Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är bara GTX som får utökad hos VW, så i det här fallet spelar det ingen roll

Vad är GTX egentligen på VW-språk? Är det som "cross country" eller är det någon sportigare variant? Trodde först alla AWD hette så, men ser det också finns AWD som inte är GTX.
Såg en vit sedan GTX med svart tak idag, den såg stilig ut, men Arteon är i mina ögon den mest lyckade modellen designmässigt

Skrivet av Urven:

tack, intressant!
Verkar som det lönar sig i Sverige men blir snabbt dyrt med el utomlands eller kan man ladda för 3,50 i hela europa med Ionity?

Slog för skojs skull upp ett par Ionity-stationer, en i Tyskland och en i Österrike, både visade € 0,45/kWh med mitt avtal - utan är det €0,75. Här i Norge har jag 3,5kr/kWh.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad är GTX egentligen på VW-språk? Är det som "cross country" eller är det någon sportigare variant? Trodde först alla AWD hette så, men ser det också finns AWD som inte är GTX.
Såg en vit sedan GTX med svart tak idag, den såg stilig ut, men Arteon är i mina ögon den mest lyckade modellen designmässigt

Sport-variant. Mer effekt, häftiga sportiga detaljer i utseendet som just svart tak, röda sömmar, sportchassi, fyrhjulsdrift (undantaget är ID3 GTX som inte har AWD utan bara är häftig får jag förmoda). Alltrack är motsvarande cross country. GTX är dock inget som finns till deras fossilbilar vad jag vet.

Vi tog GTX för fyrhjulsdrift och för att den har mycket utrustning som standard. Bland annat klimatstolarna med lårstöd. ID.4 fanns också bara som GTX förut men finns nu som du säger även med "vanlig" 4motion. Tror ID.7 kommer gå samma väg. Intressant dock att icke GTX med AWD inte får utökad dragvikt. Så det är inte där det sitter.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Känns som det är väldigt tyst i pressen om alla bilar som har batteri problem på nyare bilar. LG batterier i synnerhet. Sedan har första bilarna med hybrid batteri som börjar ge upp. hörde att i BMW 7 serien så blir det skrot då BMW tar så stor peng för nytt batteri,

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som det är väldigt tyst i pressen om alla bilar som har batteri problem på nyare bilar. LG batterier i synnerhet. Sedan har första bilarna med hybrid batteri som börjar ge upp. hörde att i BMW 7 serien så blir det skrot då BMW tar så stor peng för nytt batteri,

Nyare bilar har garanti på 8 år för batteriet, så att dom skulle bli skrot stämmer inte.
Att det sedan inte skrivs så mycket om det kanske beror på att det är "fake news", men du får gärna komma med någon källa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

tack, intressant!
Verkar som det lönar sig i Sverige men blir snabbt dyrt med el utomlands eller kan man ladda för 3,50 i hela europa med Ionity?

Ska tillägga att priset med Ionity kräver ett abonnemang på 139 kr per mån, för att få ett pris på 3,5 kr/kw. Däremot kan man säga upp det direkt om man t.ex. bara ska köra längre under semestern. Man "tjänar" in det redan på en långresa.

Jag har aldrig kört utanför Sverige, men enligt https://www.ionity.eu/ så är priserna i Europa beroende på vilket land du tankar i, men de flesta Euro-länder ligger på ca 39 - 44 cent, vilket motsvarar ca 4,5 kr/kw. Finland och Norge är billigast i Norden, ca 3 kr/kw

Man bör ha två leverantörer när man åker på långresa i Europa, t.ex. Ionity och Tesla

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Ska tillägga att priset med Ionity kräver ett abonnemang på 139 kr per mån, för att få ett pris på 3,5 kr/kw. Däremot kan man säga upp det direkt om man t.ex. bara ska köra längre under semestern. Man "tjänar" in det redan på en långresa.

Jag har aldrig kört utanför Sverige, men enligt https://www.ionity.eu/ så är priserna i Europa beroende på vilket land du tankar i, men de flesta Euro-länder ligger på ca 39 - 44 cent, vilket motsvarar ca 4,5 kr/kw. Finland och Norge är billigast i Norden, ca 3 kr/kw

Man bör ha två leverantörer när man åker på långresa i Europa, t.ex. Ionity och Tesla

Jag har själv kört ner till södra Spanien i tre somrar.
Ionity nätverket är tillräckligt för att nå mitten av Spanien. Sedan finns det sträckor mellan Tarragona och Alicante samt områden vid costa del sol som man behöver någon kompletterande laddning, Använde själv Tesla. Tesla är även billigare än Ionity i vissa länder, så de kompletterar varandra fint under längre resor.

Ionity har sina laddstationer oftast vid en bensinmack och tullvägar. Tesla har blandat, vid köpcentrum, hotell samt platser där det absolut inte finns något. Det bästa är att zooma in på kartorna och se vad som ligger närmast. Vi valde oftast Tesla när vi skulle äta lunch, bara för att kunna ladda och äta samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valkonen:

Jag har själv kört ner till södra Spanien i tre somrar.
Ionity nätverket är tillräckligt för att nå mitten av Spanien. Sedan finns det sträckor mellan Tarragona och Alicante samt områden vid costa del sol som man behöver någon kompletterande laddning, Använde själv Tesla. Tesla är även billigare än Ionity i vissa länder, så de kompletterar varandra fint under längre resor.

Ionity har sina laddstationer oftast vid en bensinmack och tullvägar. Tesla har blandat, vid köpcentrum, hotell samt platser där det absolut inte finns något. Det bästa är att zooma in på kartorna och se vad som ligger närmast. Vi valde oftast Tesla när vi skulle äta lunch, bara för att kunna ladda och äta samtidigt.

Körde ner till Alicante med Niro EV förra sommaren, och min upplevelse är densamma. Med Ionity och Tesla så klarar man sig överallt. Fler ionitystopp i norra europa, och fler teslastopp i södra (men Ionity finns i spanien också).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Jag har precis beställt en ny Mercedes EQA 250+, leasing, som jag får i september.
Har aldrig haft el-bil tidigare...
Bor idag i hyreslägenhet, med parkeringsplats utan ladd-box som jag betalar 300kr/mån för.
Det finns parkeringsplats tillgängligt med ladd-box som kostar 600kr/mån, och ett el-abonnemang med spot-priser.
Jag har gott om laddplatser i närheten av mitt hem, men de kostar runt 5,29kr/kWh.
Jag kör under 1500mil/år, så frågan är om det är värt det i kostnad/bekvämlighet att ha möjlighet att ladda hemma? Eller ska man nöja sig med att ladda bilen på en laddplats i kommunen nära hemmet?
Ni som har det ena eller det andra, får gärna kommentera med era argument för de två olika alternativen... hade varit intressant att höra vad ni tycker och tänker.

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Tjenare.

Jag har precis beställt en ny Mercedes EQA 250+, leasing, som jag får i september.
Bor idag i hyreslägenhet, med parkeringsplats utan ladd-box som jag betalar 300kr/mån för.
Det finns parkeringsplats tillgängligt med ladd-box som kostar 600kr/mån, och ett el-abonnemang med spot-priser.
Jag har gott om laddplatser i närheten av mitt hem, men de kostar runt 5,29kr/kWh.
Jag kör under 1500mil/år, så frågan är om det är värt det i kostnad/bekvämlighet att ha möjlighet att ladda hemma? Eller ska man nöja sig med att ladda bilen på en laddplats i kommunen nära hemmet?
Ni som har det ena eller det andra, får gärna kommentera med era argument för de två olika alternativen... hade varit intressant att höra vad ni tycker och tänker.

Hade helt klart tagit egen laddplats, kostnaden lär bli lägre om du inte kör större delen av de milen på långresa och det är smidigare.

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Absolut laddplats!!!! Skulle säga att om jag inte hade laddning hemma så hade jag inte pallat ha Elbil. Man laddar ändå oftare än man tankar en ICE, och att inte kunna göra det hemma på natten, hade varit påfrestande. Dessutom sjukt mycket billigare (trots ökningen på 300 kr/mån).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

så frågan är om det är värt det i kostnad/bekvämlighet att ha möjlighet att ladda hemma?

Instämmer med övriga, helt klart värt det. Det beror säkert på hur man är som person och om man orkar koppla in laddning hela tiden när man är på köpcenter och liknande, men att behöva förlita sig på snabbladdning förstör enligt mig en stor del av smidigheten med elbil. Speciellt på vintern kommer är det drygt. Vi körde så i några veckor medan vi väntade på att få vår laddbox installerad och tänkte att det är väl inte så farligt att ställa sig utanför Max ett par gånger i veckan, men det var ganska tröttsamt. Nu bor vi förvisso 20min därifrån, så det blev ju lite av ett projekt i det hela.

Skrivet av Snudge_B:

Dessutom sjukt mycket billigare (trots ökningen på 300 kr/mån).

Ja med priserna som nämns i inlägget absolut.

Nu vet jag inte var elen kommer att kosta exakt, men om man säger att den snittar på 2kr/kWh över perioden, och bilen snittar 1,8kWh per mil så kommer det bli en totalkostnad på ~48200kr att ladda ute, och 27000kr att ladda hemma. Det ger ett ganska bra spelrum även för ökat elpris (som även kommer påverka laddning ute).

Nu är ju dock 5.95 väldigt dyrt kan jag tycka, och jag hade nog försökt köra på Tesla eller Ionity med abbonemang, då kommer man väl ner runt 3,50? Då är man iställer nere på ganska likvärdiga summor i slutändan med en diff på ~4000kr fördelat på 36 månader.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade helt klart tagit egen laddplats, kostnaden lär bli lägre om du inte kör större delen av de milen på långresa och det är smidigare.

Tack för din input!

Skrivet av Snudge_B:

Absolut laddplats!!!! Skulle säga att om jag inte hade laddning hemma så hade jag inte pallat ha Elbil. Man laddar ändå oftare än man tankar en ICE, och att inte kunna göra det hemma på natten, hade varit påfrestande. Dessutom sjukt mycket billigare (trots ökningen på 300 kr/mån).

Tack, då är det inget snack om saken låter det som.

Skrivet av macmann1:

Instämmer med övriga, helt klart värt det. Det beror säkert på hur man är som person och om man orkar koppla in laddning hela tiden när man är på köpcenter och liknande, men att behöva förlita sig på snabbladdning förstör enligt mig en stor del av smidigheten med elbil. Speciellt på vintern kommer är det drygt. Vi körde så i några veckor medan vi väntade på att få vår laddbox installerad och tänkte att det är väl inte så farligt att ställa sig utanför Max ett par gånger i veckan, men det var ganska tröttsamt. Nu bor vi förvisso 20min därifrån, så det blev ju lite av ett projekt i det hela.

Intressant, tack för din input!

Ska bli jäkligt kul med en el-bil!

Visa signatur

Livet är för kort för långsamma datorer

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Jag har i princip samma läge, bor i BRF med parkeringsplats utan laddbox men det finns laddplatser för ett antal hundringar extra i månaden. Jag har haft min bil i lite över två år och har valt att inte byta p-plats utan behåller min ordinarie.
Jag bor nära ett stort köpcentrum med 4 timmar fri parkering (som medlem vilket är kostnadsfritt) och elen där kostar 4SEK / kWh.

För mig fungerar detta utmärkt, laddar normalt överallt där jag kommer åt (dvs där det finns ladduttag nära, köpcentrum, när jag handlar, etc) och någon gång per månad behöver jag ställa ner bilen i köpcentrumet några timmar för att fylla upp till 80%.

Så den stora frågan är nog dels vilka andra laddmöjligheter du har nära och om du i så fall är ok med att nyttja dessa istället för "egen" plats.
Däremot skall inte komforten med egen laddplats underskattas, det är väldigt skönt att alltid ha fulladdat och aldrig behöva tänka på laddning (annat än på eventuella långresor).

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Alltså jag kör ju Tibber och det kanske du inte har möjlighet till, men jag har ju exakt koll på vad min elbilsladdning kostat mig månad för månad med Tibber och spotpriser i elområde 3. Och det har aldrig toppat 100:- någon månad (ej räknat moms och skatt och nätavgift, så dubbla det i grovt överslag, eller kolla exakt vad dina fasta parametrar är per kWh). Vintermånader har jag laddat 200 - 260 kWh/månad för en Kia Niro EV, sen kan man räkna ut vad det blir om man håller koll på spotpriset och laddar när det är lågt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja med priserna som nämns i inlägget absolut.

Nu vet jag inte var elen kommer att kosta exakt, men om man säger att den snittar på 2kr/kWh över perioden, och bilen snittar 1,8kWh per mil så kommer det bli en totalkostnad på ~48200kr att ladda ute, och 27000kr att ladda hemma. Det ger ett ganska bra spelrum även för ökat elpris (som även kommer påverka laddning ute).

Nu är ju dock 5.95 väldigt dyrt kan jag tycka, och jag hade nog försökt köra på Tesla eller Ionity med abbonemang, då kommer man väl ner runt 3,50? Då är man iställer nere på ganska likvärdiga summor i slutändan med en diff på ~4000kr fördelat på 36 månader.

Känns inte värt att betala ett abonnemang för 100-150kr/mån när egen laddplats kostar 300 extra. Om man inte gör tillräckligt många långresor och ändå vill ha något av abonnemangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Känns inte värt att betala ett abonnemang för 100-150kr/mån när egen laddplats kostar 300 extra. Om man inte gör tillräckligt många långresor och ändå vill ha något av abonnemangen.

Elen kostar ju fortfarande på laddplatsen, jag menade bara att med kostnader kring 6kr/kWh så är det en nobrainer, men med laddkostnad på 3,5kr/kWh (+ abb) så är det inte en lika stor besparing om man inte bryr sig om bekvämligheten.

Som sagt, jag vet inte vad totalen per kWh blir i snitt över perioden på en sådan laddplats, men vid ett pris på 2kr/kWh och 1,8kWh/mil förbrukning skulle upplägget bli runt 140kr billigare per månad att ladda hemma. Förutsatt att allt går att ladda hemma då. Inga massiva summor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu killgissar jag bara, men skulle tro att de extra 300kr/mån täcker nätkostnaden + skatt och moms, då det inte lär vara separat elnät kopplat till varenda stolpe (utan den får hyresvärden ta), och då lär det bara vara spotpris som @joantanstrand skriver. Isf är det en nobrainer för då är det fast pris 300:- + spotpris för laddningen (eller fast pris för hela platsen = 600:-) .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag skulle ta laddplatsen oavsett, men om det blir ”sjukt mycket billigare” beror ju på

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här i vår förening så kostar en vanlig parkeringsplats 600kr och en med tillgång till laddstolpe kostar 900kr. Det i sig tycker jag är helt okej men sen ligger priset på 3,50kr/kWh och då känns det inte lika bra längre.

Jag laddar gratis på jobbet ska tilläggas så det gör att jag känner att det funkar okej att ha elbil utan att kunna ladda precis utanför dörren.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vi har en laddbox för vår förening.

Ingen parkeringsplats man hyr utan den är till för alla.

Däremot är priset 4,5 kr / kWh så det känns sådär.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vi har en laddbox för vår förening.

Ingen parkeringsplats man hyr utan den är till för alla.

Däremot är priset 4,5 kr / kWh så det känns sådär.

Hur många (el)bilar i föreningen? Låter väldigt opraktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hur många (el)bilar i föreningen? Låter väldigt opraktiskt.

Två vad jag vet. Opraktiskt hur?

Ordföranden sa precis att de har sagt upp driften av den...

Föresten vad har man för nytta av högre dragvikt med b-körkort?

Husvagn?

Sen utgår man från att bilen väger 2 ton så behöver man inte tänka på mer än att den kan dra upp till 1,5 ton eller hur?

Med tanke på max totalvikt inte får överstiga 3,5 ton.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Två vad jag vet. Opraktiskt hur?

Ordföranden sa precis att de har sagt upp driften av den...

Föresten vad har man för nytta av högre dragvikt med b-körkort?

Husvagn?

Sen utgår man från att bilen väger 2 ton så behöver man inte tänka på mer än att den kan dra upp till 1,5 ton eller hur?

Med tanke på max totalvikt inte får överstiga 3,5 ton.

Ja men tänk på att det beräknas på totalvikten, säg t ex en Kia EV6 LR AWD som har en totalvikt på 2530kg och kan därför inte dra släp med en totalvikt på 1000-1100kg som är ganska vanliga släpvagnsvikter.