligheter som finns. De flesta är väldigt tillmötesgående.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo, många bolag rör sig mot tightare tidsintervall (timme->kvart->minut) och att göra det tillgängligt för slutkund.
Jobbar själv med just insamlingssystem och energimätare inom el, vatten, värme osv så man har lite inblick i vart marknaden rör sig.
Men kontakta ditt bolag, säg vad du skulle vilja kunna göra och fråga vilka möjligheter som finns. De flesta är väldigt tillmötesgående.

Låter bra! Hoppas det slutar på picosekunder sen... kan vi hacka elmätaren och använda som osciloskop
vet du om energimätarna mäter fler saker än förbrukning?

Det borde ju gå att konstruera en elmätare som mäter frekvens, amplitud i realtid och med AI får den att komma ihåg alla enheter och saker som startar i ditt hem. Skilja på statiska laster och dynamiska laster och kanske till och med kunna se direkt på hemsidan hur mycket din dator drar...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

I detta fallet skulle jag räkna bort den energi som går åt till mina lampor, verktyg eller vad jag nu använder genom att kolla på den totala energiåtgången innan jag kopplar på den saken jag ska mäta. Då får jag det exakta värdet på den saken jag kopplar in. EXAKTA.

Knappast exakta då dina övriga prylar knappast har helt konstant elförbrukning när de är igång.
Kanske inga stora variationer -men några tiotal watt hit eller dit kan det säkert variera beroende på olika faktorer.

Precis som alla andra säger - vill du veta exakt energiåtgång från någon given sak så måste du mäta så nära den saken som möjligt. Ju längre bort, desto mer osäkerhet får du i dina mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Knappast exakta då dina övriga prylar knappast har helt konstant elförbrukning när de är igång.
Kanske inga stora variationer -men några tiotal watt hit eller dit kan det säkert variera beroende på olika faktorer.

Precis som alla andra säger - vill du veta exakt energiåtgång från någon given sak så måste du mäta så nära den saken som möjligt. Ju längre bort, desto mer osäkerhet får du i dina mätningar.

Jag har inga dynamiska laster installerade i mitt hem. Förutom mitt kylskåp.
Jag har inga dynamiska laster installerade i mitt hem. Förutom mitt kylskåp.
Jag har ett rum. Och ett kök.

Men du kanske varit och installerat en processor i min toalettstol?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag har inga dynamiska laster installerade i mitt hem. Förutom mitt kylskåp.
Jag har inga dynamiska laster installerade i mitt hem. Förutom mitt kylskåp.
Jag har ett rum. Och ett kök.

Men du kanske varit och installerat en processor i min toalettstol?

hur sköts uppvärmning av bostaden och tappvarmvatten? Någon induktionsfläkt som kan variera i hastighet beroende på omständigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

hur sköts uppvärmning av bostaden och tappvarmvatten? Någon induktionsfläkt som kan variera i hastighet beroende på omständigheter?

Uppvärmningen sköts av min tilltagande irritation över att det känns som jag blir korsförhörd av halva sveriges anonyma skeptikerförbund.

Tappvarmvattnet är tårarna över detta faktum. Så det är helt bortkopplat från elnätet.

Fjärrvärme på element och vatten.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Uppvärmningen sköts av min tilltagande irritation över att det känns som jag blir korsförhörd av halva sveriges anonyma skeptikerförbund.

Tappvarmvattnet är tårarna över detta faktum. Så det är helt bortkopplat från elnätet.

Fjärrvärme på element och vatten.

Det som halva Sveriges anonyma skeptikerförbund (HSASF) försöker säga dig är att det är nästintill omöjligt att göra det du vill på det sätt som du föreslår, finns som föreslagits redan enklare lösningar som går att anväda🙂