Permalänk

ASUS RT-ac58u

Hej!

Bakgrund: har en Teliarouter som i sin tur är kopplad till min ASUS RT-AC58U trådlösa router som jag har ställt in som AP (accesspoint läge).

Fråga: När jag får upp Wi-Fi så får jag upp både 2g och 5g på både Telia routern och asus routern. Rekommenderar ni att jag stänger av Telia Routerns Wi-Fi så det bara är två trådlösa alternativ att välja på (2g och 5g) istället för fyra?

Är ni med på vad jag menar?

Dock tror jag Telia routern är kopplad till tv dosan med alla kanaler. Går det inte att kolla på TV om man stänger av WI-FI på Teliaroutern tro?

Permalänk
Medlem

Du får testa. Ingen kan säga på förhand vad som ger bäst Wifi.
Om du tycker att Asus ger tillräckligt bra Wifi så kan du stänga telias.
Tv dosan kan inte kopplas via wifi så vitt jag vet så den borde inte påverkas.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Mitt Wi-Fi försvinner ibland titt som tätt (framförallt kvällstid).

Hej!

Har trådlöst wifi (ASUS RTAC58U). Har routern som accespunkt (via teliarouter då jag har Telia som bredbandsleverantör).

Wi-Fi nätet försvinner titt som tätt (framförallt på kvällstid). Vad kan detta bero på? Något man kan gå in och ändra i routerinställningarna eller är det bara att dra ut strämsladden, vänta 30 sek och starta om routern?

Permalänk
Medlem

2,4 eller 5 GHz?

Permalänk
Medlem

Försvinner det samtidigt på alla enheter?

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av Petterk:

2,4 eller 5 GHz?

Både och!

Permalänk
Skrivet av ecce:

Försvinner det samtidigt på alla enheter?

Svar ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Både och!

Menar du att du kopplas ner från WiFi eller menar du att internet försvinner? Och vad menar du med både och? Vilken är du ansluten till och gör det någon skillnad vilken du ligger på?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har sammanfogat dina trådar, det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Bumping är inte heller tillåtet.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Menar du att du kopplas ner från WiFi eller menar du att internet försvinner? Och vad menar du med både och? Vilken är du ansluten till och gör det någon skillnad vilken du ligger på?

Koppas inte ned från Wi-Fi utan det står att jag är kopplad till Asus 2g eller 5g men internet fungerar ej alternativt är extremt långsamt...

Och ibland så fungerar det hur bra som helst. Spelar ingen roll vilken jag ligger på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Koppas inte ned från Wi-Fi utan det står att jag är kopplad till Asus 2g eller 5g men internet fungerar ej alternativt är extremt långsamt...

Och ibland så fungerar det hur bra som helst. Spelar ingen roll vilken jag ligger på...

Är det samma om du är ansluten till Telias router?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det samma om du är ansluten till Telias router?

Yes.

Omvandlare—- Teliarouter —- Asus router som AP (accesspoint).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Yes.

Omvandlare—- Teliarouter —- Asus router som AP (accesspoint).

Då får du koppla datorn direkt till mediaomvandlaren och se om du behöver felsöka ditt bredband.

Är din mediaomvandlare otaggad? (Vet du inte så kolla på Telias hemsida)

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Då får du koppla datorn direkt till mediaomvandlaren och se om du behöver felsöka ditt bredband.

Är din mediaomvandlare otaggad? (Vet du inte så kolla på Telias hemsida)

Det är konstigt. Nu fungerar det hur bra som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det är konstigt. Nu fungerar det hur bra som helst...

Det antar jag att det redan gjorde just nu, eftersom du skriver i forumet

Kan inte riktigt veta vad du menar när du skriver ett sådant inlägg.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Då får du koppla datorn direkt till mediaomvandlaren och se om du behöver felsöka ditt bredband.

Är din mediaomvandlare otaggad? (Vet du inte så kolla på Telias hemsida)

Mina två stationära datorer är kopplade till medieomvandlaren och deras internet fungerar utan problem.

Hur vet jag om jag behöver felsöka mitt bredband samt hur går jag tillväga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Mina två stationära datorer är kopplade till medieomvandlaren och deras internet fungerar utan problem.

Hur vet jag om jag behöver felsöka mitt bredband samt hur går jag tillväga då?

Det är tyvärr inte så mycket till svar. När din Teliarouter slutar fungera, fungerar fortfarande dina datorer som inte är kopplade via den? Om ja, varför kör du då med din Teliarouter? Vilka funktioner från den är det du behöver?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är tyvärr inte så mycket till svar. När din Teliarouter slutar fungera, fungerar fortfarande dina datorer som inte är kopplade via den? Om ja, varför kör du då med din Teliarouter? Vilka funktioner från den är det du behöver?

Det enda jag kommer på är TV boxen som är ansluten via den. Samt min Asus router som är ansluten via den. Menar du att jag ska koppla direkt från medieomvandlaren till asus routern och skita helt i Teliaroutern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Det enda jag kommer på är TV boxen som är ansluten via den. Samt min Asus router som är ansluten via den. Menar du att jag ska koppla direkt från medieomvandlaren till asus routern och skita helt i Teliaroutern?

Kör du inte Telias Zappa-app så kan du ansluta TV-boxen direkt till mediaomvandlaren.

Permalänk

Låter som du får slut på IP-adresser eftersom dina stationöra datorer är anslutna direkt i mediaomvandlaren och inte i telias router. Koppla båda datorer i Telia routern och se om det fungerar bättre med dina trådlösa enheter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Låter som du får slut på IP-adresser eftersom dina stationöra datorer är anslutna direkt i mediaomvandlaren och inte i telias router. Koppla båda datorer i Telia routern och se om det fungerar bättre med dina trådlösa enheter.

@Soldierofwar1985: Detta är lösningen, de stationära skall vara kopplade till routern då du bara har en publik IP-adress mot internet..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tar IP-adresserna slut så räcker det nog inte att starta om, men de (datorerna) ska givetvis sitta i TS egna nätverk.

Permalänk
Skrivet av tuomi:

@Soldierofwar1985: Detta är lösningen, de stationära skall vara kopplade till routern då du bara har en publik IP-adress mot internet..

Om man har slut på uttag i routern då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Om man har slut på uttag i routern då?

Switch.

Nej i felsökningssyfte behöver du inget, då allt knappast behöver vara kopplat. Felsök!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Switch.

Nej i felsökningssyfte behöver du inget, då allt knappast behöver vara kopplat. Felsök!

Vilken router ska jag koppla in de stationära datorerna i? Telia routern eller asus routern som fungerar som AP (accesspoint)?

Permalänk
Skrivet av tuomi:

@Soldierofwar1985: Detta är lösningen, de stationära skall vara kopplade till routern då du bara har en publik IP-adress mot internet..

Fråga: om det är detta som är problemet - hur kommer det sig att Wi-Fi fungerar perfekt förutom vid några få tillfällen då det inte fungerar? Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Fråga: om det är detta som är problemet - hur kommer det sig att Wi-Fi fungerar perfekt förutom vid några få tillfällen då det inte fungerar? Vad beror det på?

Datorerna som är trådade kanske inte är på 24/7? Alt. kan routern vara aggresivare i sin DHCP-förnyelse i jämf. med datorerna.. Ofta är ens uppkoppling knutet till en MAC-adress dvs routerns, det kan hända att förnyelsen bara blir lite slöare eller något pga de oauktoriserade datorerna som konkurrerar. Såvida du inte vet med dig att du har tre IP-adresser från din ISP så är det fel att koppla i mediaomvandlaren, PUNKT.

Som andra påpekat behöver du en switch efter routern för att få fler portar än du har i routern.

Skrivet av Soldierofwar1985:

Vilken router ska jag koppla in de stationära datorerna i? Telia routern eller asus routern som fungerar som AP (accesspoint)?

Vilken som går faktiskt bra, kanske du slipper skaffa en switch...
Men att betänka är att du får 1GBit mellan klienterna kopplad till en router medan klienter kopplade till olika routers delar på gbit-länken mellan routrarna. Har dock sannolikt bara inverkan på om du har nätverkslagring eller annan utdelning någonstans i kedjan.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Datorerna som är trådade kanske inte är på 24/7? Alt. kan routern vara aggresivare i sin DHCP-förnyelse i jämf. med datorerna.. Ofta är ens uppkoppling knutet till en MAC-adress dvs routerns, det kan hända att förnyelsen bara blir lite slöare eller något pga de oauktoriserade datorerna som konkurrerar. Såvida du inte vet med dig att du har tre IP-adresser från din ISP så är det fel att koppla i mediaomvandlaren, PUNKT.

Som andra påpekat behöver du en switch efter routern för att få fler portar än du har i routern.

Vilken som går faktiskt bra, kanske du slipper skaffa en switch...
Men att betänka är att du får 1GBit mellan klienterna kopplad till en router medan klienter kopplade till olika routers delar på gbit-länken mellan routrarna. Har dock sannolikt bara inverkan på om du har nätverkslagring eller annan utdelning någonstans i kedjan.

Ok!

Såg nu att bara en av de tre stationära datorerna är kopplade med Nätverkssladd till omvandlaren. Resterande två stationära datorer är kopplade in till Teliaroutern. Så det enda jag egentligen behöver göra är att koppa den stationära datorn som är i omvandlaren till routern så upphör mina Wi-Fi problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Ok!

Såg nu att bara en av de tre stationära datorerna är kopplade med Nätverkssladd till omvandlaren. Resterande två stationära datorer är kopplade in till Teliaroutern. Så det enda jag egentligen behöver göra är att koppa den stationära datorn som är i omvandlaren till routern så upphör mina Wi-Fi problem?

Omöjligt att svara på om det avhjälper allt, eller om det bara är en del av problematiken men ett steg på vägen är det definitivt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Omöjligt att svara på om det avhjälper allt, eller om det bara är en del av problematiken men ett steg på vägen är det definitivt.

Nu har jag dels kopplat in ena nätverkssladden som går till speldatorn (tagit ur den ur omvandlaren och satt i Routern). Därtill har stängt av Wifi på Teliaroutern. Dock upptäckte jag nu att jag då släckte TV-boxen så att jag inte kan sätta på kanalerna på TV:n.

Går det att aktivera TV boxen utan att sätta på Teliarouterns Wifi?

(Teliarouter fungerar som huvudroutern och Asus routern är aktiverad som AP (Accesspoint) och den är givetvis kopplad till Teliaroutern...

Förstår ni dilemmat?