Datorn krashar och går inte att stänga av.

Permalänk
Medlem

Datorn krashar och går inte att stänga av.

Hej, sedan några dagar så har min dator börjat krascha på följande sätt: Bildskärmarna blir svarta, tangentbordets belysning går tillbaka till default (nedsläckt) men fläktar och intern chassi belysning fortsätter som om inget hänt. Jag kan i detta läge inte stänga av datorn med den vanliga knappen, chassit har ingen resetknapp och jag har inte testat att kortsluta de stiften på moderkortet.
Det enda som fungerar är att bryta strömmen, det har jag gjort genom knappen på nätagget. Efter detta kan jag inte starta datorn på en stund. Jag har inte mätt hur lång tid, men det är betydligt mer än bara några sekunder.
Min gissning var att det är transienter på elnätet som kraschade datorn och jag skaffade därför ett överströmsskydd, då datorn har kraschat efter detta så antar jag att det inte var felet.
Någon som har nån aning om vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vernt:

Hej, sedan några dagar så har min dator börjat krascha på följande sätt: Bildskärmarna blir svarta, tangentbordets belysning går tillbaka till default (nedsläckt) men fläktar och intern chassi belysning fortsätter som om inget hänt. Jag kan i detta läge inte stänga av datorn med den vanliga knappen, chassit har ingen resetknapp och jag har inte testat att kortsluta de stiften på moderkortet.
Det enda som fungerar är att bryta strömmen, det har jag gjort genom knappen på nätagget. Efter detta kan jag inte starta datorn på en stund. Jag har inte mätt hur lång tid, men det är betydligt mer än bara några sekunder.
Min gissning var att det är transienter på elnätet som kraschade datorn och jag skaffade därför ett överströmsskydd, då datorn har kraschat efter detta så antar jag att det inte var felet.
Någon som har nån aning om vad det kan vara?

Fick liknande problem med min dator efter senaste Windows update. Fick till slut igång datorn och kunde avinstallera KB4550945-uppdateringen. Inte haft några problem sedan avinstalleringen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Låter för mig som att det är störst sannolikhet att det är nätagget som håller på att ge upp. Om du har möjlighet att enkelt prova med ett annat nätagg så är det mitt första tips (om du har en äldre burk stående, möjlighet att låna från kompis etc.).

Edit: Tipset ovan är helt klart värt att testa först, Windowsuppdateringar verkar ha orsakat många märkliga problem senaste halvåret...

Permalänk
Medlem

Nätagget är ett Seasonic Focus+ 750W, cirka 1 år gammalt. Så jag tycker inte att det borde vara orsaken.

Tack för tipset Kent, jag hittade inte den uppdateringen men började googla sådana som finns installerade + crash. Hittade att Microsoft dragit tillbaka KB4524244 för krascher så jag testar med att avinstallera den.

Permalänk
Medlem

utöver ovanstående tips så kan det även vara så att drivrutinerna till grafikkortet krashar (Har du ett AMD kort är det ett känt problem dom jobbar på)
Själv har jag upplevt samma problem när någon USB enhet har varit defekt :/

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fick liknande problem med min dator efter senaste Windows update. Fick till slut igång datorn och kunde avinstallera KB4550945-uppdateringen. Inte haft några problem sedan avinstalleringen.

Precis så för mig oxå. Radom frysningar, krascher, reboot. Kom med en uppdateringen. Höll på att bli tokig. Trodde det var GPU som spökade. Ofta kom det när jag spelade, och antingen gick in i inställningar i spelet eller när jag stängde av det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Två dagar efter avinstallationen av KB4524244 så har kraschen inte återkommit, så det verkar som att det var det som var problemet. Väldigt skönt, då jag oroade mig för ESD skador osv. då beteendet var så konstigt.
Jag tackar så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Två dagar efter avinstallationen av KB4524244 så har kraschen inte återkommit, så det verkar som att det var det som var problemet. Väldigt skönt, då jag oroade mig för ESD skador osv. då beteendet var så konstigt.
Jag tackar så mycket för hjälpen.

Jag testade att avinstallera denna men dock utan skillnad. Har dock inte testat att installera 2004 uppdateringen igen utan endast om avstängningsproblemet försvann.

Datorn stänger inte av sig länge i och med att jag installerade AMDs senaste grafikdrivrutiner 20/5? (som även är de senaste idag)

Som jag installerade för att uppdatera till Win 10 version 2004.

Kan tilllägga att datorn verkar fungera bra annars. Inga spel som krånglar eller så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Efter senaste Windows uppdateringen slutade både Ccleaner och Word att fungera. Fick installera om båda.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS