Skärmen, musen och tangentbordet tappar connection

Permalänk
Medlem

Skärmen, musen och tangentbordet tappar connection

Tja! Byggde precis en dator.
Efter några timmar av användande så blir skärmen svart och musen och tangentbordet kopplas ifrån, datorn rullar som vanligt, gpu, och fläktar osv. Vad kan detta bero på? Jag kan fortfarande ladda tex mobilen via ett USB uttag från datorn och alla lampor osv lyser. När jag startar om datorn så funkar det igen i några timmar sen uppstår samma problem.

Det är en i7-9700k
Och en Radeon rx 5700xt.
Psu 550w

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruben97:

Tja! Byggde precis en dator.
Efter några timmar av användande så blir skärmen svart och musen och tangentbordet kopplas ifrån, datorn rullar som vanligt, gpu, och fläktar osv. Vad kan detta bero på? Jag kan fortfarande ladda tex mobilen via ett USB uttag från datorn och alla lampor osv lyser. När jag startar om datorn så funkar det igen i några timmar sen uppstår samma problem.

Det är en i7-9700k
Och en Radeon rx 5700xt.
Psu 550w

Tacksam för all hjälp!

Har du en fresh install av windows eller har du använt en installation som redan låg på en ssd sen tidigare?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Har du en fresh install av windows eller har du använt en installation som redan låg på en ssd sen tidigare?

Ja det har jag.

Permalänk
Medlem

Hade inte förvånat mig om det är ditt 5700XT som spökar med drivutiner.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

har du kollat BIOS updateringar?
Kör du PCIe på auto or PCIe 3.0 i biosen?
testat olika GPU drivrutiner?
kollat temperaturerna strax innan det stänger av sig?
vilken exakt 5700XT har du?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du kollat BIOS updateringar?
Kör du PCIe på auto or PCIe 3.0 i biosen?
testat olika GPU drivrutiner?
kollat temperaturerna strax innan det stänger av sig?
vilken exakt 5700XT har du?

Ja har sapphire Rx 5700xt nitro + 8gb OC. Min pcie är på auto. Har inte testat olika drivrutiner utan kört på den senaste. Jag pratade lite med inet och de sa att de kan vara min PSU, att den är för liten. Innan jag installerade detta grafikkort så körde jag med samma psu på en 1060, så de menade att de kan vara så att de här grafikkortet kräver mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruben97:

Ja har sapphire Rx 5700xt nitro + 8gb OC. Min pcie är på auto. Har inte testat olika drivrutiner utan kört på den senaste. Jag pratade lite med inet och de sa att de kan vara min PSU, att den är för liten. Innan jag installerade detta grafikkort så körde jag med samma psu på en 1060, så de menade att de kan vara så att de här grafikkortet kräver mer ström.

Har svårt att tror det. kör också med en 5700XT i min Simracing dator och den har också en 550 w PCU. så om den är inte rätt låg kvalitet kan jag inte tror att det kan var PSU:n. men visst kan man testa med att byta den.
skulle tips att sätta PCIe på 3.0. kortet är ju 4.0 och medans det egentligen ska inte gör någon skillnad så kan det ändå var bra och testa om det hjälper.
antar också du bar blåst ren med DDU när du bytta grafikkort eller? inte bara gjort windows avinstallering med nvidia's drivrutin.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Har svårt att tror det. kör också med en 5700XT i min Simracing dator och den har också en 550 w PCU. så om den är inte rätt låg kvalitet kan jag inte tror att det kan var PSU:n. men visst kan man testa med att byta den.
skulle tips att sätta PCIe på 3.0. kortet är ju 4.0 och medans det egentligen ska inte gör någon skillnad så kan det ändå var bra och testa om det hjälper.
antar också du bar blåst ren med DDU när du bytta grafikkort eller? inte bara gjort windows avinstallering med nvidia's drivrutin.

Kanske ska testa att byta PCIe till o börja med. Jag vet inte om det räknas som en DDU, men jag avinstallerade och fabriksåterställde hela datorn och ominstallerade Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruben97:

Kanske ska testa att byta PCIe till o börja med. Jag vet inte om det räknas som en DDU, men jag avinstallerade och fabriksåterställde hela datorn och ominstallerade Windows.

en till sak jag har kommit på. vad har du för skärm och hur ansluta du den? DP eller HDMI?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

en till sak jag har kommit på. vad har du för skärm och hur ansluta du den? DP eller HDMI?

Den är ansluten med DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruben97:

Den är ansluten med DP

har du provat med olika kabel? kommer ihåg att det finns problem med DP kabel som inte följer standarden och har en 20de pin som för ström som inte ska gör det.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har du provat med olika kabel? kommer ihåg att det finns problem med DP kabel som inte följer standarden och har en 20de pin som för ström som inte ska gör det.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Oj ska definitivt byta till hdmi då!

Permalänk
Medlem

Sorry för jättesen update, va in med den hos Netonnet och det visade sig att jag hade en felaktig version av Windows som orsakade detta. Sen dess har jag inte upplevt några fel.