HUB överväger Ryzen för GPU-benchmarks
Youtube-kanalen Hardware Unboxed, kända för deras väldigt breda tester med många spel jämförandes olika plattformar, överväger enligt ett inlägg i Youtubes Community-avdelning att använda ett Ryzen-system för GPU-benchmarks istället för ett Intel-baserat dylikt. De skriver enligt nedan:
I’m starting to update all our GPU data and have a question for you guys. Do you want us to test GPUs, including the next gen parts which will be PCI Express 4.0 compliant using our Intel Core i9-10900K test system (which is obviously limited to PCIe 3.0) or use our AMD Ryzen 9 3950X test system? The AMD system is a little slower in games but for most of these tests we’ll be GPU limited anyway, so it really shouldn’t matter.
Normally I’d go with the faster gaming CPU and that’s how I’m leaning right now, but the 3950X does support PCIe 4.0 which could be an interesting advantage moving forward and I suspect most of you are using a Ryzen CPU, so it might make sense for us to do the same.
Anyway, at this point I just want to gauge the community’s response with a poll.
I skrivande stund så har 83% röstat på AMD Ryzen 9 3950X som nästa testsystem och 17% på Intel Core i9-10900K. (Jag tror att många istället röstat på den CPU det tycker bäst om, inte nödvändigtvis den de tycker är lämpligast för benchmarks.)
Själv tycker jag att idén att mäta med Ryzen som testbänk är superintressant. Allt eftersom nya produkter kräver PCIe 4.0 så är det ju egentligen felaktigt att testa produkterna på ett system som endast stödjer PCIe 3.0. Det vore att artificiellt begränsa vad produkten kan åstadkomma. Precis som de själva skriver bör själva CPU-prestandan bör ju spela en mindre roll när man testar GPU:er i GPU-bundna scenarion.
Att använda ett Ryzen-baserat testsystem öppnar också upp möjligheten att testa PCIe 3.0 vs PCIe 4.0 utan några andra förvirrande faktorer. Något som kan vara värdefullt för den som funderar på att bygga ett system utan PCIe 4.0, t.ex. om man bygger ett AMD-system med ett äldre moderkort i 300- eller 400-serien eller med valfri Intel-processor.
Jag gissar dock på att de flesta andra som kommer testa dessa grafikkort kommer hålla kvar vid att använda Intel som testplattform, vilket också är värdefullt. Men det är ju alltid bra att kunna se saker ur olika synvinklar.
Personligen tror jag att skillnaden i prestanda mellan PCIe 3.0 och PCIe 4.0 även med nya generationers grafikkort kommer att vara fortsatt försumbar i de flesta scenarion (och att avsaknad av PCIe 4.0 därmed inte kommer vara en dealbreaker), men endast att mäta är att veta. Klart man måste mäta, annars kan vi ju skippa att benchmarka grejer över huvud taget och bara köpa på känsla istället.
Vad tycker ni? Är det kanske i tidens anda att börja benchmarka grafikkort med Ryzen för att slippa den artificiella flaskhalsen med PCIe 3.0, och för att kunna testa denna flaskhals? Eller är det bara dumt eftersom Intel-processorer ger absolut bäst FPS och därmed minst "naturlig" flaskhals? Själv hoppas jag på att kunna se båda sorters tester från olika ställen när det blir dags för nya grafikkort!