Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Lite frågor/funderingar ang. VPN

Hej!

Kommer inom snar framtid övergå från 24 Mbit ADSL till Bahnhof 250/100 (fiber).

Jag har planer på att för första gången skaffa VPN-tjänst i samband med uppgraderingen av internetuppkopplingen.
Vet på ett ungefär i teorin om hur VPN fungerar, att man blir anonym osv.
Men har lite frågor/funderingar:

1:
När VPN "kom ut" så gick det rykten (sanningar?) om att hastigheten påverkas avsevärt? Om "Ja": Ungefär hur kommer min verkliga hastighet (250/100) se ut via VPN?
Och blir det väldigt ostadigt? T.ex en pendling till/från 2Mbit/s till 100Mbit/s påverkas ju riktigt negativt i spel.
T.ex som att spela via 4G...

2:
Läst lite på bl.a "ExpressVPN" där det stod "Endast 5 enheter"?
Vad menas? Hur blir det med mina övriga enheter?
Eller kan man t.ex köra datorn via VPN men t.ex TV och telefoner "vanligt" Utan VPN?

3:
Jag som ibland spelar PC-spel: Hur blir det att spela via VPN? Dålig ping osv? Och dom flesta spel känner ju oftast av att min IP-adress tillhör Sverige, och väljer därför ut servar från Sverige (eller i närheten) som förstahandsval per automatik, för att få bäst ping/serversvar. Hur blir det då om min IP-adress helt plötsligt riktas mot t.ex Afrika (via VPN)?
Eller kan man välja i VPN-tjänsten, vilket land eller region man vill/föredrar skapa en IP-adress?

4:
Kanske inte direkt nödvändigt, men kan man snabbt och smidigt slå av/på VPN? T.ex slå av för att spela. Slå på VPN för annat?

5:
Är VPN att föredra?
Vilka VPN-tjänster rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Mvh
TheBeerHunter

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBeerHunter:

Hej!

Kommer inom snar framtid övergå från 24 Mbit ADSL till Bahnhof 250/100 (fiber).

Jag har planer på att för första gången skaffa VPN-tjänst i samband med uppgraderingen av internetuppkopplingen.
Vet på ett ungefär i teorin om hur VPN fungerar, att man blir anonym osv.....

1: Hastigheten beror på din uppkoppling till servern, är den stabil så är den stabil, du får dock erfara högre latenser.

2: Du kan sätta koppla din router till en VPN och sedan köra därifrån med hur många enheter du vill, förutsatt att din router stödjer vpn.

3: Varför vill du använda VPN när du spelar? VPN använder man när man har något att dölja.

4: Ja

5: Ta något svenskt bolag.

Permalänk
Medlem

1. Det är oftast helt OK idag, men allt beror på vilken VPN du kör, och vilken server du är ansluten till hos den VPN:en. Prova dig fram, många har gratis prövotid.

2. Det betyder att du bara kan vara inloggad på 5 enheter samtidigt, bara ha 5 anslutningar alltså. Kör du t.ex VPN via routern hemma så går allt det som 1 enhet.

3. Oftast kan du välja server du vill ansluta genom direkt i programmet från VPN:en

4. Oftast. Väldigt lätt om du använder VPN:ens egna program t.ex. Brukar finnas Av/På-knapp.

5. Väldigt personligt.
Mullvad ska vara väldigt bra med resonliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

VPN använder man när man har något att dölja.

Kan vara så ja, men oftast använder man VPN om man vill vara anonym. Det behöver inte betyda att man sitter och laddar ner filmer hela dagarna.

Permalänk
Medlem

4) Många av de bättre VPN-leverantörerna har plug-ins till tex Chrome, Edge, Firefox osv. När du vält ställt in det så är det bara att trycka på en knapp i princip så har du VPN (dock endast i den webbläsaren då såklart). Används VPN på detta sättet påverkar det inte spelet öht.

Dessutom har nästan alla VPN-leverantörer servrar Sverige, Stockholm och kanske fler ställen beroende på leverantör. Jag har nog inte sett någon som inte har någon server i Sverige vad jag kan minnas.

5) Ja, du ska ha VPN imho. Enbart för säkerhet om du ansluter till någon annans wifi gör det värt det, speciellt om det är ett öppet wifi på McD, flygplats osv.. Det hjälper dig med geo-blocks för diverse tjänster, och din internet-leverantör kan inte spionera på dig. Ja fördelarna är många. Men du ska inte spela med VPN på om spelet/du är känsligt för latency som tex CS:GO. Det går ganska bra med vissa, men även de bästa kan nog allt ge en latency-spik till och från.

Jag har spelat Rocket League med min VPN på och det gick bra de ~2 veckor jag testade, men var onödigt så kör inte med VPN på.

Jag använder mig av Surfshark som jag rekommenderar VARMT! Priset gör det till den bästa "bra-på-allt" VPN:en. Den klarar geo-blocks, har plugin för webbläsare, kill switch, inga DNS-leaks, obegränsad trafik men framför allt så ger dem dig OBEGRÄNSAT antal enheter att använda tjänsten på. Och obegränsat antal av dessa enheter som du kan använda på samtidigt. Jag kan maxa ut min 500/500-lina oftast. Men ibland kan det krävas att jag byter till Danmark, Nederländerna eller Tyskland om de svenska servrarna är väldigt belastade för att maxa helt.

Priset då? 3 år för 89 USD, dvs under 300 kronor/år och det täcker hela hushållets behov av VPN-tjänster.
https://deals.androidauthority.com/sales/3-year-subscription

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan vara så ja, men oftast använder man VPN om man vill vara anonym. Det behöver inte betyda att man sitter och laddar ner filmer hela dagarna.

jag pratar inte om fildelning...
ens egna identitet kan vara något man vill dölja eller vart man ansluter ifrån, att vara anonym innebär att man döljer sin identitet.
en identitet på nätet består utav vadå kan du fråga google.

Permalänk
Skrivet av Vetulus:

2: Du kan sätta koppla din router till en VPN och sedan köra därifrån med hur många enheter du vill, förutsatt att din router stödjer vpn.

3: Varför vill du använda VPN när du spelar? VPN använder man när man har något att dölja.

2: Okej, men är det möjligt att BARA köra VPN via 1 port på routern? Så t.ex TV körs via VPN men datorn inte?
Bahnhof erbjuder ju själva VPN så antar att deras router är kompatibel?

3: Njae inget att dölja just DÅ. Men kanske när man vill tanka vissa saker, innan/efter man spelat.
Men såg nu att ni svarat att man lätt kan slå av/på VPN, vilket är bra! Tänkte mest ifall det alltid är På, vilket blir en nackdel i spel.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

2. Det betyder att du bara kan vara inloggad på 5 enheter samtidigt, bara ha 5 anslutningar alltså. Kör du t.ex VPN via routern hemma så går allt det som 1 enhet.

3. Oftast kan du välja server du vill ansluta genom direkt i programmet från VPN:en

4. Oftast. Väldigt lätt om du använder VPN:ens egna program t.ex. Brukar finnas Av/På-knapp.

5. Väldigt personligt.
Mullvad ska vara väldigt bra med resonliga priser.

Okej! Men 2: Kan man köra så att en av porten/adressen (t.ex porten på routern som går till TVn) att den körs via VPN, men dom andra portarna, t.ex till dator INTE körs via VPN?
Kör trådat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många utav de routrar som tillhandahålls av internetleverantörer är rent skräp.
Vill du ha VPN på klientnivå genom routern så tycker jag du ska kolla på Vilfo.
https://www.dustinhome.se/product/5011071800/vpn-router

Permalänk
Skrivet av aMp:

4) Många av de bättre VPN-leverantörerna har plug-ins till tex Chrome, Edge, Firefox osv. När du vält ställt in det så är det bara att trycka på en knapp i princip så har du VPN (dock endast i den webbläsaren då såklart). Används VPN på detta sättet påverkar det inte spelet öht.

Dessutom har nästan alla VPN-leverantörer servrar Sverige, Stockholm och kanske fler ställen beroende på leverantör. Jag har nog inte sett någon som inte har någon server i Sverige vad jag kan minnas.

5) Ja, du ska ha VPN imho. Enbart för säkerhet om du ansluter till någon annans wifi gör det värt det, speciellt om det är ett öppet wifi på McD, flygplats osv.. Det hjälper dig med geo-blocks för diverse tjänster, och din internet-leverantör kan inte spionera på dig. Ja fördelarna är många. Men du ska inte spela med VPN på om spelet/du är känsligt för latency som tex CS:GO. Det går ganska bra med vissa, men även de bästa kan nog allt ge en latency-spik till och från.

Jag har spelat Rocket League med min VPN på och det gick bra de ~2 veckor jag testade, men var onödigt så kör inte med VPN på.

Jag använder mig av Surfshark som jag rekommenderar VARMT! Priset gör det till den bästa "bra-på-allt" VPN:en. Den klarar geo-blocks, har plugin för webbläsare, kill switch, inga DNS-leaks, obegränsad trafik men framför allt så ger dem dig OBEGRÄNSAT antal enheter att använda tjänsten på. Och obegränsat antal av dessa enheter som du kan använda på samtidigt. Jag kan maxa ut min 500/500-lina oftast. Men ibland kan det krävas att jag byter till Danmark, Nederländerna eller Tyskland om de svenska servrarna är väldigt belastade för att maxa helt.

Priset då? 3 år för 89 USD, dvs under 300 kronor/år och det täcker hela hushållets behov av VPN-tjänster.
https://deals.androidauthority.com/sales/3-year-subscription

Okej, med VPN vill jag dölja TV och vissa aktiviteter på datorn (men smidigt ändå med Firefox etc, men inte en huvudsak).

Okej, är just Rocket League och CS:GO jag brukar köra, så rekommenderas alltså inte att köra VPN just då...
Men bra om man bara snabbt och smidigt kan stänga av!

Okej tack för tipset! Låter väldigt bra att man kan maxa!

Visa signatur

Permalänk

Hur "stänger man av VPN" i praktiken?
Mjukvara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skippar att svara på frågorna då många mycket bra svar redan skrivits ned av andra.

Ville bara passa på att rekommendera Mullvad VPN, kör deras VPN tjänst på min pfSense router och de lirar på super bra.

Mjukvara?

Beror på hur du konfigurerat det, kör du det via en leverantörs egna programvara så stänger man av den via den programvaran, t.ex. har Mullvad VPN en egen klient där du kan slå på och av VPN-anslutningen när det önskas.

Har man konfigurerat en VPN tjänst på t.ex. en router, så att flera kan ta del av samma VPN anslutning behöver man slå av det via routern, och det kan var bökigare.

Permalänk
Medlem

Mjukvara?

Trycker på off i princip via mjukvara

Permalänk
Medlem

5. Jag använder OVPN.se

1. Jag har bara 100/100 men jag får ut full hastighet

2. OVPN har också en enhetsbegränsning, mao kan bara X enheter vara anslutna samtidigt till VPN. Vet inte hur stort X är hos OVPN men jag brukar ansluta min dator och min server så det är minst 2 iaf. Ansluter du din router (om du kan) så tror jag det bara räknas som 1 enhet fast du får alla enheter på nätverket bakom VPNen.

3. Man väljer vart man vill ansluta. Standard alternativet är Sverige i OVPN men finns ett antal andra länder också. När Doom Eternal kom ut så anslöt jag till Nya Zeeland dagen innan för att Steam skulle tro att spelet hade släppts så det finns användningsområden för att byta land. Ett vanligt knep är ju att ansluta till USA så får man bättre Netflix utbud.

Jag brukar koppla från när jag spelar men ibland så glömmer jag och märker ingen skillnad när jag spelar MW. Förvisso är det inte världens tightaste spel...

4. Ja. Oftast är det en stor grön knapp för att ansluta och en stor röd knapp för att koppla från. OVPN kan man bara högerklicka ikonen bredvid klockan och välja anslut/disconnect där.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av gonace:

Jag skippar att svara på frågorna då många mycket bra svar redan skrivits ned av andra.

Ville bara passa på att rekommendera Mullvad VPN, kör deras VPN tjänst på min pfSense router och de lirar på super bra.

Beror på hur du konfigurerat det, kör du det via en leverantörs egna programvara så stänger man av den via den programvaran, t.ex. har Mullvad VPN en egen klient där du kan slå på och av VPN-anslutningen när det önskas.

Har man konfigurerat en VPN tjänst på t.ex. en router, så att flera kan ta del av samma VPN anslutning behöver man slå av det via routern, och det kan var bökigare.

Okej, ja det va det jag misstänkte... Kändes knepigt att stänga av VPN för TVn via en off-knapp i en mjukvara på datorn.
Dock kommer jag ALLTID vilja köra VPN på TVn och IBLAND på datorn. Kan man konfa. det i routern? Så TVns MAC-adress körs via VPN?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Många utav de routrar som tillhandahålls av internetleverantörer är rent skräp.
Vill du ha VPN på klientnivå genom routern så tycker jag du ska kolla på Vilfo.
https://www.dustinhome.se/product/5011071800/vpn-router

Känns lite saftigt för mitt ändamål

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, ja det va det jag misstänkte... Kändes knepigt att stänga av VPN för TVn via en off-knapp i en mjukvara på datorn.
Dock kommer jag ALLTID vilja köra VPN på TVn och IBLAND på datorn. Kan man konfa. det i routern? Så TVns MAC-adress körs via VPN?

Om du har en kapabel router kan du sätta upp VPN på vissa VLAN, då kan du få VPN anslutning på specifika enheter och sedan köra en leverantörens klient på de/den dator(er) som du enkelt vill kunna slå på och av VPN-anslutningen.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Om du har en kapabel router kan du sätta upp VPN på vissa VLAN, då kan du få VPN anslutning på specifika enheter och sedan köra en leverantörens klient på de/den dator(er) som du enkelt vill kunna slå på och av VPN-anslutningen.

Tack för svar! Ska kontakta Bahnhof och höra vad dom kommer att leverera för router!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska kontakta Bahnhof och höra vad dom kommer att leverera för router!

Om du vill konfigurera en VPN-anslutning i routern så är det önskvärt med en router som har en processor som har stöd för AES-NI annars kommer du förmodligen inte få ut de hastigheterna du vill och routern kommer gå på sina knän vid högre överförings hastigheter

Permalänk
Skrivet av gonace:

Om du vill konfigurera en VPN-anslutning i routern så är det önskvärt med en router som har en processor som har stöd för AES-NI annars kommer du förmodligen inte få ut de hastigheterna du vill och routern kommer gå på sina knän vid högre överförings hastigheter

Hmm... Kan du på rak arm, rekommendera en billig rackare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm... Kan du på rak arm, rekommendera en billig rackare?

Har tyvärr dålig koll på konsument routrar, kör själv en 1U Supermicro server med pfSense som router.

Permalänk
Medlem

@TheBeerHunter: Jag hade bahnhof där jag bodde tidigare och körde deras integrityVPN. Fick full hastighet 100/100 och jag körde VPNen i en asus AC86U router. Det är hyfsat enkelt att sätta upp i asusroutrar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Har tyvärr dålig koll på konsument routrar, kör själv en 1U Supermicro server med pfSense som router.

Kör också PFSense och har därmed möjlighet att styra exakt vad som ska skickas in i VPN. Är det spel så går de i regel på specifika destinationsportar och då kan man exkludera dem. Man kan - faktiskt inte via MAC adress - via source IP adress, portar, destinations-IP styra vad som ska in i VPN och vad som inte ska in.

Själv har jag också en squid-proxy installerad på min PFSense och har konfigurerat firefox att använda den. Det innebär att om jag surfa med chrome går jag rakt ut på internet och via firefox är jag krypterad.
Helt klart riktigt stor fördel.

Jag har köpt min hårdvara hos teklager och de har varit till stor hjälp. Deras billigaste klarar 100Mbps för VPN, men inte mycket mer. Jag köpte en dyrare som levererar 1000/1000 mot Mullvad (minus overhead, dvs header och trailer på de krypterade paketen).

Permalänk

Så för att kunna nyttja VPN till endast TVn (i mitt fall) så krävs det ytterligare en router för ca 4500:- (TLSense i5)?

VPN blev tyvärr genast mer ointressant... 😔

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Wireguard protokollet, där kan man i princip köra gigabit eller mer i hastighet utan några problem på modern hårdvara.

Personligen gillar jag mest Mullvad som vpn leverantör.

Om du bara vill köra vpn på tvn, så finns det säkerligen appar från både leverantörer och andra utvecklare som man kan ange sina vpn uppgifter och sedan koppla upp sig, speciellt om du kör en tv med andriod eller en mediaspelare som kör andriod (t.ex. Nvidia Shield).

Permalänk
Skrivet av Versatile:

Rekommenderar Wireguard protokollet, där kan man i princip köra gigabit eller mer i hastighet utan några problem på modern hårdvara.

Personligen gillar jag mest Mullvad som vpn leverantör.

Om du bara vill köra vpn på tvn, så finns det säkerligen appar från både leverantörer och andra utvecklare som man kan ange sina vpn uppgifter och sedan koppla upp sig, speciellt om du kör en tv med andriod eller en mediaspelare som kör andriod (t.ex. Nvidia Shield).

"TVn" kan ev. vara en Formuler Z8

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror att du kan sätta upp det på dem också då den stödjer AES-NI.
Handlar det bara om tv borde den duga alldeles umärkt då det inte handlar om många MBps.

Jag köpte för övrigt den billigaste och inte i5 för PFSense och fick drygt 100Mbps både via Wireguard och OpenVPN. Den ska svärmor få, medan jag kör i7.

(i5 hade räckt, men jag köpte ändå den dyraste).

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Nej, jag tror att du kan sätta upp det på dem också då den stödjer AES-NI.
Handlar det bara om tv borde den duga alldeles umärkt då det inte handlar om många MBps.

Jag köpte för övrigt den billigaste och inte i5 för PFSense och fick drygt 100Mbps både via Wireguard och OpenVPN. Den ska svärmor få, medan jag kör i7.

(i5 hade räckt, men jag köpte ändå den dyraste).

Använder man en sån typ av router istället för den som internetleverantören (Bahnhof) skickar med?

Visa signatur

Permalänk

Så här svarade Mullvad:

Hej,

Vad använder du för TV? I vilket fall ja, det går att sätta upp i alla
fall med split tunnelling eller direkt i routern eller på andra sätt.

Best regards,
Mullvad VPN

Visa signatur