Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

MSI Geforce 2080 Fläktar har börjat gå på 100%

Permalänk

MSI Geforce 2080 Fläktar har börjat gå på 100%

Hej!

Har ett MSI Geforce 2080 med tre fläktar , installerade MSI Afterburner och efter detta har fläktarna börjat att ligga på 40-50% tills grafikkortet når 80 grader då låter datorn som ett flygplan och fläktarna går upp till 100%..

Har försökt att sätta en fläktprofil men detta verkar inte ha lyckats, då det fortfarande gör likadant, är extremt störande, händer i alla spel i princip till och med i Wow, så nåt måste vara fel och då kör jag inte ultra eller ens high-settings i något av dom.

Har någon en aning om vad jag kan ha gjort för fel eller vad jag råkat att sätta igång?

Har rengjort kylflänsar, satt dit en extra fläkt att dra ut luften, kör helt utan sida på chassit också, ingen skillnad alls!

Lägger med en bild på mina settings i afterburner.

Bild från när jag har ett spel igång i bakgrunden och det ligger på 79 grader.

Fan-settings som dom är nu.

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk

går fläktarna upp i 100% helt säkert eller låter det som dem går upp i 100%
just nu så har dina inställningar i fläktkurvan på att fläktarna skall gå i 78% vid 79c

jag bara tänker att det kanske låter ganska bra om dem i 78% även, (att det låter som 100%)

mina fläktar på gpu när de går i 78% låter ganska hörbart dem med. även igenom mitt chassi med glaset på

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

går fläktarna upp i 100% helt säkert eller låter det som dem går upp i 100%
just nu så har dina inställningar i fläktkurvan på att fläktarna skall gå i 78% vid 79c

jag bara tänker att det kanske låter ganska bra om dem i 78% även, (att det låter som 100%)

mina fläktar på gpu när de går i 78% låter ganska hörbart dem med. även igenom mitt chassi med glaset på

Yes, har kikat i Afterburner när det låter som mest och det är upp i 100% och sen ner 5-6 sekunder senare, fruktansvärt störande ljud och jag har som sagt provat att höja när det är runt 50-70 grader, men det verkar liksom inte göra någon som helst skillnad utan det sticker iväg ändå upp till 80 grader och så drar dom igång, jag begriper verkligen inte vad jag gör för fel, allt har blivit såhär sen jag installerade Afterburner, provat avinstallera, ingen skillnad, men det märkliga är, när jag startar Afterburner så "varvar" fläktarna upp 1 sekund, sen ner igen.. men det spelar ändå ingen roll om jag har det igång eller inte när jag spelar.

Så det är ett mkt märkligt problem!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk

Om du ändrar tillbaks till Auto läge i afterburner o sparar, gör den fortfarande likadant.
du skall även gå till fliken o bocka ur "enable user defined software automatic fan control" innan du sparar

Annars Kan du kanske först testa o göra en fläktkurva i afterburner där fläktarna bara går up i 65% vid 80c för att sedan vid 85c gå upp i 80% och vid 90c 90%, spara o testa

bara testa o se vad/hur fläktarna beter sig då, kör nått benchprogram, så du kan ha koll samtidigt.

Du kan även testa ladda ner Argusmonitor, o låta den styra dina fläktar, och ge den tillåtelse att styra dina gpu fläktar. Jag ssjälv använder detta program sedan flera år.

finns en liten inlärlingkurva på själva programmet för o lära sig hitta alla inställningar, men den är inte raketforskning.
https://www.argusmonitor.com/en/index.php

finns gratisversion i 30 dagar

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Om du ändrar tillbaks till Auto läge i afterburner o sparar, gör den fortfarande likadant.
du skall även gå till fliken o bocka ur "enable user defined software automatic fan control" innan du sparar

Annars Kan du kanske först testa o göra en fläktkurva i afterburner där fläktarna bara går up i 65% vid 80c för att sedan vid 85c gå upp i 80% och vid 90c 90%, spara o testa

bara testa o se vad/hur fläktarna beter sig då, kör nått benchprogram, så du kan ha koll samtidigt.

Du kan även testa ladda ner Argusmonitor, o låta den styra dina fläktar, och ge den tillåtelse att styra dina gpu fläktar. Jag ssjälv använder detta program sedan flera år.

finns en liten inlärlingkurva på själva programmet för o lära sig hitta alla inställningar, men den är inte raketforskning.
https://www.argusmonitor.com/en/index.php

finns gratisversion i 30 dagar

Det verkar ha löst det hela!

Tack så mycket!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }