HUB överväger Ryzen för GPU-benchmarks

Permalänk
Hedersmedlem

HUB överväger Ryzen för GPU-benchmarks

Youtube-kanalen Hardware Unboxed, kända för deras väldigt breda tester med många spel jämförandes olika plattformar, överväger enligt ett inlägg i Youtubes Community-avdelning att använda ett Ryzen-system för GPU-benchmarks istället för ett Intel-baserat dylikt. De skriver enligt nedan:

Citat:

I’m starting to update all our GPU data and have a question for you guys. Do you want us to test GPUs, including the next gen parts which will be PCI Express 4.0 compliant using our Intel Core i9-10900K test system (which is obviously limited to PCIe 3.0) or use our AMD Ryzen 9 3950X test system? The AMD system is a little slower in games but for most of these tests we’ll be GPU limited anyway, so it really shouldn’t matter.

Normally I’d go with the faster gaming CPU and that’s how I’m leaning right now, but the 3950X does support PCIe 4.0 which could be an interesting advantage moving forward and I suspect most of you are using a Ryzen CPU, so it might make sense for us to do the same.

Anyway, at this point I just want to gauge the community’s response with a poll.

I skrivande stund så har 83% röstat på AMD Ryzen 9 3950X som nästa testsystem och 17% på Intel Core i9-10900K. (Jag tror att många istället röstat på den CPU det tycker bäst om, inte nödvändigtvis den de tycker är lämpligast för benchmarks.)

Själv tycker jag att idén att mäta med Ryzen som testbänk är superintressant. Allt eftersom nya produkter kräver PCIe 4.0 så är det ju egentligen felaktigt att testa produkterna på ett system som endast stödjer PCIe 3.0. Det vore att artificiellt begränsa vad produkten kan åstadkomma. Precis som de själva skriver bör själva CPU-prestandan bör ju spela en mindre roll när man testar GPU:er i GPU-bundna scenarion.

Att använda ett Ryzen-baserat testsystem öppnar också upp möjligheten att testa PCIe 3.0 vs PCIe 4.0 utan några andra förvirrande faktorer. Något som kan vara värdefullt för den som funderar på att bygga ett system utan PCIe 4.0, t.ex. om man bygger ett AMD-system med ett äldre moderkort i 300- eller 400-serien eller med valfri Intel-processor.

Jag gissar dock på att de flesta andra som kommer testa dessa grafikkort kommer hålla kvar vid att använda Intel som testplattform, vilket också är värdefullt. Men det är ju alltid bra att kunna se saker ur olika synvinklar.

Personligen tror jag att skillnaden i prestanda mellan PCIe 3.0 och PCIe 4.0 även med nya generationers grafikkort kommer att vara fortsatt försumbar i de flesta scenarion (och att avsaknad av PCIe 4.0 därmed inte kommer vara en dealbreaker), men endast att mäta är att veta. Klart man måste mäta, annars kan vi ju skippa att benchmarka grejer över huvud taget och bara köpa på känsla istället.

Vad tycker ni? Är det kanske i tidens anda att börja benchmarka grafikkort med Ryzen för att slippa den artificiella flaskhalsen med PCIe 3.0, och för att kunna testa denna flaskhals? Eller är det bara dumt eftersom Intel-processorer ger absolut bäst FPS och därmed minst "naturlig" flaskhals? Själv hoppas jag på att kunna se båda sorters tester från olika ställen när det blir dags för nya grafikkort!

Permalänk
Medlem

Man borde testa på två riggar: En med intel och en med AMD. Hade gett mer intressant resultat.
I nuläget bottleneckar väl 3950X några FPS på de flesta spel jämfört med intel och även med AMD som har färre kärnor? (Heatthrottlar). Fast fryser man ner 3950x med flytande kväve, så går den nog att pressa upp bra långt, så man kan ta bort CPU-bottleneck totalt ur testet, och enbart mäta grafikkortens "äkta" prestanda.

Intressant. Tycker dock att man ska ha två plattformar, och vardera plattformen ska ha minst två CPU:er, en mainstream och en för "content creators". Skulle ge bättre bild av verkligheten.

Exempel: AMD: x950X/XT, AMD x600XT, Intel xx600K, Intel xx900K.
(De små x-en står för generationerna, exempelvis 3950 och en möjlig framtida 4950 etc.)

Edit: "Heattrottlar" menar jag lite slarvigt med att fler kärnor utvecklar mer värme, och därmed inte presterar max vid extrem belastning, alltså spel/content creation etc. Eftersom klockfrekvensen ofta är lägre på flerkärniga processorer vad jag erfar.

Permalänk
Datavetare

Givet resultatet av omröstningen är det ju affärsmässigt bäst för Hardware Unboxed att välja det överlägset populäraste alternativet. Tekniskt verkar ju de redan fattat själva att Intel är det vettigare valet för just speltester, men frågan är om det spelar så stor roll när huvudmålet med GPU-tester är att visa relativ prestanda mellan olika alternativ.

PCIe 3.0 vs 4.0 lär vara totalt irrelevant, framförallt då mycket pekar på att mängden VRAM skruvas upp en hel del i nästa generation. Finns egentligen bara två lägen när PCIe-gränssnittet får något relevans för GPUer

  • VRAM är lite på gränsen så data laddas mer frekvent in från RAM

  • ha väldigt simpla shaders så antal draw-calls blir astronomiskt, t.ex. genom att köra 400-500 FPS alt. köra scener med väldigt många simpla objekt, detta belastar PCIe då det genererar väldigt mycket kommunikation mellan CPU och GPU. Risken här är i.o.f.s. överhängande att just antal draw-calls kraftigt flyttar flaskhals till CPU

Vad HUB däremot själva borde fatta efter deras färska laptop-test är att man borde nog både testa med en CPU som i så stor utsträckning som möjligt tar bort sig själv ur ekvation och testa med Top Gears motsvarighet till "reasonably priced car". I det senare fallet ska man titta på vad som är mest populärt, så idag blir det rimligaste valet Ryzen 3600.

Väldigt många har en väldigt stark åsikt om att CPU-delen är irrelevant för spel utanför extremfall som att köra 2080Ti i 1920x1080. Detta säger väldigt mycket motsatsen:

En 6-kärnig Comet Lake och en 8-kärnig Zen2 som driver runt ett 2060 strypt till 100 W (100 W == TDP hos desktop 1650S!!!!) och det skiljer 7 % i genomsnitt samtidigt som flera titlar visar på >10% skillnad.

Vill man göra någon form av förbättring skulle man just addera en "typisk" CPU till alla tester just för att visa om/när det finns relevant påverkan från CPU-delen. Då kommer man visa just att i vissa lägen finns faktiskt en sådan, även med lite enklare GPUer! Risken för HUB med detta är att det i nuläget rätt lätt kan slå tillbaka i form kritik från folk som inte fattar poängen, med ett sådant test. Ett sätt att minska just det gnället skulle kunna vara att välja 3950X så man testar Ryzen mot Ryzen (tekniskt sämre då 10900K är snabbare i spel, men hellre det än idiotisk debatt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Frågan är i.o.f.s. varför man väljer 3950X i stället för 3900X/XT när man ska testa spel. Vissa spel försöker använda alla CPU-trådar som finns, något som ofta inte är optimalt då dagens CPUer tenderar att klocka ned sig ju fler kärnor som används.

Detta är från SweClockers test av Comet Lake, notera att 3950X är långsammare än både 3900X. 5 % i lägsta FPS är inte supermycket, men det lär vara statistisk signifikant.

Tabellen här använder 3950X som referens, d.v.s. allt är normaliserat mot resultaten för 3950X.

CPU Avg Min m10900K 28 31 10900K 21 27 m9900K 22 24 m10600K 13 14 9900K 11 13 9700K 8 13 3900X 2 5 m3900X 4 4 10600K 4 4 m3700X -1 0 3950X 0 0 3700X -2 -1 9600K -9 -7 3600 -8 -9 2700X -16 -16 7700K -16 -18 1800X -26 -26 1600X -30 -32

Är kanske lite nördigt, men ovan kommer från att jag importerar alla test-resultat till R för att kunna göra lite statiskt analys... Resultat med "m" som prefix är de där man kör med "snabbt RAM".

Edit: Hmm, nog för att ovan är 1280x720 med 2080Ti, men hade glömt bort hur väldigt mycket snabbare 10900K var där. Så tekniskt väger det kanske över rätt mycket mot 10900K, framförallt om nu 3090 (eller vad den nu heter) är 50 % snabbare än 2080 Ti.

Fast tycker ändå värdet av att ta med t.ex. Ryzen 3600 (d.v.s. representant för "mainstream") är så pass stort och tror gnället om man har med 3600 och 10900K i samma test (folk kommer missa poängen) att det kan vara vettigare att köra 3950X (eller ännu bättre 3900X då "ingen" lär köpa 3950X för att spela och 3900X verkar vara snabbaste Ryzen för spel).

Andra lär som sagt testa med 10900K, om det då börjar visa sig att HUB resultat börjar avvika är det ju deras problem om man väljer att gå med det populära (vilket jag är övertygad man gör givet resultatet i omröstning) i stället för det tekniskt vettigaste alternativet. Ett sätt för dem att baka ur detta snyggt är att säga att man vill vänta in Zen3, men gissar att man siktar på att ha de nya testerna färdiga till Ampere-lanseringen...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir ju en mardröm för en relativt liten studio att ha en vecka på sig att testa tre olika gpu'er på två helt olika system.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B