Permalänk
Medlem

Tycker man ofta ser problematik med just skador och webhallen, sen om det är rätt eller fel... men jag upplever det så därför jag specifikt frågade om det var webhallen som det visade sig vara

Lucky guess eller en magkänsla som har rätt?
(Men oddsen pekar väl på att WH hanterar sånt här lite för dåligt för sitt eget bästa om man känner utan tvekan, detta är WH igen.)

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

@Betty (Kung Pow):

Så sa jag också, men butiken vara noga med att man kunde följa varan i sitt system och att kartongen aldrig varit öppnad förut.
Det bygger ju i och för sig att man alltid skannar som man skall och det finns ju ingen garanti för att så är gjort.
Jag påpekade också att varken kartong eller påse hade försegling, men man sa att det ofta är så numera.

Permalänk
Skrivet av inquam:

Jag fick ett moderkort med tre skadade pinnar, på rad, med en hel pinne mellan sig. Såg sjukt ut. Men det var inte pinnar som användes så allt funkade, men ville lämna tillbaka. Som tur var hade jag bilder från att jag packar upp sakerna till att varje del installerades där dessa pinnar gick att se från start. Annars hade jag fått bekosta en ny socket själv.

Går det att byta bara socket? Butiken sa att det INTE går.

Permalänk

@FZL: Jag gjorde retur enligt villkoren för Öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentDahlgren:

Går det att byta bara socket? Butiken sa att det INTE går.

Beror säkert på moderkort. Men en TR4 socket gick det att byta iaf. Och vad jag sett så går det att byta de flesta, men olika mycket jobb. Man kan köpa ett trasigt mobo med bra socket och byta ut sin skadade tex om det är saker som är utanför garanti eller där man inte får hjälp.

Exempel (lite jobbigt ljud dock)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av KentDahlgren:

@Betty (Kung Pow):

Så sa jag också, men butiken vara noga med att man kunde följa varan i sitt system och att kartongen aldrig varit öppnad förut.
Det bygger ju i och för sig att man alltid skannar som man skall och det finns ju ingen garanti för att så är gjort.
Jag påpekade också att varken kartong eller påse hade försegling, men man sa att det ofta är så numera.

Ja mitt moderkort låg i plastpåse, tejpad, så var lätt att se att det varit öppnat tidigare

Vilken pin var böjd?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

@Betty (Kung Pow):

Jag vet inte! Kan inte se själv men jag tyckte de pekade på en på i mitten på ena långsidan.

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sen.
När jag skulle returnera ett moderkort, jag köpt hos
Webhallen.
Jag såg dock att det var en pinne i socklen som var böjd,
när jag fick tillbaka moderkortet.
Jag tyckte inte jag var så våldsam när jag monterade cpun.
Men jag struntade dock i det och moderkortet är nu slängt.

Permalänk

@inquam: Knappas något som är värt att göra!

Permalänk

Är det kundens fel att produkten är överkänslig?

För att sammanfatta de svar jag fått så kan man tolka det som att producenten lägger över ansvaret för en svag konstruktion på kunden.
Konsumentprodukter bör kunna hanteras av en vanlig konsument utan att riskera gå sönder när alla anvisningar följs.
Det finns alldeles för många vittnesmål om att en eller flera pinnar är böjda och att man som återförsäljare alltid skyller på kunden.

Jag skrev till kommunens konsumentvägledare så låt se vad denne svarar. Jag kommer att återge det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentDahlgren:

@Belzader:

Intressant att du säger att butik ALLTID skyller på kunden. Kanske är detta beteende något att ta upp med konsumentombudsmannen, KO?
Jag tror mig veta att bevisbördan är omvänd; Det är butiken som skall bevisa att kunden förorsakat skada.

I det aktuella fallet så gjorde man kontroll över disk när jag var närvarande och sa då inget om böjd pin, trotsa att man kollade noga.
Vad man däremot sa var att jag skulle få pengarna tillbaka även om det visade sig vara fel på kortet, men att prisavdrag skulle kunna göras om man hittade spå av kylpasta.

Man envisades mett att skapa ett serviceärende och efter tre arbetsdagar så fick jag besked; Böjd pin! Inget återköp.

Jag har noterat att man ofta är, som jag anser, ganska hårdhänta i hanteringen av datorkomponenter i butiken. Man tar direkt på kretsar.
Det kan ju faktiskt vara så att butiken orsakat den böjda pinnen vid sin kontroll. Någon skrev om "tappat något". Vad vet jag vad som skett under de tre dagar.

Jag testar KO.

Föresten så skrev jag till kundtjänst för en vecka sedan. Inget svar alls därifrån ännu! Deras automatsvar säger att de vanligtvis återkommer inom 24 timmar.

Råkade ut för detta på ett ASUS z270...Ringde kundtjänst & sa att en pinne var böjd vid leverans...dom sa att det aldrig kan hända & skyllde på mig. det enda jag hade gjort var att öppna sockelluckan och kontrollera om allt var helt... men med lupp & synål fixade jag det själv...man är chanslös mot kundtjänst...hur många kontrollerar att någon klåfingrig på lagret inte har varit & pillat...eller att det är en retur som de mörkar...
Lättare med AMD då pinnarna sitter på processorn...har rätat ut massor då kylarpastan gjort så processorn följt med upp, då man tar bort kylaren...oftast med stockkylare, som har någon sorts klister...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Inget svar från Webbhallen

Två veckor har nu passerat sedan jag skrev till Webbhallen. De har inte svarat mig.

Jag skrev till konsumentvägledaren i min kommun och fick följande svar.

” Jag delar upp mitt svar i två delar. Den första delen gäller öppet köp. Det normala är att öppet köp inte gäller om jag köper exempelvis ett moderkort och försökt montera det. Om de lovat att det ska gälla är det givetvis så men vad jag förstår av ditt mejl så var det muntligt och att de nu inte vill stå för det. I så fall hamnar bevisbördan på dig att de lovat detta.

När det gäller garanti så gäller den om företaget har lämnat det. I praktiken innebär det att de ska bevisa att felet inte funnits från början utan att det har orsakats av dig. Det är här som kärnpunkten egentligen ligger. Har de lyckats visa att det är yttre påverkan eller inte? Det du eventuellt skulle kunna göra är att någon annan fackman får titta på kortet och göra en bedömning varför det här problemet har uppkommit.”

Webbhallen hade godkänt Öppet köp om alla pinnar varit ok.
I svaret från konsumentvägledaren kan ni se att det ligger på Webbhallen att bevisa att jag böjt en pinne.

Jag har kollat igen och kan inte se annat än att alla pinnar är raka och fina.
Jag går till butiken under veckan och ser om de möjligtvis kan komma till ett annat resultat.

Jag har noterat att Webbhallen har betyg 2,6 av 5 möjliga på Trustpilot.
Inet har 4,5.