Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ser inte SSD under Den här datorn

Permalänk
Medlem

Ser inte SSD under Den här datorn

Hej!

Jag har en SSD med Ubuntu som jag använt till en äldre extralaptop. Jag vill tömma denna hårddisk för att kunna använda till annat. Men när jag kopplar in den med en Sata2.5"->USB-kabel så dyker den inte upp under utforskaren även om datorn reagerar med sedvanligt läte.

Tanken är att jag ska tömma hårddisken och göra den redo för en Windows-installation på en tredje laptop. När jag kollat runt på nätet hittar jag endast info om diskar som inte ännu är allokerade. Jag hittar hårddisken under Enhetshanteraren såväl som under Datorhantering.

Vad bör jag göra härnäst?

Jag tar också med en skärmdump från Datorhantering:

// Bild!

Tack på förhand!

Permalänk

Windows kan inte läsa filsystemet. Om du bara ska rensa den utan att spara några filer är det bara att formatera den i diskhanteraren.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
99:e percentilen

Du behöver inte ens tömma disken innan du monterar den i laptopen den ska sitta i. Det enda du behöver göra är att, under installationen, ta bort alla partitioner och installera Windows på den "tomma yta" som då uppstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Windows kan inte se filsystem som ubuntu använder sig av (idag oftast ext4 men också ibland BTRFS)

Du får tömma allt du är rädd om på disken med en live-DVD med tex. ubuntu till annan lagringsmedia och sedan ta bort partitionen.

Om det inte är något du är rädd om på aktuella disken så kan du med partitionshanterare (windows egna men också gparted mfl. '3-part ) ta bort den gamla partitionen helt och skapa en ny som du vill ha det på den nyare disken - observera att all data försvinner på disken.

Permalänk
Medlem

Jag valde "Ta bort volym" och sedan "Skapa enkel disk" och har nu formaterat den. Tack för hjälpen!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jeanemil:

Jag valde "Ta bort volym" och sedan "Skapa enkel disk" och har nu formaterat den. Tack för hjälpen!!

Att formatera en disk innan du installerar ett OS på den ger ingenting. Du vill i regel ändå ta bort alla partitioner på disken under installationen och ge installationsprogrammet fri lejd att skapa de partitioner det vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:

OK! Min plan är, utan att ha närstuderat några detaljer än, är att:
1. Avsluta ett Windows retail jag har på en laptop X med en mSata jag tänkt använda som extern hårddisk.
2. Ladda ner Windows 10 (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) som jag installerar på hårddisken jag fått hjälp med i denna tråd.
3. Sätta in den hårddisken i en laptop Y som nu har HDD och Windows 7. Väl installerad där aktiverar jag den med nyckeln för Windows-versionen i steg 1.

Låter det som en fungerande plan?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jeanemil:

@Alling:

OK! Min plan är, utan att ha närstuderat några detaljer än, är att:
1. Avsluta ett Windows retail jag har på en laptop X med en mSata jag tänkt använda som extern hårddisk.
2. Ladda ner Windows 10 (https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10) som jag installerar på hårddisken jag fått hjälp med i denna tråd.
3. Sätta in den hårddisken i en laptop Y som nu har HDD och Windows 7. Väl installerad där aktiverar jag den med nyckeln för Windows-versionen i steg 1.

Låter det som en fungerande plan?

Det låter väl som att det ska™ funka, men jag vågar inte lova något när Windows-licenser är inblandade. Själv kör jag ett OS bestående av fri mjukvara med öppen källkod.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers