Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Webhallen hävdar Force majeure

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009

Webhallen hävdar Force majeure

Jag behövde reklamera ett par månader gamla hörlurar, och efter att inget hänt efter att de haft dem i nästan en månad så tog jag kontakt med dem.

Efter några mail fick jag detta som svar:

Hej igen,

Detta är visserligen beklagligt men vi har just nu en förlängd servicetid på dessa ärenden, den ligger just på ungefär 4-6 veckor och detta är på grund av Force Majuere ; https://www.foyen.se/force-majeure-pa-grund-av-covid-19-coron...

Vi jobbar så snabbt vi kan men just nu är detta den tidsram vi jobbar efter.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Wilmer B

Webhallens kundtjänst

*******************************
Webhallen Sverige AB
Björnstigen 87
170 73 Solna
Tel: 08-673 60 00
Sida: www.webhallen.com

Mail: support@webhallen.com

Dold text

Kan de verkligen åberopa force majeure så här? Jag kan inte mycket om detta, men det känns väldigt konstigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

@Zenatri: Force majeure is a common clause in contracts that essentially frees both parties from liability or obligation when an extraordinary event or circumstance beyond the control of the parties, such as a war, strike, riot, crime, epidemic or an event described by the legal term act of God, prevents one or both parties from fulfilling their obligations under the contract. In practice, most force majeure clauses do not excuse a party's non-performance entirely, but only suspend it for the duration of the force majeure. -wikipedia

Epicdemic är lillebror till pandemic så ja de har all rätt, de tar alltså bara längre tid på sig, de släpper inte ditt service ärende

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Du har ju inte blivit nekad service el reklamation, så då är det nog inte mycket att gnälla över. Mycket som är försenat i dessa tider, bara vänja dig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Jag är ingen jurist men jag ser inga problem med att definiera en global hälsokris som en naturkatastrof. Jag tror att folk har drabbats hårdare av den här pandemin än att de har fått vänta på sina hörlurar för länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011

En pandemi ingår definitivt i force majeure.

Sedan har de inte ens nekat dig vad jag kan se, utan bara bett dig att vara tålmodig.

Med risk för att låta otrevlig: Sluta gnäll.

| Corsair Crystal 460X | ROG Thor 850W | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX2070S | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av MrPasty:

Jag är ingen jurist men jag ser inga problem med att definiera en global hälsokris som en naturkatastrof. Jag tror att folk har drabbats hårdare av den här pandemin än att de har fått vänta på sina hörlurar för länge.

Hej!

Jag bad om att få häva köpet då det tog så lång tid, jag sitter inte och tycker synd om mig själv för att jag inte har mina hörlurar

Jag tycker bara att det känns väldigt konstigt att de tycker att de ska vara ansvarsfria, samtidigt som de fortfarande säljer & postar prylar för full rulle utan några problem. Hade de bara sagt att det är högt tryck och att de skulle ta lite längre tid så hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Zenatri:

Jag tycker bara att det känns väldigt konstigt att de tycker att de ska vara ansvarsfria, samtidigt som de fortfarande säljer & postar prylar för full rulle utan några problem. Hade de bara sagt att det är högt tryck och att de skulle ta lite längre tid så hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Kan ju vara så att reklamationen ska till en leverantör i ett land som är/var helt nerstängt. Har själv väntat ett par månader på en pryl från kalifornien, de gick tillbaka till jobben nu 1:a juni, innan dess helt nerstängt så inte så mycket mer att göra än vänta...

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Zenatri:

Hade de bara sagt att det är högt tryck och att de skulle ta lite längre tid så hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Nu är det väl dock nästan exakt det de skrev?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009

Läser man på http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2

10.2 Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)
(1)Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

(2)Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

(3)När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller § 5.7(2) och (3).

(4)Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska ge motparten meddelade om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

(5)Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.

Dold text

Så kan man väl påstå att de inte följt punkt 4, då de inte sagt ett knyst förräns jag kontaktade dem om att häva köpet.

Återigen, jag gnäller inte över att de behövde längre tid. Det jag ifrågarsätter är deras användande av Force majeure.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av MrPasty:

Nu är det väl dock nästan exakt det de skrev?

Jomen precis, när man läser lite mellan raderna i dom sista styckena så är det absolut så. Detsamma kan komma att gälla t.ex. vid postnords pakethantering då vad jag vet så är dom mindre bemannade än vanligt. Idag är det, som jag ser det, att se vanliga tidsramar som ett undantag istället för det normala.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | 13TB Lagring| Mitt skrivbord Windows 2004 | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Konsumentköplagen och distansavtalslagen går vad jag vet inte att avtala bort. Så eventuella avtalsvillkor som hävdar force majeur är utan verkan mot konsumenten (precis som alla andra avtalsvillkor som försöker begränsa konsumentens rättigheter i de lagarna).

Jag har inte läst lagarna i fråga på länge, så jag vet inte om det finns några specifika paragrafer i de lagarna som butiken kan luta sig mot i det här fallet. I så fall borde butiken kunna peka på rätt lagrum. Konsumentköpslagen gäller före köplagen och avtalslagen enligt principen om lex specialis, förutsatt att du är konsument och inte ett företag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Zenatri:

Läser man på http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2

10.2 Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)
(1)Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

(2)Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

(3)När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller § 5.7(2) och (3).

(4)Den part som inte presterar avtalsenligt och är ursäktad enligt ovanstående stycken, ska ge motparten meddelade om hindret och hur det påverkar möjligheten att prestera enligt avtalet. Om sådant meddelande inte ges inom skälig tid efter det att parten fick kännedom om eller borde ha fått kännedom om hindret, är han skyldig att utge ersättning för den skada som motparten kunde ha undvikit om meddelandet lämnats i rätt tid.

(5)Inget i denna bestämmelse hindrar att en part innehåller sin prestation eller häver avtalet. Denna bestämmelse begränsar alltså endast parts rätt till fullgörelse, prisavdrag och skadestånd.

Dold text

Så kan man väl påstå att de inte följt punkt 4, då de inte sagt ett knyst förräns jag kontaktade dem om att häva köpet.

Återigen, jag gnäller inte över att de behövde längre tid. Det jag ifrågarsätter är deras användande av Force majeure.

Det skulle kunna gälla om ni avtalade tid för när reklamation skulle vara klar.

Länk med lite info https://sweden.dlapiper.com/sv/nyhet/kort-om-force-majeure-oc...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Chibariku:

Det skulle kunna gälla om ni avtalade tid för när reklamation skulle vara klar.

Länk med lite info https://sweden.dlapiper.com/sv/nyhet/kort-om-force-majeure-oc...

Tack för länken!

Det verkar stämma överens med det KAD skriver, då jag är en vanlig konsument : )

Som sagt, jag är inte upprörd pga av att de behöver extra tid, jag stör mig bara på att de försöker skylla på force majeure utan att informera om det någonstans samtidigt som de inte har några problem alls med att skylta med deras snabba leveranser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Zenatri:

Tack för länken!

Det verkar stämma överens med det KAD skriver, då jag är en vanlig konsument : )

Som sagt, jag är inte upprörd pga av att de behöver extra tid, jag stör mig bara på att de försöker skylla på force majeure utan att informera om det någonstans samtidigt som de inte har några problem alls med att skylta med deras snabba leveranser.

Att leverera en lagervara snabbt är en sak att hantera en reklamation som kanske ska iväg till leverantör i ett annat land för felsökning först är en helt annan. Det kan som jag skrev ovan vara till en land som är/var helt nerlåst och det är därför utanför webhallens kontroll (d.v.s. force majuere)

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Mindfighter:

Att leverera en lagervara snabbt är en sak att hantera en reklamation som kanske ska iväg till leverantör i ett annat land för felsökning först är en helt annan. Det kan som jag skrev ovan vara till en land som är/var helt nerlåst och det är därför utanför webhallens kontroll (d.v.s. force majuere)

De hade kunnat skicka en ny vara, om de inte kunde fixa den inom en skälig tid, och inte hävda force majeure som ska vara ett absolut sista alternativ, som de desutom inte verkar få göra mot konsumenter då konsumentköpslagen stör över den, vad jag förstått.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018
Skrivet av Zenatri:

De hade kunnat skicka en ny vara, om de inte kunde fixa den inom en skälig tid, och inte hävda force majeure som ska vara ett absolut sista alternativ, som de desutom inte verkar få göra mot konsumenter då konsumentköpslagen stör över den, vad jag förstått.

Självklart så gäller även force majure mellan konsumenter och företag. Men visst, ta och gör en anmälan till tingsrätten så får vi se vad utslaget blir. Du kan ju börja med att kontakta Hallå Konsument och fråga dem om ett företag har rätt att ta lite längre tid på sig gällande en reklamation då det just nu är en pandemi. Ytterst tveksam till att de kommer ge dig svaret att: Nej, det kommer aldrig vara en sådan situation så ett företag har skälig anledning att ta längre tid på sig gällande en reklamation utan de MÅSTE alltid fixa det inom 3 veckor om det så varit ett kärnvapenkrig.

Du kanske kan fråga företaget i fråga om du inte kan få låna några andra hörlurar som någon har lämnat tillbaka. Fast det vill du nog inte utan du vill ju ha ett par nya, eller hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart så gäller även force majure mellan konsumenter och företag. Men visst, ta och gör en anmälan till tingsrätten så får vi se vad utslaget blir. Du kan ju börja med att kontakta Hallå Konsument och fråga dem om ett företag har rätt att ta lite längre tid på sig gällande en reklamation då det just nu är en pandemi. Ytterst tveksam till att de kommer ge dig svaret att: Nej, det kommer aldrig vara en sådan situation så ett företag har skälig anledning att ta längre tid på sig gällande en reklamation utan de MÅSTE alltid fixa det inom 3 veckor om det så varit ett kärnvapenkrig.

Du kanske kan fråga företaget i fråga om du inte kan få låna några andra hörlurar som någon har lämnat tillbaka. Fast det vill du nog inte utan du vill ju ha ett par nya, eller hur?

Vad pratar du om?
Är det någon slags hobby folk har här på forumet där de hittar på en massa skit och sedan beter sig jättemalliga?
Jag har inte klagat på tiden övh, jag klagar på deras användande av force majuere. Snälla läs innan du börjar med otrevligheter.

KAD & Chibariku har bidragit med relevanta inlägg. Du är bara otrevlig och kommer med ogrundade anklagelser.

https://sweden.dlapiper.com/sv/nyhet/kort-om-force-majeure-oc...

Force Majeure-klausuler och konsumenter

När det gäller konsumentkontrakt får det som avtalats om Force Majeure inte strida mot tvingande konsumenträttslig lagstiftning (t.ex. konsumentköplagen). Klausulen får inte heller vara alltför sträng mot konsumenten. Alltför stränga eller ensidiga Force Majeure klausuler kan jämkas eller åsidosättas enligt 36 § avtalslagen. Även näringsidkare kan i princip göra gällande att en avtalad Force Majeure-klausul är alltför sträng (eller generös) och därför ska jämkas eller åsidosättas enligt 36 § avtalslagen, men utrymmet för att tillämpa 36 § avtalslagen är avsevärt mindre i avtalsrelationer mellan näringsidkare.

Dold text

Jag skapade tråden då jag tyckte det va anmärkningsvärt, för det är det väl?, och det inte fanns en tråd om ämnet uppe redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2011

Ta en pilsner och ett chill-pill i solen.

//C

Lian Li PC-A41
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 3600X @ 4450MHz
Corsair LPX 2x8Gb @ 3333MHz
EVGA RTX 2080 FTW3 Hybrid

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av KAD:

Konsumentköplagen och distansavtalslagen går vad jag vet inte att avtala bort. Så eventuella avtalsvillkor som hävdar force majeur är utan verkan mot konsumenten (precis som alla andra avtalsvillkor som försöker begränsa konsumentens rättigheter i de lagarna).

Jag har inte läst lagarna i fråga på länge, så jag vet inte om det finns några specifika paragrafer i de lagarna som butiken kan luta sig mot i det här fallet. I så fall borde butiken kunna peka på rätt lagrum. Konsumentköpslagen gäller före köplagen och avtalslagen enligt principen om lex specialis, förutsatt att du är konsument och inte ett företag.

Jag tycker inte det är fråga om att avtala bort. Hur tolkar du § 12 Konsumentköplagen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Har inte ett företag "skälig tid" på sig att utföra en reklamation? Eller finns det exakt antal timmar definierat? För skälig tid under en pandemi där länder har stängt ner o firmor är permiterade... Tja, den är väl 4-6 veckor kanske?

*Edit: Nepp, inte ett ord om tid mer än rimligt och skäligt i KKL. Och skälig tid i en pandemi ÄR lång. Sen det där med Force majour är nog bara något man skriver till kund för att enklare förklara läget. Termen används ju även utanför domstolar.

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zenatri:

De hade kunnat skicka en ny vara, om de inte kunde fixa den inom en skälig tid, och inte hävda force majeure som ska vara ett absolut sista alternativ, som de desutom inte verkar få göra mot konsumenter då konsumentköpslagen stör över den, vad jag förstått.

Nja, det fungerar inte riktigt så i alla fallen tyvärr. Som fd handelsansvarig hos en butik krävde de flesta av våra leverantörer att den reklamerade varan först skulle skickas tillbaka till dem för felsökning och bedömning. Om varan blev godkänd för reklamation blev vi antingen krediterade för den varan, eller fick en lagad/refurbished skickad till oss som vi kunde ge till kunden.

Men om leverantören sa att ''nej, detta är handhavandefel och inget som går under varken garanti eller går att reklamera'' fick vi snällt förklara för kunden att de enbart kunde köpa en ny vara och att deras reklamationsärende blev nekat.

Webhallen kan alltså enbart ge ut ett par nya hörlurar i ren goodwill, men det är eventuellt då ren förlust för dem i slutändan.

Och som tidigare nämnt så kanske varan behöver skickas utomlands, allting har inte rullat på lika bra i andra länder som det har gjort här i Sverige när det kommer till leveranser och hur folk får arbeta tyvärr.

Men om de säger 4-6 veckor har du ju nu en tidsaspekt att luta dig tillbaka på, så bara att njuta av det fina sommarvädret istället, eller köpa ett bar snorbilliga hörlurar som du kan använda under tiden du väntar på att dina reklamerade ska komma tillbaka

Powermac G5 Case, Intel i7 2700k @4.4Ghz, 8GB Kingston HyperX Beast 1600MHz, Cooler Master Hyper 212+ Evo, Asus P8Z77-M, Zotac GT610 Passive Cooling Zone. Asus GT210 Passive Cooling. be quiet! Straight Power E9 400W 80+ Gold. Samsung 830 128GB SSD. WD Green 1tb 7200RPM. D-link DWA547. Mac OS X 10.9.1 (Hackintosh)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av talonmas:

Har inte ett företag "skälig tid" på sig att utföra en reklamation? Eller finns det exakt antal timmar definierat? För skälig tid under en pandemi där länder har stängt ner o firmor är permiterade... Tja, den är väl 4-6 veckor kanske?

Fast dom kanske kunde meddelat efter nån dag eller så att detta kommer ta tid, istället för att bara skita i allt tills man själv mailar en månad senare och undrar vad fan som händer.

Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Asus Gtx 1080TI Poseidon* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11Corsair ML RGB Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jul 2009

@Defender: Detta, precis!

Det är helt avsaknaden av information jag stör mig på, men de flesta som skriver här verkar ju helt snöat in sig på hörlurarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Zenatri:

@Defender: Detta, precis!

Det är helt avsaknaden av information jag stör mig på, men de flesta som skriver här verkar ju helt snöat in sig på hörlurarna.

Jag förstår vad som flesta menar med tanke på rådande pandemin etc men som en som jobbat med service & reklamationer så har jag varit väldigt noggrann med att informera kunden från början att pga av den rådande pandemin att det ev kan ta längre tid pga att verkstäder är stängda etc och folk har accepterat det utan problem.

Jag personligen tycker att det är viktigt att informera om sådant så tidigt som möjligt så att man inte ger kunder falska förhoppningar och jag tror majoriteten av folk accepterar det med tanke på hur det ser ut i världen just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Zenatri:

@Defender: Detta, precis!

Det är helt avsaknaden av information jag stör mig på, men de flesta som skriver här verkar ju helt snöat in sig på hörlurarna.

Tat' lugnt och låt dem reparera lurarna.

Eller så syns ni i rätten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av talonmas:

*borta* /Mod

Nej men det är inte alla företag som skickar iväg allt för reparation, ofta får man en ny vara skickad nån dag efter den gamla kommit in.
Kan ge minst 5 exempel där jag fått ny vara hemskickad inom en vecka. Alternativ pengar på kontot inom en vecka.
Men om företaget inte säger ett skit på en månad så är det ju inte lätt att veta.

Corsair Obsidian 1000D* Asus x570 Crosshair VIII Formula* Ryzen 3900X* 16GB Galax HoF OcLab 4600Mhz* Asus Gtx 1080TI Poseidon* Corsair MP600 1TB* Samsung 970Evo 500GB* Rads: 2x480, 1x280, 1x140* 11Corsair ML RGB Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av talonmas:

Har inte ett företag "skälig tid" på sig att utföra en reklamation? Eller finns det exakt antal timmar definierat? För skälig tid under en pandemi där länder har stängt ner o firmor är permiterade... Tja, den är väl 4-6 veckor kanske?

*Edit: Nepp, inte ett ord om tid mer än rimligt och skäligt i KKL. Och skälig tid i en pandemi ÄR lång. Sen det där med Force majour är nog bara något man skriver till kund för att enklare förklara läget. Termen används ju även utanför domstolar.

Skälig tid har av Allmänna reklamationsnämnden tagits fram att vara 15 arbetsdagar. Om Force majeure gäller så är dock denna satt ur spel och det finns egentligen ingen bortre gräns. Rent praktiskt kan man säga som så att om en kund skulle gå till ARN med ett ärende gällande detta så har säkert de också extra lång handläggningstid just nu så det känns som en meninglös sak att göra. Skulle man gå vägen via tingsrätten så har de nog OCKSÅ förlängs handläggningstid och de skulle nog anse ärendet vara tämligen meningslöst med tanke på situationen som råder.

Bilprovningen och transportstyrelsen har precis skjutit fram bilprovningar och körkortsförnyelse med sju månader så det är nog en ganska bra siffra att gå på om man ska bedöma läget så som myndigheter ser på det.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Zenatri:

Jag behövde reklamera ett par månader gamla hörlurar, och efter att inget hänt efter att de haft dem i nästan en månad så tog jag kontakt med dem.

Efter några mail fick jag detta som svar:

Hej igen,

Detta är visserligen beklagligt men vi har just nu en förlängd servicetid på dessa ärenden, den ligger just på ungefär 4-6 veckor och detta är på grund av Force Majuere ; https://www.foyen.se/force-majeure-pa-grund-av-covid-19-coron...

Vi jobbar så snabbt vi kan men just nu är detta den tidsram vi jobbar efter.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Wilmer B

Webhallens kundtjänst

*******************************
Webhallen Sverige AB
Björnstigen 87
170 73 Solna
Tel: 08-673 60 00
Sida: www.webhallen.com

Mail: support@webhallen.com

Dold text

Kan de verkligen åberopa force majeure så här? Jag kan inte mycket om detta, men det känns väldigt konstigt.

Kort och gott. Ja. Framförallt när det sker en pandemi (som just går under Force Majeure).

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Defender:

Nej men det är inte alla företag som skickar iväg allt för reparation, ofta får man en ny vara skickad nån dag efter den gamla kommit in.
Kan ge minst 5 exempel där jag fått ny vara hemskickad inom en vecka. Alternativ pengar på kontot inom en vecka.
Men om företaget inte säger ett skit på en månad så är det ju inte lätt att veta.

Beror lite på situationen skulle jag tro, hade ett moderkort som var doa, fick ett nytt direkt (webhallen). Annat tillfälle hade jag en ssd som gav upp efter 4-5 månader, tog över två månader innan jag fick den utbytt (dustin) då den skulle skickas iväg till leverantör för felsökning/lagning.
Hörlurar lika så, de gav upp (glapp i ena luren), runt två år gamla, trodde jag var helt rökt men leverantören (bose f.ö.) bestämde sig efter 1.5 månad att ersätta dom (elgiganten).

Alla dessa var långt innan corona fanns på världskartan. Ibland tar ting tid...

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|64GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av killawife:

Bilprovningen och transportstyrelsen har precis skjutit fram bilprovningar och körkortsförnyelse med sju månader

Men vad fan jag har precis krånglat med ordningen på reparationer och besiktning och så får man veta nu att man kunde ha skippat besiktningen helt tillsvidare.