Realtidselförbrukning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Låter bra! Hoppas det slutar på picosekunder sen... kan vi hacka elmätaren och använda som osciloskop
vet du om energimätarna mäter fler saker än förbrukning?

Det borde ju gå att konstruera en elmätare som mäter frekvens, amplitud i realtid och med AI får den att komma ihåg alla enheter och saker som startar i ditt hem. Skilja på statiska laster och dynamiska laster och kanske till och med kunna se direkt på hemsidan hur mycket din dator drar...

De flesta mätare jag jobbat med och implementerat stöd för i system har mätt effekt, energi typ och ibland presenteras tex frekvens etc. Men en mätare jag fick in en gång hade typ 20-30 fält med allt från fasvinkel och saker till en del jag knappt kunde gissa vad de var :).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Jag är ingen elmästare men med rätt algoritmer, flertal mätdata och bra AI känns det som man skulle kunna få en ganska djup översyn över enheter anslutna på ens elnät. Det jag kan tycka vore intressant utöver elförbrukning är noise-emission, läckströmmar/powerfactor. Men vore också coolt att kunna namnge de "signaturer" som hittas som till exempel Laptop1, Desktop1, och hålla kolla på strömförbrukning över tid. Nånting säger mig att detta borde gå om man inte kopplar in för många enheter på samma propp... d.v.s håller sig ganska clean och inte använder för många grenuttag. Du kanske vet?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U