Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Nej, i mitt avtal via gomore.se och som sedan är 3de part åt leaseplan, så är avgiften den samma över hela perioden. Det är även en av gomores säljpitchar.

Hur har du upplevt gomore? Haft ögonen på elbil ett tag och grubblar över vad man ska fixa samt varifrån man ska leasa. Helvetes vilken grop det är med information.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Jag tänkte köpa mig en Type 2 => Schuko-kabel att ha på gotland tills vi fixar laddbox där. Det finns ju en del att välja på.
Någon som t ex har erfarenhet av Delcatos?

https://www.webhallen.com/se/product/320360-DELTACO-e-Charge-...

Det enda jag vill råda dig är att
1. Inte köpa någon noname laddare, som länkats som tips t.ex, det kan vara vilket skräp som helst och till och med livsfarligt.
2. Köp en laddare som du kan justera strömstyrkan på, det är guld värt om du behöver ladda på ett uttag som är säkrat med lägre A än vad laddaren/bilen klarar som standard (om du inte kan sänka strömstyrkan för laddningen direkt i bilen som man kan på Tesla, har dålig koll på om andra bilar t.ex Skoda kan det eller inte). Jag har en Chargeamp som jag är väldigt nöjd med https://www2.bilia.se/biltillbehor/aktuella-kampanjer/utforsa...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

All leasingbolag har utan förbehåll rätt att höja sina avgifter, tro inget annat.

I mitt avtal med Landrins bil (Mercedes EQB) står det att avgiften är baserad på en fast ränta under hela avtalsperioden. Jag dubbelkollade även när jag hämtade ut bilen häromveckan då säljaren bekräftade att det inte kommer ske några höjningar av avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det enda jag vill råda dig är att
1. Inte köpa någon noname laddare, som länkats som tips t.ex, det kan vara vilket skräp som helst och till och med livsfarligt.
2. Köp en laddare som du kan justera strömstyrkan på, det är guld värt om du behöver ladda på ett uttag som är säkrat med lägre A än vad laddaren/bilen klarar som standard (om du inte kan sänka strömstyrkan för laddningen direkt i bilen som man kan på Tesla, har dålig koll på om andra bilar t.ex Skoda kan det eller inte). Jag har en Chargeamp som jag är väldigt nöjd med https://www2.bilia.se/biltillbehor/aktuella-kampanjer/utforsa...

Man kan begränsa styrkan till 8A i Skodan, men det vore ju helt klart bättre med fler steg att välja mellan. Den där laddaren såg riktigt fin ut, får nog fundera på en sån själv när bilen kommer. Väldigt bra att kunna ladda med Schuko, men bara om man har så pass bra koll på spänningen och har så pass bra säkerhet att man faktiskt vågar använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hur har du upplevt gomore? Haft ögonen på elbil ett tag och grubblar över vad man ska fixa samt varifrån man ska leasa. Helvetes vilken grop det är med information.

Hej!

Upplevelsen är väldigt bra måste jag säga. Dock är det lite bökigt ibland om det är gomore eller leaseplan jag ska kontakta vid problem/frågor. Men det har löst sig varje gång.

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Man kan begränsa styrkan till 8A i Skodan, men det vore ju helt klart bättre med fler steg att välja mellan. Den där laddaren såg riktigt fin ut, får nog fundera på en sån själv när bilen kommer. Väldigt bra att kunna ladda med Schuko, men bara om man har så pass bra koll på spänningen och har så pass bra säkerhet att man faktiskt vågar använda det.

Okej vad bra att man kan begränsa till 8A i Skodan. I många bilar kan man inte det. Då skulle jag överväga en Schukoladdare med inbyggd termometer som t.ex https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/laddkab...

Även om jag inte har någon personlig erfarenhet av just den.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Hej!

Upplevelsen är väldigt bra måste jag säga. Dock är det lite bökigt ibland om det är gomore eller leaseplan jag ska kontakta vid problem/frågor. Men det har löst sig varje gång.

Jag har också sneglat på Gomore - använder du deras övriga tjänster också, eller "bara" leasing?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kia E-niro

Santander

Belopp september 4398
Belopp oktober 4729

Skillnad 331 spänn. Dock är ju ändringen bara från 25e oktober så jag gissar att fakturan i november blir ännu större.

Du betalar i förskott så den borde snarare bli lite lägre iom att dom höjt avgiften både för November och från 25 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Hej!

Upplevelsen är väldigt bra måste jag säga. Dock är det lite bökigt ibland om det är gomore eller leaseplan jag ska kontakta vid problem/frågor. Men det har löst sig varje gång.

Hmm okok. Låter väldigt intressant måste jag säga. särksilt med fast ränta och vad som ingår, då försäkring, vinterdäck ingår medans på t.ex teslas hemsida kostar det extra och försäkring ingår ej och tror det är rörligt, så prisskillnaden per månad kan skilja sig 1-2 tusen redan från första början.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag har också sneglat på Gomore - använder du deras övriga tjänster också, eller "bara" leasing?

Bara privatleasing men har sneglat på att nyttja uthyrningen.

Permalänk
Medlem

Fått produktionsvecka för min Cupra Born e-boost 58 så den kommer innan årsskiftet. Lägger om finansieringen från privatleasing till köp genom VW Choice. Efter rabatt och miljöbonus så kostar bilen ca 365k vilket känns bra. Nu måste jag bara hitta lämpliga vinterdäck med fälg. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fått produktionsvecka för min Cupra Born e-boost 58 så den kommer innan årsskiftet. Lägger om finansieringen från privatleasing till köp genom VW Choice. Efter rabatt och miljöbonus så kostar bilen ca 365k vilket känns bra. Nu måste jag bara hitta lämpliga vinterdäck med fälg. 🙂

Då har du väl inte valt Pilot L (PZC paketet) eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du betalar i förskott så den borde snarare bli lite lägre iom att dom höjt avgiften både för November och från 25 oktober.

Ja då är det bara att tacka och ta emot. Trodde man betalade månaden efter som med så mkt annat.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det enda jag vill råda dig är att
1. Inte köpa någon noname laddare, som länkats som tips t.ex, det kan vara vilket skräp som helst och till och med livsfarligt.
2. Köp en laddare som du kan justera strömstyrkan på, det är guld värt om du behöver ladda på ett uttag som är säkrat med lägre A än vad laddaren/bilen klarar som standard (om du inte kan sänka strömstyrkan för laddningen direkt i bilen som man kan på Tesla, har dålig koll på om andra bilar t.ex Skoda kan det eller inte). Jag har en Chargeamp som jag är väldigt nöjd med https://www2.bilia.se/biltillbehor/aktuella-kampanjer/utforsa...

Stora problemet för mig är väl att jag inte vet vad. som är no-name i laddkabel-djungeln :). Många brand-names man inte känner igen. Delcato vet jag ju vilka de är :). Men Du har helt rätt att man inte vill ha något skräp som akn börja brinna.

Den jag kollade på kunde växla mellan 10/16A men håller med det vore guld värt att kunna ha fler steg. Även om nu Skodan visst kan begräns (visste faktiskt inte det ..... får kolal i manualen).

Blev lite sugen på den där Charge Amp nu men det var lite dyr .... men kan vara värt det. Tack för tipset.
Vet inte när vi sätter upp laddbox på gotland så skönt med en ordentlig kabel man kan använda till och från.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det enda jag vill råda dig är att
1. Inte köpa någon noname laddare, som länkats som tips t.ex, det kan vara vilket skräp som helst och till och med livsfarligt.
2. Köp en laddare som du kan justera strömstyrkan på, det är guld värt om du behöver ladda på ett uttag som är säkrat med lägre A än vad laddaren/bilen klarar som standard (om du inte kan sänka strömstyrkan för laddningen direkt i bilen som man kan på Tesla, har dålig koll på om andra bilar t.ex Skoda kan det eller inte). Jag har en Chargeamp som jag är väldigt nöjd med https://www2.bilia.se/biltillbehor/aktuella-kampanjer/utforsa...

Jag gissar att kabeln själv inte kan ändra strömstyrkan utan man får göra det manuellt?
Alltså om man är osäker, sätt först på det lägsta och kör en stund. Om det går bra får man testa att höja till något annat och köra en stund till. Om då säkringen går, så får man fixa det och justera ner värdet och fortsätta ladda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Stora problemet för mig är väl att jag inte vet vad. som är no-name i laddkabel-djungeln :). Många brand-names man inte känner igen. Delcato vet jag ju vilka de är :). Men Du har helt rätt att man inte vill ha något skräp som akn börja brinna.

Den jag kollade på kunde växla mellan 10/16A men håller med det vore guld värt att kunna ha fler steg. Även om nu Skodan visst kan begräns (visste faktiskt inte det ..... får kolal i manualen).

Blev lite sugen på den där Charge Amp nu men det var lite dyr .... men kan vara värt det. Tack för tipset.
Vet inte när vi sätter upp laddbox på gotland så skönt med en ordentlig kabel man kan använda till och från.

Funktionen heter nåt i stil med "Begränsa A/C-laddning", men tyvärr ska man ju några steg ner i menyerna vilket är lite bökigt om man ofta laddar på olika uttag där man törs köra på olika hög effekt. Tror absolut på att åtminstone kunna stega mellan 6/8/10/16A. Har dock inget tips när det gäller märken eller så, men tar också gärna emot tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Polestar 3 kommer förbli 5sits, vill man ha 7 får man köpa Volvos version när den kommer. Håller med om att bagaget känns litet, utrymmet i kupen måste vara helt enormt för att det ska gå ihop känns det som.

Vet du hur de räknat ut volymen i bagaget? Det brukar ju skilja sig åt, man måste veta metodiken innan man börjar jämföra liter för liter. Det är ju inte bara för skojs skull Tesla-björn travar bilarna fulla med bananlådor.

stavning....
Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Då har du väl inte valt Pilot L (PZC paketet) eller?

Nej, har bara Beats Audio som tillägg. Beställde bilen i mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nu har jag fått uppdatering till min Ev6 så att batteriet förvärms om man lägger in en DC-laddare som destination I bilens nav. Tips till er som inte gjort det än.

Hur fick du den? Ringde närmaste säljare och boka tid bara?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur fick du den? Ringde närmaste säljare och boka tid bara?

De flesta återförsäljare har fått uppdateringen från Kia så det ska bara vara att boka in en tid och meddela att du vill ha uppdateringen för konditionering av batteriet Jag fick uppdateringen i tisdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur fick du den? Ringde närmaste säljare och boka tid bara?

Jajamän.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag gissar att kabeln själv inte kan ändra strömstyrkan utan man får göra det manuellt?
Alltså om man är osäker, sätt först på det lägsta och kör en stund. Om det går bra får man testa att höja till något annat och köra en stund till. Om då säkringen går, så får man fixa det och justera ner värdet och fortsätta ladda?

Stämmer. Finns schukoladdare med temperaturmätare i kontakten som kan sänka strömstyrkan om uttaget blir för varmt. Det kan ju vara ett bra alternativ. Det löser ju inte problemet med säkringen iofs men minskar brandrisken.

Typ https://laddstoppet.se/laddkablar/schuko/emove-laddkabel-schu...

Edit: fast nu när jag läser närmare så ska Charge Amps Ray också ha temperatursensor inbyggd och automatiskt sänka strömstyrkan om uttaget blir för varmt.

"Charge Amps RAY has a temperature sensor connected to the wall to automatically reduce the charging capacity in the event of overheating. This gives you safe and reliable EV charging. With RAY you have the option to choose the amount of power supply to charge with, from 6 to 16A, in order to adapt to the outlet you are using. "

Ska börja använda den med högre strömstyrka då!
Tack för att jag fick anledning att kolla upp det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nej, har bara Beats Audio som tillägg. Beställde bilen i mars.

Okay, själv beställde jag i november 2021 men inget besked ännu. Verkar vara just Pilot L tillägget som strular.

Permalänk
Medlem

Funderar mer och mer på om man bör leasa bil nu i dessa tider.. Känns som man har noll kontroll över kostnaderna, som typ kan skena hur som helst..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Funderar mer och mer på om man bör leasa bil nu i dessa tider.. Känns som man har noll kontroll över kostnaderna, som typ kan skena hur som helst..

Just nu är det ju det sämsta tillfället på länge att leasa. Ökande ränta ger höga lånekostnader och hög inflation gör det förmånligare att äga fasta ting än att ha pengar på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Just nu är det ju det sämsta tillfället på länge att leasa. Ökande ränta ger höga lånekostnader och hög inflation gör det förmånligare att äga fasta ting än att ha pengar på kontot.

Japp precis. Härligt att man alltid lyckas pricka in sämsta tillfälle på det mesta

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Elbilsmarknaden kommer ju att stendö om det här fortsätter med sänkta bidrag, högre priser på bilarna, högre elrpiser och framförallt högre leasingkostnader. <Har varit runt och kollat på lite mellanklassare med en arbetskamrat som funderade på att testa nån elbil, men kostnaden drar ju iväg uppemot 6-7k för en mellanklassare med 1000mil/år , och ingen verkar ju kunna leverera det närmaste 6-10månaderna, vissa uppemot 2års väntetid..........

3990 bagis i mån för en vettig elbil är väl inte så farligt? Annars är ju Dacia rätt poppis 0_o

https://www.mgmotor.eu/sv-SE/configurator/mg4

Permalänk
Medlem

Någon som har en Charge Amps Halo 11kw laddare?
Funderar på en sån till kommande volvon. Dock så verkar den inte stödja "smart laddning".

Måste man ha tibberstöd idag? Vad tycker ni?
Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Någon som har en Charge Amps Halo 11kw laddare?
Funderar på en sån till kommande volvon. Dock så verkar den inte stödja "smart laddning".

Måste man ha tibberstöd idag? Vad tycker ni?
Mvh Fredrik

Jag hade nog inte haft särskilt stor nytta av det idag. Bilen står för ca 25-30 % av husets totala elanvändning och eftersom värmesystem, kök, tvätt osv inte är särskilt planerbara i ett större hushåll är jag tveksam till att timpris skulle vara till vår fördel. Bilen laddas bara hemma och oftast på natten vilket idag inte kräver någon smartare styrning än en vanlig schemaläggare.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Bagagerumsmåtten på pappret är ju ändå ganska imponerande för Polestar 3 om vi kollar på de faktiska dimensionerna (litermåtten varierar för mycket hur olika tillverkare mäter för att vara användbara). Polestar anger 109 cm brett mellan hjulhusen och 101 cm djupt så bottenarean för paketet man får in blir större än för Model Y iaf. Polestar sa också i presentationen att de har prioriterat benutrymme där bak så då kan man ju gissa att det blir rätt stort där.

Jo det ser ut lite som Ioniq 5's bagageutrymme, eller MG Marvel, alltså hyfsad storlek förutom på höjden.

Skrivet av MP-Jan:

I klippet nedan används en "Alrik for scale".

https://www.youtube.com/watch?v=xpbrsdkVRs4

Jo, men han är ju rätt kort, inte "Bulf-kort" men inte så lång i alla fall.

Reporten i nedan video är lite mer normallång, kanske till och med lång, och han säger just att de har valt att ha baksätet långt bak för att maximera kupéutrymme över bagage. Man får också se bagageutrymmet, även frunken.