Permalänk
Rekordmedlem

Radio kommer aldrig att bli ett alternativ till fiber på de flesta platser och definitivt inte om det går att få fiber, bor man i Vostok https://sv.wikipedia.org/wiki/Vostok_(forskningsstation) är det en annan sak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Trådlöst kräver bara massor extra utrustning som snabbt blir gammal. Fibernät är i princip bara switchar och SFP:er. Hyfsat enkel utrustning med lång livstid och lång tid med support.

Frågan är varför någon som förespråkar trådlös "last mile" vill att vi ska vänta på framtida teknik. Finns gott om radiolänkar/utrustning som passar för detta redan. Är inget som behöver byggas över hela landet. 5G-operatörerna kommer inte fokusera på FWA.

Permalänk
Medlem

@adde318: Ta fibern för bövelen! Beställ direkt. Har du något slags datorintresse och dessutom spelar måste du ha det. Hoppas inte på diverse experimentella lösningar.

Jag vet inte om du hunnit testa 4G i huset ännu men du får ha i åtanke att om du testat i stan har ju 99% fiber och ingen belastar 4G.

Jag bor i obydgen där vi nyss fått IP Only grävt utanför huset (och lär få vänta 3-4 mån på inkoppling, de ger inte svar). Vi flyttade hit i juli, det var ett krav för mig att fiber åtminstone var på g då jag väl kunde leva utan dugligt internet i sex månader. Första månaden gick okej, och nu för tiden finns 4G utan databegränsning (well, 40gig per dygn), men det är jävligt segt, helt enkelt. När det går som tåget har jag 25mbit. Peaktime under aftonen - 1-10 mbit. Ibland bara tvärdör det.

Ladda ned spel är det som är det meckigaste - preload och sådant är dock en räddning. Men då har man ju valet att tanka i 12-24 timmar i sträck och inte använda Internet alls för att få hem det, eller begränsa hastigheten och så tar det några dagar. Modernt spelande är ytterst inkompatibelt med dåligt internet. Det absolut mest irriterande är att man har tid för att spela och sätter sig ned. Bam, dags för 10gig patch. Det var den kvällen. Streaming och sådant går ju helt OK dock.

Jag kan se masten från mitt hus för övrigt, den är mindre än en kilometer bort. Jag får ändå typ 2-3 pinnar av 5 på routern.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

Bor själv i fastighet byggd i mitten av 1970-talet och vi har heller inte fiber utan kör med Hallon mobilt bredband (100GB/250 kronor i månaden) och jag tycker det fungerar bra. Har för övrigt ett par km till närmaste granne så någon fiber lär vi knappast se skymten av närmaste decenniet.

Det finns ett företag som gräver in fiber inte bara på Öland utan i hela Sverige - IP ONLY. Som det stått spaltmeter om i tidningarna och anmälningarna har vuxet sig meterhöga hos ARN, så jag tackar min lyckliga stjärna för att slippa ha med dessa bedragare att göra.

Så jag är glad över vårt mobila bredband som funkar klart tillfredsställande i vart fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ölands Turistguide:

Bor själv i fastighet byggd i mitten av 1970-talet och vi har heller inte fiber utan kör med Hallon mobilt bredband (100GB/250 kronor i månaden) och jag tycker det fungerar bra. Har för övrigt ett par km till närmaste granne så någon fiber lär vi knappast se skymten av närmaste decenniet.

Det finns ett företag som gräver in fiber inte bara på Öland utan i hela Sverige - IP ONLY. Som det stått spaltmeter om i tidningarna och anmälningarna har vuxet sig meterhöga hos ARN, så jag tackar min lyckliga stjärna för att slippa ha med dessa bedragare att göra.

Så jag är glad över vårt mobila bredband som funkar klart tillfredsställande i vart fall.

IP-Only har varit rätt aktiva så att dom har fått klagomål är inget konstigt, vore konstigare om dom inte fått klagomål med tanke på Svensk mentaliteten
Har själv dom och kan inte klaga, speciellt då dom fixade in fiber i efterhand till mig för normalpris.

Är lite som ordspråket:
Den, som ingenting gör, gör inget fel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

IP-Only har varit rätt aktiva så att dom har fått klagomål är inget konstigt, vore konstigare om dom inte fått klagomål med tanke på Svensk mentaliteten
Har själv dom och kan inte klaga, speciellt då dom fixade in fiber i efterhand till mig för normalpris.

Är lite som ordspråket:
Den, som ingenting gör, gör inget fel.

Svensk mentaliteten... Jag läste först Svensk Infrastruktur och blev full i skratt för om nått bolag blev kritiserat så var det ju Svensk Infrastruktur, de finns ju inte ens kvar längre som eget bolag för de fick väl så dåligt rykte att de inte kunde fortsätta under det namnet utan de gick ihop med Stadsnätsbolaget och bildade Open infra.
https://se.trustpilot.com/review/svenskinfrastruktur.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Flyttade till vårt hus i maj. Samma era, slutet 60 början 70.
Förra ägarna i konkurs, hade inte råd att dra in fiber när det begav sig i byn. Tidigare bott i lägenhet i samma by och haft fiber där sen 2007 tror jag (telia exklusivt).

Fanns inte en chans att jag skulle gå tillbaka till något annat så det var bara till att bita i det sura äpplet och punga ut totalt 28 000 kr tror jag det var. Ångrar mig inte en sekund.
Tacksamt är att förrförra ägarna av huset drev företag i källaren så hela huset var fördraget med 90% cat6 och 10% cat5.

Så nu kör jag en bryggad router från leverantören till en Asus rt-ax92u i källaren och en på vinden med ethernet backhaul. Täcker hela huset utan problem och hela altanen samt grannens altan om man vill sitta där.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ha ha ha

Svensk Infrastruktur = Svensk Fraktur

Hade uppriktigt glömt bort dom...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

IP only har fått klagomål för de bokstavligen bryter sina kontrakt.

Där jag nu bor skrev alla avtal på två år, de levererade inte efter två år. Detta är nu år fyra och det är då äntligen grävt. De som följt kontraktet och vänt sig till annan leverantör ville ip only ha 7000kr för kontraktsbrott av.. Efter det gått ut alltså. De har lite smått panik tror jag. Konsumentvägledare på kommunen har fått gå in och då gav IP Only med sig.

Jag är själv ytterst glad att jag flyttat hit nu och det i alla fall ligger vid omtgränsen och hela området snart är klart.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Liten update för någon nyfiken! Vi hade förmodligen extrem tur, eller så har IP only fiberhets nu med rädsla för 5g, men ifrån det att vi la beställningen tog det lite drygt 1,5 månad... Varav 40 utav de dagarna bodde vi inte i huset, så det blev 3 dagar utan fiber för våran del Får väl ge dem beröm för det då! Surfar glatt på 250/100 nu.

Det är ju väldigt områdesberoende, men för vår del blev det 23k efter ROT och RUT. Kollegan som bor på samma gata var med när de drog in fibern, de betalade 18k. Så helt acceptabelt med andra ord!

Permalänk
Medlem

asså jag väljer ju inte bort huset pga endast 4G, jag kollar med stadsnät osv om de går att ordna med fiber i efterhand så får de ingå i huslånet isåfall. men de funkar ju oftast om man väljer ett hus utanför villaområden och stadsgränsen.

huset jag bor i nu hade inte fiber, men efter kontroll med Falu Stadsnät så visste jag att de var ganska nära, så jag körde DSL i 2 år innan jag fick fibern. å de var väldigt lätt å få fiber iom att jag bor på landet, inte alls lika lätt om jag bott inne i Falun då de svårt å dyrt å gräva ut massa gator å skit.

hade jag dock inte kunnat få in fiber pga orsaker ovan, så hade jag verkligen diskuterat med frugan om de var värt de, tips, tjejer gillar snabbt internet också

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde318:

Liten update för någon nyfiken! Vi hade förmodligen extrem tur, eller så har IP only fiberhets nu med rädsla för 5g, men ifrån det att vi la beställningen tog det lite drygt 1,5 månad... Varav 40 utav de dagarna bodde vi inte i huset, så det blev 3 dagar utan fiber för våran del Får väl ge dem beröm för det då! Surfar glatt på 250/100 nu.

Det är ju väldigt områdesberoende, men för vår del blev det 23k efter ROT och RUT. Kollegan som bor på samma gata var med när de drog in fibern, de betalade 18k. Så helt acceptabelt med andra ord!

jag betalade 17500:- efter ROT avdraget, samt att alla grannar i byn också skulle ha, hade grannarna inte hakat på hade de blivit dyrare, men här i byn är de inte så många gamla kvar, nästan hela byn är utbytt mot min generation å de få äldre som är kvar, de är unga i sinnet så de haka på, samt de ville nog hjälpa till å få ned priset per hushåll å

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kan också uppdatera då jag var i liknande sits.

Det blev en jävla fart på IP Only efter semestern. De grävde som attan. Sen var det lite chill igen men nu så kommer de och gör sista steget på tisdag, lagom till releasen av Shadowlands. Tack IP Only, perfa timing faktiskt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Kan också uppdatera då jag var i liknande sits.

Det blev en jävla fart på IP Only efter semestern. De grävde som attan. Sen var det lite chill igen men nu så kommer de och gör sista steget på tisdag, lagom till releasen av Shadowlands. Tack IP Only, perfa timing faktiskt.

Snyggt där