Permalänk
Medlem

eGPU för PC + Mac?

Jag har idag en Macbook 12" och en Asus ROG GR8. Macen använder jag till allt förutom spel, då jag använder PC:n. Båda två börjar bli till åren prestandamässigt och jag funderar nu på följande lösning:

• Macbook Air 2020 +

• eGPU (RX 5700 XT med Razer Core X chassi) +

• Kompakt, tyst och duglig stationär PC utan dedikerat grafikkort

Min tanke är alltså att jag med en sån här lösning skulle kunna använda samma egpu till båda datorerna. Jag använder aldrig båda samtidigt, och att eventuellt koppla om en sladd när jag växlar är inte hela världen det gör jag redan idag för mus & tangentbord.

Jag har läst mig fram till att kombinationen av den nya Macbook Air och den ovan nämnda egpu-lösningen ska fungera (listas även som rekommenderade av Apple), men den stora frågan som jag inte alls har koll på är: Är detta en bra idé för PC:n? Kommer det fungera? Det är trots allt på PC:n som jag spelar. Det ska tilläggas att jag inte alls spelar tunga spel, främst cs:go. Kostnaden för hela kalasen är inte heller det viktigaste, utan det är viktigare för mig att få "rätt" lösning än rätt prislapp.

Är detta en helt knäpp idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Jag har idag en Macbook 12" och en Asus ROG GR8. Macen använder jag till allt förutom spel, då jag använder PC:n. Båda två börjar bli till åren prestandamässigt och jag funderar nu på följande lösning:

• Macbook Air 2020 +

• eGPU (RX 5700 XT med Razer Core X chassi) +

• Kompakt, tyst och duglig stationär PC utan dedikerat grafikkort

Min tanke är alltså att jag med en sån här lösning skulle kunna använda samma egpu till båda datorerna. Jag använder aldrig båda samtidigt, och att eventuellt koppla om en sladd när jag växlar är inte hela världen det gör jag redan idag för mus & tangentbord.

Jag har läst mig fram till att kombinationen av den nya Macbook Air och den ovan nämnda egpu-lösningen ska fungera (listas även som rekommenderade av Apple), men den stora frågan som jag inte alls har koll på är: Är detta en bra idé för PC:n? Kommer det fungera? Det är trots allt på PC:n som jag spelar. Det ska tilläggas att jag inte alls spelar tunga spel, främst cs:go. Kostnaden för hela kalasen är inte heller det viktigaste, utan det är viktigare för mig att få "rätt" lösning än rätt prislapp.

Är detta en helt knäpp idé?

Inte helt tokigt, så länge du kan acceptera lite lägre prestanda än om kortet satt i en dator (samt redan nu kan offra möjligheten till SLI/NVLink/Crossfire).

Bästa möjliga prestanda med kortet externt fås i dagsläget över Thunderbolt, så du kanske behöver skaffa ett sådant kontrollerkort till den stationära (och isåfall se till att det sitter i en plats med minst 4x PCI-e).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Inte helt tokigt, så länge du kan acceptera lite lägre prestanda än om kortet satt i en dator (samt redan nu kan offra möjligheten till SLI/NVLink/Crossfire).

Bästa möjliga prestanda med kortet externt fås i dagsläget över Thunderbolt, så du kanske behöver skaffa ett sådant kontrollerkort till den stationära (och isåfall se till att det sitter i en plats med minst 4x PCI-e).

Ok - så jag behöver leta efter en PC med Thunderbold 3 då antar jag? Jag kollade lite snabbt på prisjakt och det kryllade inte av färdiga, kompakta PCs med det. Enklare att köpa en annan och installera själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insats:

Ok - så jag behöver leta efter en PC med Thunderbold 3 då antar jag? Jag kollade lite snabbt på prisjakt och det kryllade inte av färdiga, kompakta PCs med det. Enklare att köpa en annan och installera själv då?

Japp, TB 3 ger högsta hastigheten mellan "boxen" och dator.
På just PC i allmänhet, och kompakta i synnerhet, så är det lite ovanligt med Thunderbolt, tyvärr... men det finns som sagt kontrollerkort (PCI-e) som ger en stationär det.

När jag provade en sökning på "Thunderbolt" på prisjakt, så märkte jag att det är svårt att (ens som kunnig) hitta ett lämpligt kontrollerkort, än mer något billigt... 😐

Det här ser iallafall bra ut, men det måste finnas en ledig PCI-e slot, som stödjer 4x hastighet :
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3829229

Dessutom bör bärbara datorer som ska användas med "boxen" stödja Thunderbolt 3.

Det känns som att lösningen inte är något för de som bryr sig hur mycket det får kosta, tyvärr.
Förhoppningsvis sjunker kostnaden framöver, samtidigt som effektiviteten blir högre och lösningarna fler - exempelvis över USB 3.2 (som stödjer upp till 2 GB/sekund om jag minns rätt).

Så ja... det är nog värt att fundera ordentligt på innan man slår till - nog mest meningsfullt om man vill kunna spela på en bärbar utan att byta ut den mot en dyr gaming-laptop.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂