Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tomhawk Max b450 + Radeon RX 5700 XT

Permalänk
Medlem

Tomhawk Max b450 + Radeon RX 5700 XT

Hej!

Det börjar bli dags att uppgradera mitt gamla 1050ti. Är på jakt efter mest bang for the buck run 5000kr. Har sett att komplett annonserar ut en det rx5700 för allt ifrån 4500 och uppåt.

https://www.komplett.se/product/1135920/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1139338/datorutrustning/dator...

Dock så funderar jag över om mitt moderkort är kompatibelt? Korten verkar vara pci express 4, och tomahawk verkar bara ha support för 3.0..

Vilka är alternativen?

Permalänk
Medlem

Inga problem. Det gör ingen skillnad för prestandan. Det kan till om med köra det på PCIE 2.0 utan att tappa speciellt mycket prestanda.

Permalänk
Inaktiv

För 4500 kan du få 5700 XT
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

.....tänkte jag skriva innan jag kollade dina länkar och såg att det var XT-varianten du länkat.
Vanliga 5700 går på 3700:
https://www.inet.se/produkt/5410586/msi-radeon-rx-5700-8gb-ev...

Skitsamma.
Men ditt moderkort är kompatibelt. PCI-Express är bakåtkompatibelt. Skillnaden är att PCI-E 4.0 är snabbare, men grafikkortet utnyttjar inte bandbredden (Geforce 2080 Ti utnyttjar inte ens i närheten av vad 3.0 klarar)

Permalänk
Medlem

@TechWolf: Alright! Tack för info

Permalänk
Medlem

@anon42512: Tack för info!!

Permalänk
Medlem

Btw, vilket 5700xt bör man köpa? (under 6k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

Btw, vilket 5700xt bör man köpa? (under 6k)

Red Devil fick grymma recensioner men var dyrt i början men har gått ned i pris, jag köpte Sapphire pulse OC strax efter release men rekommenderade red Devil åt en vän jag hjälpte för någon månad sedan då det bara skiljde ett par hundralappar. Om du googlar best 5700xt så har gamers nexus en sammanställning med temps och frekvenser för alla korten och sen är det bara att välja och vraka

Ps. Jag köpte b450 tomahawk Max vilket rekommenderades varmt till det kortet för snart ett år sedan.

Visa signatur

3080 - R5 3600X - 32GB Vengeance 3600mhz - X570 - Dark Rock Pro 4 - P5 Pro 1TB - RM850X - Phanteks Eclipse

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

Btw, vilket 5700xt bör man köpa? (under 6k)

Hola!

Sapphire, PowerColor och Gigabyte är väl de tillverkare av RX 5700XT kort som fått bäst betyg medans Asus och XFX fått bottenbetyg och MSI (främst Evoke kortet har jag för mig?) fått dåligt betyg.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

@Chauska: Tack för info! Kan det vara värt ca 1000-lappen extra för nitro+ istället för pulse? (utgår från priser hos inet)

Nitro+ - 5390
Red devil - 5 090
Pulse - 4690

Har sett att komplett säljer ett 2070 super för 5800. Skulle det vara ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

@Chauska: Tack för info! Kan det vara värt ca 1000-lappen extra för nitro+ istället för pulse? (utgår från priser hos inet)

Nitro+ - 5390
Red devil - 5 090
Pulse - 4690

Har sett att komplett säljer ett 2070 super för 5800. Skulle det vara ett bättre alternativ?

Varför betala 700kr mer för samma prestanda?

Permalänk
Medlem

@medbor: Det är väll lite det jag undrar också. Red devil och nitro+ verkar ju vara de som presterar bäst overall. Frågan är om det är något jag märker av, eller om det bara är extra extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

@medbor: Det är väll lite det jag undrar också. Red devil och nitro+ verkar ju vara de som presterar bäst overall. Frågan är om det är något jag märker av, eller om det bara är extra extra

Det som skiljer är framförallt ljudnivå skulle jag gissa, men alla 3 som du hade i din post ovan har fått ganska bra recentioner väl?

Permalänk
Medlem

@medbor: Jo, det är sant! Det verkar vara kvalitén på kylningen som skiljer dom åt. I slutändan så verkar ju inte pulsen har fått kritik kring dålig kylning, så det verkar luta åt ett sådant. Råkar du veta om en powersupply på 500w är tillräckligt för ett sådant kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

@medbor: Jo, det är sant! Det verkar vara kvalitén på kylningen som skiljer dom åt. I slutändan så verkar ju inte pulsen har fått kritik kring dålig kylning, så det verkar luta åt ett sådant. Råkar du veta om en powersupply på 500w är tillräckligt för ett sådant kort?

Kortet i sig drar ca 250w, sen tillkommer cpu och moderkort på ca 150w tillsammans...

Jag tror det kan bli lite tight men ska fungera. Så länge du inte har fler instickskort eller mer än en hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnoomh:

@medbor: Jo, det är sant! Det verkar vara kvalitén på kylningen som skiljer dom åt. I slutändan så verkar ju inte pulsen har fått kritik kring dålig kylning, så det verkar luta åt ett sådant. Råkar du veta om en powersupply på 500w är tillräckligt för ett sådant kort?

Det bör inte vara något problem så länge det är en bra och effektiv PSU. En dålig PSU på 500W skulle nog få det svårt. Sen går det också att undervolta kortet något för att ner strömförbrukningen och temperaturerna samtidigt som det inte påverkar prestandan

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem