Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tips på nätt mus till bärbar

Hej

Jag letar efter en vettig mus till min laptop. Användningsområdet är slösurf hemma och framför allt användning på resande fot. Jag vill kunna börja göra lite lätt 2D CAD jobb och Inkscape ritande när jag sitter på ett tåg, möjligen lätt spelande i vissa fall. Bra batteritid och att den är smidig att ta med prioriteras. Gamingprestanda och superergonomi har jag redan genom min Logitech till den stationära. Trådlös är inte absolut krav, men skulle vara skönt. Ifall trådlös ser jag helst att det är bluetooth så jag slipper pilla med en dongle. I det fallet behövs linuxstöd (men jag kan utreda tips själv).

Tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Jag har länge kört på en MS Wireless Mobile Mouse 1000, liten och smidig och batteriet verkar räcka i evighet. Det är också bra att det finns plats för mottagaren innanför batteriluckan. Vet inte om den fortfarande finns att köpa dock, men de har en hel del liknande. Exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5010617248/wireless-mobile-...

Jag har försökt med BT emellanåt, men jag tycker det strular lite för mycket, med omparningar och liknande, och det känns som om batteriet inte räcker alls lika långt. Har en MS Arc exempelvis men den är inte så bra, dels för BT men också då den inte har scrollhjul utan en touchplatta där som är ganska värdelös. Fint att man kan platta till den dock.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om g305? Jag kör den till skapande, spel, slösurfa med mera liten, nätt med spelprestanda dessutom trådlös

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har länge kört på en MS Wireless Mobile Mouse 1000, liten och smidig och batteriet verkar räcka i evighet. Det är också bra att det finns plats för mottagaren innanför batteriluckan. Vet inte om den fortfarande finns att köpa dock, men de har en hel del liknande. Exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5010617248/wireless-mobile-...

Jag har försökt med BT emellanåt, men jag tycker det strular lite för mycket, med omparningar och liknande, och det känns som om batteriet inte räcker alls lika långt. Har en MS Arc exempelvis men den är inte så bra, dels för BT men också då den inte har scrollhjul utan en touchplatta där som är ganska värdelös. Fint att man kan platta till den dock.

Tråkigt att höra du haft så mycket trubbel med bluetooth. Det är ju inte osannolikt att en framtida dator bara har en vanlig USB port (Min jobbdator är så). Då vill man ju inte använda en för mus permanent, effektivt blir det ju ingen vanlig USB port då. Skall titta på de du rekommenderat. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har länge kört på en MS Wireless Mobile Mouse 1000, liten och smidig och batteriet verkar räcka i evighet. Det är också bra att det finns plats för mottagaren innanför batteriluckan. Vet inte om den fortfarande finns att köpa dock, men de har en hel del liknande. Exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5010617248/wireless-mobile-...

Instämmer. Toppenmus!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna minimus är riktigt smidig.
https://www.logitech.com/sv-se/product/mx-anywhere-2s-flow
Den tar väl i och för sig upp en usb-port men det kanske går att koppla den direkt till datorns bt på något sätt(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Tråkigt att höra du haft så mycket trubbel med bluetooth. Det är ju inte osannolikt att en framtida dator bara har en vanlig USB port (Min jobbdator är så). Då vill man ju inte använda en för mus permanent, effektivt blir det ju ingen vanlig USB port då. Skall titta på de du rekommenderat. Tackar!

Ska du ändå släpa på annat än musen att koppla in via USB kan man ha en liten hubb med.

Åtminstone Logitechs USB-dongle är liten och smidig, sticker knappt ut något.

Jag har inte heller några positiva erfanheter av BT-möss tyvärr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag gillar min G305 bra själv, den har tyvärr inte bluetooth men för min del är det värt det med dongle iom den lägre responstiden. Inte specifikt för gaming, utan det gör att den känns mer responsiv i daglig användning också. Kan du offra en USB-port att alltid ha donglen i kan jag rekommendera den!

Förutom att den är lite i större laget, så gillar jag G603 ännu bättre då den har lite tyngd och är byggd mycket mer robust än G305 (plasten är en mycket "finkornigare" matt på G603, och ger inte samma känsla av billighet. Där får du även bluetooth och dongle, vilket är supersmidigt om du vill kunna byta mellan att använda den med två olika datorer (i.e stationär med dongle, laptop med bluetooth).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Tråkigt att höra du haft så mycket trubbel med bluetooth. Det är ju inte osannolikt att en framtida dator bara har en vanlig USB port (Min jobbdator är så). Då vill man ju inte använda en för mus permanent, effektivt blir det ju ingen vanlig USB port då. Skall titta på de du rekommenderat. Tackar!

Jo, jag vet inte om BT har blivit bättre på senare tid, jag har köpt en mus nu som stöder både och (den Woaini rekommenderar nedan) och den verkar funka lite bättre när det gäller BT. Dock äter den fortfarande batteri på ett helt annat sätt än den andra.

Men som andra sagt så är det värt att ha en liten usb-hubb om man ofta jobbar med en laptop med få portar som inte är dockad. Själv har jag lite fetare datorer mestadels och då är en liten mottagare (som alla mustillverkare använder idag om de inte har BT) ganska smidigt.

Skrivet av Woaini:

Jag tycker denna minimus är riktigt smidig.
https://www.logitech.com/sv-se/product/mx-anywhere-2s-flow
Den tar väl i och för sig upp en usb-port men det kanske går att koppla den direkt till datorns bt på något sätt(?)

Jag har som sagt köpt den, och det är en rätt trevlig mus på många sätt. Inte helt bekväm med deras implementation av scrollhjulet, men är man van vid det så är det väl inga problem. Den är tusen gånger bättre än den förra Logitech-musen jag hade i alla fall då mittenklicket inte ligger på hjulet längre utan på en egen knapp. Jag föredrar visserligen hjulklick, men inte med deras konstiga frirullningshjul. Men det är en ganska stor mus så det är inte den jag packar med mig om utrymmet är ett problem.