Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppgradera dator - CPU (och GPU?)

Hej!

Jag sitter på dator (inköpt Januari 2016) som jag har tänkt att uppgradera.
Planen har varit att uppgradera cpu nu och avvakta lite med gpu och se vad nästa generation Nvidia-kort har att erbjuda. Jag har dock upptäckt att man kan få begagnade GTX 1060 för strax över 1000kr, vilket skulle kunna vara intressant och uppgradera gpu om något år istället.

Datorn används ganska mycket som surf/arbetsdator men också till att köra beräkningar (både single-core och multi-core och en del gpu). Pga att nuvarande ml-verktyg använder CUDA så fungerar det tyvärr inte med annat än Nvidia. Spelar inte lika mycket längre men vill också kunna spela lite nyare spel.

Har ingen exakt budget men behöver inte heller spendera för sakens skull. Kanske 4-5k för processor och moderkort?

Nuvarande setup:
Ubuntu
Fractal Design Core 1000 Svart (m-ATX)
MSI B150M PRO-VDH
Corsair CX 600M, 600W PSU
Intel Core i5 6500 3.2 GHz 6MB
ASUS GeForce STRIX GTX 960 4GB
Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB)
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Samsung 850-Series EVO 250GB
Samsung 860-Series EVO 500GB (Nyinköpt, kanske kan returnera mot M.2 ssd)

Jag har kikat lite på sweclockers tester och ungefärlig prisnivå och tänkt att dessa är rimliga kandidater och lutar kanske mot AMD:
Intel Core i5 9600K
AMD Ryzen 5 3600
AMD Ryzen 7 3700X
Vad borde jag välja? Tar gärna också emot förslag på moderkort till dessa. Är det värt att vänta på vad intel kan tänkas släppa i år?
Edit: Lutar åt AMD Ryzen 5 3600 och ASRock B450M Pro4

Att uppgradera till GTX 1060 tycker jag verkar rimligt med tanke på att prishoppet till 20xx generationen är ganska stort och får ändå en bra boost i prestanda. Tänker jag rätt? Har jag missat något annat?

Tacksam för all hjälp