Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Slängde på vinterdäck på i4an idag då det börjat vara minusgrader på natten nu.
Sommardäcken såg okej ut, lite för mycket slitage i mitten pga att bilen levererades med högt däcktryck och jag justerade inte nog snabbt. Nöjd ändå med tanke på mängden lek.

Ljudnivån på vinterdäcken blev inte nämnvärt högre än fast det var dubb eller så vande jag mig väldigt fort, nu blir det lugna mil en stund så dubben får sätta sig.

Vad är det för vinterdäck?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ingenting om Polestar 3? Vad tycker gänget? Lite meeh tycker jag, känns som att det mesta man får för en mille är ett jättestort batteri.

Börjar på 970k för Long Range med 610km WLTP, Performance för 1040K med 560km WLTP. Får dra 2,2 ton, vilket är trevligt. Leverans börjar q4 2023.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20221012/p...

https://www.vibilagare.se/nyheter/premiar-polestar-3-har-ar-a...

Alldeles för dyr?
Betydligt tyngre än Model Y och EV6 och den verkar ha liknande alt. sämre prestanda. Bättre WLTP men för 200k mer? Om vi ska upp mot miljonen hade jag inväntat andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är det för vinterdäck?

Avhandlat tidigare men Hakka 10or, jag jämför då landsvägsvolym men vägarna jag kör är inte några nyare. I stadstrafik då man smyger hör man dubben.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått uppdatering till min Ev6 så att batteriet förvärms om man lägger in en DC-laddare som destination I bilens nav. Tips till er som inte gjort det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Okej, nu har jag kollat min nästa faktura ifrån santander för min EV6, hoppas detta hjälper några att inte betala för mycket!

Kolla faktura specen! De har lagt på en "optional" försäkring (privatleasing skydd) på 4:e fakturan på ca 300 om man elektronisk faktura (som enligt den fakturan ingått de 3 första månaderna gratis) .
Det är lite fult att de lagt på den som standard och att man aktivt måste välja bort den. Går man in på specen så står det att man kan välja att inte betala den, men det är inte så många som är inne och kollat pdf:en på elektroniska fakturor.

Min första höjning blir nästa faktura (santander). Och det är endast 59kr ex moms.

Så inkl moms så går jag från 4759 till 4836kr.

Jag såg också det på någon av mina fakturor. Men på fakturan efteråt så hade dom dragit av dom 300kr och har sedan dess inte dykt upp igen, och då har jag inte gjort något aktivt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Okej, nu har jag kollat min nästa faktura ifrån santander för min EV6, hoppas detta hjälper några att inte betala för mycket!

Kolla faktura specen! De har lagt på en "optional" försäkring (privatleasing skydd) på 4:e fakturan på ca 300 om man elektronisk faktura (som enligt den fakturan ingått de 3 första månaderna gratis) .
Det är lite fult att de lagt på den som standard och att man aktivt måste välja bort den. Går man in på specen så står det att man kan välja att inte betala den, men det är inte så många som är inne och kollat pdf:en på elektroniska fakturor.

Min första höjning blir nästa faktura (santander). Och det är endast 59kr ex moms.

Så inkl moms så går jag från 4759 till 4836kr.

Jag såg också det på någon av mina fakturor. Men på fakturan efteråt så hade dom dragit av dom 300kr och har sedan dess inte dykt upp igen, och då har jag inte gjort något aktivt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt ska ju Polestar ligga över Volvo i hierarkin medan Skoda definitivt hamnar under Volvo, så på många sätt är det inte en rättvis jämförelse. Skodas image är billig och praktisk, Polestars image är sportig och lyxig, alltså borde Polestar mer jämföras med Audi kanske, medan Skodas motsvarighet inom Geely-koncernen kanske mer är Lync.

Det är lite som att säga att V90 är patetisk för man får mer plats till lägre pris i en Superb. Fokus för V90 eller denna (eller någon) Polestar är inte på stort bagageutrymme så om de är ens enda kriterie så finns det förstås bättre bilar, men bryr man sig om kvalitetskänsla eller prestanda exempelvis så kanske man inte borde kolla så mycket på Skoda.

Sen lär denna bli rymligare än Enyaq i kupén även om den inte är det i bagagen för det är ju en mycket större bil byggd på en dedikerad elbilsplattform och så. Men söker man praktikalitet först och främst så är nog Volvos modell ett bättre val, eller en Enyaq eller id4.

Jojo, förstår helt klart att den är mindre än Volvos motsvarighet, och också dyrare än en Skoda, som sagt det handlar även om segment. Men att den har högre luftmotstånd och betydligt mindre bagage känns bakvänt. Elbilar brukar ju tumma på bagaget med hjälp av en lägre bakdel just för att få bättre luftmotstånd, så hur har man prioriterat där? Ja det är ju om baksätet är fullkomligt gigantiskt isåfall, men det känns nästan som att det är onödigt/orimligt stort

Bilen är 25cm längre än en Enyaq, och ca 9cm bredare, men har ändå 70 liter mindre bagage. Lika hög (eller ja, 2 mm lägre) dessutom. Vore väl rimligt att en 25cm längre bil åtminstone hade lika stort bagage.

Som jag sa är dock inte liter allt, verkar som att den har både djupare och bredare bagagegolv så det kan vara andra saker som gör att just literantalet är lägre. Kanske är det i verkligheten lika stort. Volvo brukar alltid ha låga literantal men stora bagage ändå så det kan nog stämma. Dock lustigt när XC90 har 671 liters bagage. Köper liknelsen mellan Audi och Skoda, där Skoda motsvarar Volvo och Audi motsvarar Polestar. Q4 etron har dock 520 liter mot Enyaq's 585 liter, så skillnaden där är rätt liten.

Men ja, jag förstår vilket marknadssegment den tillhör och allt. Säger bara att jag inte riktigt förstår vem bilen är till för. Fullkomligt gigantisk, bra dragvikt, som gjord som familjebil, men ändå "dåligt" bagageutrymme, och trots det ingen vinning i luftmotstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jojo, förstår helt klart att den är mindre än Volvos motsvarighet, och också dyrare än en Skoda, som sagt det handlar även om segment. Men att den har högre luftmotstånd och betydligt mindre bagage känns bakvänt. Elbilar brukar ju tumma på bagaget med hjälp av en lägre bakdel just för att få bättre luftmotstånd, så hur har man prioriterat där? Ja det är ju om baksätet är fullkomligt gigantiskt isåfall, men det känns nästan som att det är onödigt/orimligt stort

Bilen är 25cm längre än en Enyaq, och ca 9cm bredare, men har ändå 70 liter mindre bagage. Lika hög (eller ja, 2 mm lägre) dessutom. Vore väl rimligt att en 25cm längre bil åtminstone hade lika stort bagage.

Som jag sa är dock inte liter allt, verkar som att den har både djupare och bredare bagagegolv så det kan vara andra saker som gör att just literantalet är lägre. Kanske är det i verkligheten lika stort. Volvo brukar alltid ha låga literantal men stora bagage ändå så det kan nog stämma. Dock lustigt när XC90 har 671 liters bagage. Köper liknelsen mellan Audi och Skoda, där Skoda motsvarar Volvo och Audi motsvarar Polestar. Q4 etron har dock 520 liter mot Enyaq's 585 liter, så skillnaden där är rätt liten.

Men ja, jag förstår vilket marknadssegment den tillhör och allt. Säger bara att jag inte riktigt förstår vem bilen är till för. Fullkomligt gigantisk, bra dragvikt, som gjord som familjebil, men ändå "dåligt" bagageutrymme, och trots det ingen vinning i luftmotstånd.

Tja vi kan ju bara spekulera än så länge förstås. Men Polestar 3 ska väl vara sjusitsig? Det kan ju äta en del utrymme. Sen är ju systemet med VDA-liter inte alltid så rättvist, i alla fall inte i standardmåttet som är upp till insynsskyddet för insynsskyddet kan ju sitta på olika höjder, eller om man inte har något insynsskydd (som Model Y i början) så blir ju måttet ganska godtyckligt. Å andra sidan verkar Enyaq vara en del större även i maxkapacitet som borde vara mer rättvis.

På samma sätt säger ju inte "luftmotståndskoefficienten" (Cd) så värst mycket då det bara säger hur "hal" bilen är per en viss frontarea, men inte hur stor den frontarean är. För att få reda på luftmotståndet behövs ju värdet för CdA, alltså Cd gånger arean, och det redovisas sällan.

Men absolut, Skodan lär vara mer praktisk i bemärkelsen plats i bagagen och säkert på flera sätt (de är väldigt bra på finurliga lösningar med mycket småfack, paraply i dörren och liknande), det är deras USP liksom, men allt handlar ju om prioriteringar. Jag köpte ganska nyss en begagnad Passat exempelvis trots att en Superb av liknande ålder och körsträcka säkerligen hade kostat ungefär samma, för att Passaten är stor nog för mig och den hade andra fördelar som för mig väger över.

Permalänk
Medlem

Börjar kännas rätt bra att man har fast ränta på leasingavtalet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja vi kan ju bara spekulera än så länge förstås. Men Polestar 3 ska väl vara sjusitsig? Det kan ju äta en del utrymme.

Polestar 3 kommer förbli 5sits, vill man ha 7 får man köpa Volvos version när den kommer. Håller med om att bagaget känns litet, utrymmet i kupen måste vara helt enormt för att det ska gå ihop känns det som.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

EON dubblar laddpriserna..

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20221013/e...

Nån vet vad som händer för t.ex de som har ett abonnemangen för multipla laddare, typ VW kort, eller Kias? Uppdateras för dem med antar jag

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Polestar 3 kommer förbli 5sits, vill man ha 7 får man köpa Volvos version när den kommer. Håller med om att bagaget känns litet, utrymmet i kupen måste vara helt enormt för att det ska gå ihop känns det som.

Ja ok. Jag tror det helt enkelt handlar om fokus, Skodas fokus är att vara praktisk och därmed maximerar man utrymmena, medan Polestars fokus är att vara sportiga och då vill man att kupén ska vara "tightare" och man bryr sig mindre om bagageutrymmet och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Alldeles för dyr?
Betydligt tyngre än Model Y och EV6 och den verkar ha liknande alt. sämre prestanda. Bättre WLTP men för 200k mer? Om vi ska upp mot miljonen hade jag inväntat andra modeller.

Helt enig, kommer t.ex en Mecan EV.
1M skulle jag aldrig lägga på en Polestar eller Volvo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kml:

Helt enig, kommer t.ex en Mecan EV.
1M skulle jag aldrig lägga på en Polestar eller Volvo

Nej, men det finns ju andra som gärna lägger de summorna. XC90 ligger ju redan på de priserna för de kraftigare modellerna och de säljer ändå rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Helt enig, kommer t.ex en Mecan EV.
1M skulle jag aldrig lägga på en Polestar eller Volvo

Macan EV lär vara mindre än denna så det är en annan typ av bil, Polestar 4 är den som skall gå upp mot Macan. Polestar 3 är mer mot Cayenne vad gäller storlek och en eldriven sådan lär kosta en bra slant mer.

Och som snajk skriver så har XC90 T8 sålt rätt bra redan och den kostar runt samma så en eldriven variant lär ändå vara rätt het.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

EON dubblar laddpriserna..

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20221013/e...

Nån vet vad som händer för t.ex de som har ett abonnemangen för multipla laddare, typ VW kort, eller Kias? Uppdateras för dem med antar jag

Vad Eon gör med sina priser är inget du behöver bry dig om eftersom du har avtal med VW. Tidigare prishöjningar har inte märks i dessa appar. Jag använder Elli (somma som WeCharge typ) och betalar samma pris som jag gjort tidigare hos dom som höjt priserna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok. Jag tror det helt enkelt handlar om fokus, Skodas fokus är att vara praktisk och därmed maximerar man utrymmena, medan Polestars fokus är att vara sportiga och då vill man att kupén ska vara "tightare" och man bryr sig mindre om bagageutrymmet och så.

Och det köper jag helt, förutom då att yttermåtten är så stora. Är den ekvationen jag inte får ihop 🙂 stora yttermått trots inte så imponerande innermått, och högt luftmotstånd (är medveten om att man måste gångra med frontarean, men den arean är ju också väldigt stor), så det är som om man har kompromissat med massa saker utan att få vinningarna av kompromisserna.

Men det kan ju så klart vara så att bagaget är fullkomligt gigantiskt, utan att det syns på papper, och att baksätet tar 3 passagerare med full komfort och justerbara säten alm möjliggör ännu större bagage. Får hoppas det finns nåt sånt som inte syns på papper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Och det köper jag helt, förutom då att yttermåtten är så stora. Är den ekvationen jag inte får ihop 🙂 stora yttermått trots inte så imponerande innermått, och högt luftmotstånd (är medveten om att man måste gångra med frontarean, men den arean är ju också väldigt stor), så det är som om man har kompromissat med massa saker utan att få vinningarna av kompromisserna.

Men det kan ju så klart vara så att bagaget är fullkomligt gigantiskt, utan att det syns på papper, och att baksätet tar 3 passagerare med full komfort och justerbara säten alm möjliggör ännu större bagage. Får hoppas det finns nåt sånt som inte syns på papper!

Bagagerumsmåtten på pappret är ju ändå ganska imponerande för Polestar 3 om vi kollar på de faktiska dimensionerna (litermåtten varierar för mycket hur olika tillverkare mäter för att vara användbara). Polestar anger 109 cm brett mellan hjulhusen och 101 cm djupt så bottenarean för paketet man får in blir större än för Model Y iaf. Polestar sa också i presentationen att de har prioriterat benutrymme där bak så då kan man ju gissa att det blir rätt stort där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jäklar vad E.on höjer priserna nu på att ladda vid stolpar, 7kr/kWh för laddkort + bonuskund.

Känns som jag aldrig kommer kunna byta ut min Tesla med gratis SuperCharging Synd bara att jag är så dålig på att utnyttja det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Okej, nu har jag kollat min nästa faktura ifrån santander för min EV6, hoppas detta hjälper några att inte betala för mycket!

Kolla faktura specen! De har lagt på en "optional" försäkring (privatleasing skydd) på 4:e fakturan på ca 300 om man elektronisk faktura (som enligt den fakturan ingått de 3 första månaderna gratis) .
Det är lite fult att de lagt på den som standard och att man aktivt måste välja bort den. Går man in på specen så står det att man kan välja att inte betala den, men det är inte så många som är inne och kollat pdf:en på elektroniska fakturor.

Min första höjning blir nästa faktura (santander). Och det är endast 59kr ex moms.

Så inkl moms så går jag från 4759 till 4836kr.

Denna typ av försäkringar i vanligt, t.ex. för blancolån osv. De första tre månaderna "gratis", sen börjar det kosta. Det behöver inte vara dåligt, var och en får väl själv avgöra vad man ska ha för försäkringar. Att det är en högmarginalprodukt behöver kanske inte ens sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja vi kan ju bara spekulera än så länge förstås. Men Polestar 3 ska väl vara sjusitsig? Det kan ju äta en del utrymme. Sen är ju systemet med VDA-liter inte alltid så rättvist, i alla fall inte i standardmåttet som är upp till insynsskyddet för insynsskyddet kan ju sitta på olika höjder, eller om man inte har något insynsskydd (som Model Y i början) så blir ju måttet ganska godtyckligt. Å andra sidan verkar Enyaq vara en del större även i maxkapacitet som borde vara mer rättvis.

På samma sätt säger ju inte "luftmotståndskoefficienten" (Cd) så värst mycket då det bara säger hur "hal" bilen är per en viss frontarea, men inte hur stor den frontarean är. För att få reda på luftmotståndet behövs ju värdet för CdA, alltså Cd gånger arean, och det redovisas sällan.

Men absolut, Skodan lär vara mer praktisk i bemärkelsen plats i bagagen och säkert på flera sätt (de är väldigt bra på finurliga lösningar med mycket småfack, paraply i dörren och liknande), det är deras USP liksom, men allt handlar ju om prioriteringar. Jag köpte ganska nyss en begagnad Passat exempelvis trots att en Superb av liknande ålder och körsträcka säkerligen hade kostat ungefär samma, för att Passaten är stor nog för mig och den hade andra fördelar som för mig väger över.

Skrivet av Chippen2188:

Polestar 3 kommer förbli 5sits, vill man ha 7 får man köpa Volvos version när den kommer. Håller med om att bagaget känns litet, utrymmet i kupen måste vara helt enormt för att det ska gå ihop känns det som.

I klippet nedan används en "Alrik for scale".

Permalänk
Inaktiv

Elbilsmarknaden kommer ju att stendö om det här fortsätter med sänkta bidrag, högre priser på bilarna, högre elrpiser och framförallt högre leasingkostnader. <Har varit runt och kollat på lite mellanklassare med en arbetskamrat som funderade på att testa nån elbil, men kostnaden drar ju iväg uppemot 6-7k för en mellanklassare med 1000mil/år , och ingen verkar ju kunna leverera det närmaste 6-10månaderna, vissa uppemot 2års väntetid..........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tror nog du får stå ditt kast, betalar man räknas det som accept.
Det var troligtvis specat separat

Riktigt så enkelt är det nog inte, i synnerhet inte om man tydligt sagt att man inte accepterar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Börjar kännas rätt bra att man har fast ränta på leasingavtalet!

Har inte riktigt hängt med i starten av denna tråd men vem/vilka är det som utlovat fast ränta utan några förbehåll i det finstilta?

Permalänk
Medlem

Kia E-niro

Santander

Belopp september 4398
Belopp oktober 4729

Skillnad 331 spänn. Dock är ju ändringen bara från 25e oktober så jag gissar att fakturan i november blir ännu större.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Riktigt så enkelt är det nog inte, i synnerhet inte om man tydligt sagt att man inte accepterar något.

Ja om dom frågar, man säger nej, och dom ändå fakturerar, särskilt om det handlar om e-faktura då man kanske inte lika enkelt kan se specen så känns det shady. Tror t.om det har skrivits om erbjudanden från firmor som levererar försäkring som ska motsvara vagnskadegaranti, och där man får med en valfri faktura där betalning andra vara godtaget avtal, som har bedömts ogiltigt/vilseledande/olagligt eller åtminstone fällts i ARN (vilket kanske inte alltid leder till nåt).

Nu är ju inte detta riktigt samma sak, men på ett sätt nästan mer vilseledande då jag redan ingår i ett avtal med en leverantör och därför ännu lättare kan luras till att tro att det är nåt man måste betala jämfört med nån okänd firma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Riktigt så enkelt är det nog inte, i synnerhet inte om man tydligt sagt att man inte accepterar något.

Och det har personen inspelat eller i skrift? Att han sagt jag ska inte ha det och sen betalat för det talar emot det.

Permalänk
Inaktiv

All leasingbolag har utan förbehåll rätt att höja sina avgifter, tro inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

All leasingbolag har utan förbehåll rätt att höja sina avgifter, tro inget annat.

Nej, i mitt avtal via gomore.se och som sedan är 3de part åt leaseplan, så är avgiften den samma över hela perioden. Det är även en av gomores säljpitchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Och det har personen inspelat eller i skrift? Att han sagt jag ska inte ha det och sen betalat för det talar emot det.

Nog för att dessa försäkringar har höga marginaler men tvivlar på att ett seriöst bolag skulle ta den risken om dom vet att dom har fel. Men sen återstår så klart alternativet att dom faktiskt inte har fel vilket är omöjligt för oss att veta, t.ex. genom att villkoren säger något om att försäkringen måste sägas upp skriftligt. Eller att det som det ofta är inte är leasingbolaget (långivaren) som är försäkringsgivare och att uppsägningen då ska ske till dom.