Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

Permalänk
Melding Plague

Doom Eternal med nya prestandasiffror och upptäckta problem

Efter att ha hittat prestandaboven i Steam återvänder redaktionen till Doom Eternal och uppdaterar FPS-värdena i diagrammen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var helt imponerad över hur bra Doom 2016 såg ut och hur hög FPS det hade, så var lite besviken på förra testet när det såg så tungdrivet ut. Helt klart mera imponerande att man kan sitta på ett 1080/2060 eller så och lira i 4K@60FPS.

Permalänk
Medlem

Bra med uppdaterade siffror och ett förtydligande om varför de var skeva

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Modus operandi för steam, är inte det minsta förvånad. Steam äter lika mkt prestanda som google chrome, bägge bör undvikas i största möjliga mån.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för det nya testet, bra för dom som är stammisar på SweClockers och kanske hoppade spelet för siffrorna såg lite väl låga ut för dom med lite sämre system.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni kom på detta och uppdaterade siffrorna! Mindre kul att AMD inte står sig lika bra som innan, hade hoppats på att det funnits en flaskhals i 2k-serien / fördel i Navi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Trevligt att ni kom på detta och uppdaterade siffrorna! Mindre kul att AMD inte står sig lika bra som innan, hade hoppats på att det funnits en flaskhals i 2k-serien / fördel i Navi

AMD har ju lika bra prestanda som innan. Detta är ju snarare bra nyheter för nvidiaägare än dåliga för AMD-ägare.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Ju mindre skillnader vi har desto bättre för alla, vore en tragisk utveckling om man var tvungen å välja grafikkort efter vilken spelmotor som gällde. Mindre skillnader mellan titlar är ju ok men inte så stora som de första testet visade.
Räcker med att RT är exklusivt men de är väl förhoppningsvis sista året man är knuten till en tillverkare för å få samma upplevelse.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Shiftypants: Javisst, menade att de inte står sig lika bra mot Nvidia. Det är AMD som behöver komma ifatt och det hade varit fint om de knappat in. Håller tummarna för kommande AMD kort så pris/prestanda återställs och korten och priserna är mer jämna.

Permalänk
Medlem

Kanske vore mindre förvirrande staplar om ni bytte till andra färger när ni pratar om röda/gröna lagen.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Man skulle kunna säga att AMD är mycket bättre på Steam Overlay, de tappar bara 25%, Nvidai tappar 50%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Förstår vad du menar men bättre man kommer ikapp med bra produkter å stabila drivrutiner än att man gör de för att konkurrenten misslyckas.
Sen tycker jag Doom ändå är en fin uppvisning för AMD särskilt med äldre kort även om de har sina naturliga förklaringar så är de ändå imponerande.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Tänkte väl. Minns att Doom 2016 flöt som smält smör även på en gammal GTX 970, flaskhalsad av en trött processor. Sörjde lite vid tanken på att id Software helt skulle övergett sitt superba optimeringsarbete.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Jag som är extremt fixerad vid den där fpsräknaren, vilken är ”bäst” att använda? Givetvis har jag försökt bli av med mitt beroende, utan framgång tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Jag som är extremt fixerad vid den där fpsräknaren, vilken är ”bäst” att använda? Givetvis har jag försökt bli av med mitt beroende, utan framgång tyvärr.

Använder jag overlay så är det MSI Afterburner. Vilken som är bäst vet jag inte men har inte stött på några problem med MSI AB under alla år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Använder jag overlay så är det MSI Afterburner. Vilken som är bäst vet jag inte men har inte stött på några problem med MSI AB under alla år.

Jag kanske ska ge den en chans igen. Har för mig att den gick i clinch med steams overlay som jag iaf brukade använda flitigt förr.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra med uppdateringen

Är ändå imponerad över rdna om vi räknar ner det till transistorantal/prestanda/pris.
Ca en tredjedel av kretsytan mot 2080 ti dessutom. (Noden spelar givetvis roll)

Lär väl inte bli mindre optimerat till AMDs favör framöver. Vi kommer se liknande den arkitekturen i nästa generation av konsoler.

Kanske får bli ett Radeon vid nästa byte av gpu i spelriggen. Var längesedan nu.. inväntar bara den stora kretsen

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chrissoid:

Jag som är extremt fixerad vid den där fpsräknaren, vilken är ”bäst” att använda? Givetvis har jag försökt bli av med mitt beroende, utan framgång tyvärr.

I Doom så är det den inbyggda man skall använda.
Den visar tydligt dippar samt millisekunder per bildruta för både processor och grafikkort.

Permalänk
Medlem

Fortfarande uselt optimerat för äldre grafikkortsgenerationer, tvivlar på att spelet innehållet så mycket ny teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Fortfarande uselt optimerat för äldre grafikkortsgenerationer, tvivlar på att spelet innehållet så mycket ny teknik

Va? Vilka äldre generationer pratar du om? Är en helt ny motor dessutom, som får rätt gott omdöme. https://www.digitalfoundry.net/2020-03-21-doom-eternal-the-di...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Va? Vilka äldre generationer pratar du om? Är en helt ny motor dessutom, som får rätt gott omdöme. https://www.digitalfoundry.net/2020-03-21-doom-eternal-the-di...

Tror han syftar på 1080ti som fortfarande får rejält med stryk mot vad kortet brukar prestera i typ alla andra spel som testats.

Permalänk
Medlem

Ja, det andra testet kändes väldigt skumt. Bra med ett klargörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tror han syftar på 1080ti som fortfarande får rejält med stryk mot vad kortet brukar prestera i typ alla andra spel som testats.

bör ju lösa sig med uppdaterade drivrutiner om nu nVdia pallar producera några...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tror han syftar på 1080ti som fortfarande får rejält med stryk mot vad kortet brukar prestera i typ alla andra spel som testats.

De har nog inget att göra med att Doom Eternal är dåligt optimerat utan snarare att Nvidia inte lägger tid på att optimera deras äldre produkter, just de här är faktiskt ett rätt känt faktum.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Avstängd

Ja, nu ser det bättre ut. Tyckte att ni hade konstiga siffror i första testet efter att jag hade provat spelet.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

De har nog inget att göra med att Doom Eternal är dåligt optimerat utan snarare att Nvidia inte lägger tid på att optimera deras äldre produkter, just de här är faktiskt ett rätt känt faktum.

Mvh Paw

Är inte en stor poäng med Vulkan att det är mer upp till utvecklaren att optimera direkt mot hårdvaran?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, detta förklarar ju en del! Jag blev ganska paff när jag bara för skojs skull drog igång allt på Ultra Nightmare när jag precis hade installerat spelet och ändå låg på 80-140 fps, oftast runt 120, när SweClockers test visade 47-80.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Shit... Hade ni några andra siter som gav ungefär samma resultat vid första publiceringen?
@kenneth

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Wow det var mig en överraskande trappsteg uppåt för ett sådant nytt spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

bör ju lösa sig med uppdaterade drivrutiner om nu nVdia pallar producera några...

Jag hoppas du har rätt om din första del av den meningen.
Dock tror jag din andra del är mer trolig.
Ganska uppenbart att någon inte vill ge hårdvaran den prestanda den kan generera.

Som vanligt kan vi konsumenter påverka detta genom att bojkotta hårdvara och mjukvara inköp. Synd bara att så få gör det. Inget köp för mig trots att jag är gammal doom/quake nörd.