3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Viking
Skrivet av mastrovious:

nästan 7k för 3070... nja känns lite mastigt eller?

Ja verkligen. Särskilt om man kan få ett 6800 XT för 7500kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mmm.. förstår inte prissättningen öht, deras FE är det enda 3070 som ligger rimligt i pris.

haha och det lyser med sin frånvaro... värdelösa Nvidia. Lutar åt AMD för min del nu. Tur i oturen att man inte fick kort snabbt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Finns ett gäng 3070 Gigabyte-kort kvar på Inet om det är någon som letar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja verkligen. Särskilt om man kan få ett 6800 XT för 7500kr.

Fast det är väl lite skevt också? Jämföra ett dyrt 3070 mot ett billigt 6800XT. I så fall är det ju 6090:- vs ~7500:-, billigaste mot billigaste.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad delvis bokad innebär på inet. leveransdatum är imorgon. lyckades beställa ett kort för 6k och ett för 6200 där. typ de enda som var billiga i pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mmm.. förstår inte prissättningen öht, deras FE är det enda 3070 som ligger rimligt i pris.

det är ett säljknep, de lägger ut sin founders till lågt pris, sedan har de 0 i lager så ingen kan köpa till det priset, sen låter man tredjepartstillverkare sälja korten dyrare.

på detta sett fick de bra reviews från alla reviewers då prispunkten var relativt låg till prestandan man fick, men att de ändast levererade 5% av korten på denna prispunkt är ju något som reviewersarna inte kunde veta och nu är hypen redan satt och folk köper korten svindyrt istället

förjävligt sett att aggera på, jag hade klart hoppat över till team radeon om jag kunde, men jag är fast i nvidia pga programvaror som endast lirar med cuda. ni som spelar spel borde ju kunna tänka er ett radeon, nu får vi ju se om AMD kan leverera också, man får hoppas att de har fler än 300 kort per kontinent vid launch.

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Fast det är väl lite skevt också? Jämföra ett dyrt 3070 mot ett billigt 6800XT. I så fall är det ju 6090:- vs ~7500:-, billigaste mot billigaste.

Men om AMD:s egna design presterar bra och släpps för 7200-7500kr så är det inte så skevt.
Sen är det typ 3 st modeller som kostar under 6500kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

50+ gigabyte gaming oc 3070 på inet lol

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

det är ett säljknep, de lägger ut sin founders till lågt pris, sedan har de 0 i lager så ingen kan köpa till det priset, sen låter man tredjepartstillverkare sälja korten dyrare.

på detta sett fick de bra reviews från alla reviewers då prispunkten var relativt låg till prestandan man fick, men att de ändast levererade 5% av korten på denna prispunkt är ju något som reviewersarna inte kunde veta och nu är hypen redan satt och folk köper korten svindyrt istället

förjävligt sett att aggera på, jag hade klart hoppat över till team radeon om jag kunde, men jag är fast i nvidia pga programvaror som endast lirar med cuda. ni som spelar spel borde ju kunna tänka er ett radeon, nu får vi ju se om AMD kan leverera också, man får hoppas att de har fler än 300 kort per kontinent vid launch.

Visst är det surt att vi inte får Founders Edition, men hur stor fokus tror ni ligger på att hitta en återförsäljare i Sverige över alla andra länder i Europa som de också håller på att fixa till? Recensioner för andra kort är ju baserade på vad de kostar. Jag fattar inte hur folk blir lurade som de säger? Kollar de inte på priset i kassan?

Permalänk
Medlem

Så grön bock på webhallen är bra? Jag bara antog att det inte skulle gå, beställde lite som att köpa triss lott...

Nice, dags att uppgradera från 1070 då. (även om man är lite av en sucker med dessa priser)

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag hatar också när de på kundtjänst väljer att inte leverera kort. Maktmissbruk!

Ett mer seriöst svar, sitt ner och skärp dig förfan. Sluta gnäll på de som inte har något med detta att göra.

Om du är en vettig människa raderar du din egen post, annars får man hoppas att någon mod går in och stänger av dig.

Åh ja, jag glömde bort det. Dumt mig för att jag ville veta information om en produkt som jag betalade över 1000 € för mer än en månad sedan.
Kanske om de inte skulle leverera det snart skulle de inte ha sagt till återförsäljarna att fortsätta sälja det ...

Kanske om detta inte bokstavligen var den enda Asus-produkten som de vägrar sälja skulle jag ha mer förståelse.

Vad som inte hjälper alls är motstridig information från alla Asus-filialer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Någon som vet vad delvis bokad innebär på inet. leveransdatum är imorgon. lyckades beställa ett kort för 6k och ett för 6200 där. typ de enda som var billiga i pris!

Har samma status, men leverans sett till 2 nov.
Vid betalning kunde jag endast välja DHL med fraktkostnad 29kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toggaf_el3:

Åh ja, jag glömde bort det. Dumt mig för att jag ville veta information om en produkt som jag betalade över 1000 € för mer än en månad sedan.
Kanske om de inte skulle leverera det snart skulle de inte ha sagt till återförsäljarna att fortsätta sälja det ...

Kan bara beklaga, men det här är ju ett skäl att man gör vissa köp, t ex denna kaoslansering, mot "betala i butik" eller "faktura".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toggaf_el3:

Åh ja, jag glömde bort det. Dumt mig för att jag ville veta information om en produkt som jag betalade över 1000 € för mer än en månad sedan.
Kanske om de inte skulle leverera det snart skulle de inte ha sagt till återförsäljarna att fortsätta sälja det ...

Du behöver inte vara otrevlig mot han som sitter och försöker hjälpa folk på ett forum för det. Barnsligt beteende.

Det är inte alls svårt att formulera och ställa frågor om korten på ett vuxet och icke-otrevligt sätt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Visst är det surt att vi inte får Founders Edition, men hur stor fokus tror ni ligger på att hitta en återförsäljare i Sverige över alla andra länder i Europa som de också håller på att fixa till? Recensioner för andra kort är ju baserade på vad de kostar. Jag fattar inte hur folk blir lurade som de säger? Kollar de inte på priset i kassan?

Man blir inte riktigt lurad. Men man blir helt klart påverkad. T.ex så hade jag tänkt att max lägga 8000kr på ett rtx 3080, men nu sitter jag på en beställning på ett Strix för 9700kr (dock får man en mus till, men hur dyr är den att tillverka).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE från Inet, 5625:-.

Höll på att missa för jag inte var inloggad innan, noob!

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

Visa signatur

i7 9700K @ 5.1 GHz | Kraken x52 | ASRock Z390 Phantom Gaming | EVGA 3080 FTW3 ULTRA | 32GB Crucial DDR4 | CM NR200P | Corsair SF750 | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Har samma status, men leverans sett till 2 nov.
Vid betalning kunde jag endast välja DHL med fraktkostnad 29kr.

Jag har lyckades få olika 2 kort i kundkorgen i samma beställning, det ena står bokat, det andra är gult med leverans 2020-12-15, kommer jag behöva vänta på båda korten eller skickar de det ena omgående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre-90:

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

Sjukt fult gjort av Inet! Bör bojkottas om dom inte fixar!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men om AMD:s egna design presterar bra och släpps för 7200-7500kr så är det inte så skevt.
Sen är det typ 3 st modeller som kostar under 6500kr.

Väldigt mycket OM där. Just nu har ju vi oturen att bo i Sverige när Digital River inte längre säljer åt Nvidia så vi inte kan få FE. Kan lika väl tänkas att FE dyker upp i Sverige tills 6000-serien släpps. Vi vet ju heller inte AMDs riktiga priser samt partners modeller.

Missförstå mig inte att jag säger att ena är bättre än andra, men billigaste vs billigaste och dyraste vs dyraste, sedan modell vs modell.

Ett 3070 Strix OC är ju väldigt nära billigaste 3080 till exempel. Och så kan det ju se ut och upp till den som köper vad de värderar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toggaf_el3:

@Asus.David
Du sa att det skulle bli en non-OC STRIX 3080-sändning för nästan två veckor sedan, nu levererar du inte dem alls ...
Vilken är det? Varför är det som vi som köpte icke-OC-versionen kanske en minut efter lanseringen den 17: e fortfarande Väntar medan människor som beställde OC har haft det i flera veckor! Det är ni som väljer att inte göra dem.

ASUS verkar inte ha några TUF 3070 kort till leverans just nu heller. De har inte 3080, de har inte 3070. Undrar vad de gör därborta i Asien...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Kan bara beklaga, men det här är ju ett skäl att man gör vissa köp, t ex denna kaoslansering, mot "betala i butik" eller "faktura".

Det handlar inte om pengarna utan om principen

Permalänk
Skrivet av virre-90:

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

yes, betalade 5625 för min och står att leveransen är imorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Man blir inte riktigt lurad. Men man blir helt klart påverkad. T.ex så hade jag tänkt att max lägga 8000kr på ett rtx 3080, men nu sitter jag på en beställning på ett Strix för 9700kr (dock får man en mus till, men hur dyr är den att tillverka).

Det är väl Asus du får ta den frågan med? Det är ju inte ett nytt fenomen att dyraste modellerna kan dra iväg och nästa vara dyrare än en bättre GPUs billigaste modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre-90:

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

Mitt gick för 5625kr, samma belopp står under ordern samt samma belopp reserverat på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre-90:

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

Fick också den för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre-90:

Var det någon mer som fick den för 5625:-?
För mig stod det 5625:- när jag la ordern men sen när jag kollar ordern under "min sida" så står det 6299:-.

Står 5625 i mina sidor samt det är den summan de dragit från banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babboska:

Fick också den för det priset.

Skrivet av Ph4st:

Står 5625 i mina sidor samt det är den summan de dragit från banken.

Vad har ni för status på ordern?
Min står Delvis bokad (Bokad på Geforce Now och 12 dec på kortet) men leverans till 2 nov.

Edit: 15/12 (alltså inte 12 dec)

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Väldigt mycket OM där. Just nu har ju vi oturen att bo i Sverige när Digital River inte längre säljer åt Nvidia så vi inte kan få FE. Kan lika väl tänkas att FE dyker upp i Sverige tills 6000-serien släpps. Vi vet ju heller inte AMDs riktiga priser samt partners modeller.

Missförstå mig inte att jag säger att ena är bättre än andra, men billigaste vs billigaste och dyraste vs dyraste, sedan modell vs modell.

Ett 3070 Strix OC är ju väldigt nära billigaste 3080 till exempel. Och så kan det ju se ut och upp till den som köper vad de värderar mest.

Nu är ju inte ett 3070 för 7000 en dyr modell. Det är snarare en instegsmodell än dyraste. Självklart kan man inte jämföra ett Strix med ett Eagle, men det har jag inte gjort heller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Vad har ni för status på ordern?
Min står Delvis bokad (Bokad på Geforce Now och 12 dec på kortet) men leverans till 2 nov.

Står precis likadant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Man blir inte riktigt lurad. Men man blir helt klart påverkad. T.ex så hade jag tänkt att max lägga 8000kr på ett rtx 3080, men nu sitter jag på en beställning på ett Strix för 9700kr (dock får man en mus till, men hur dyr är den att tillverka).

Precis så, folk blir påverkade av detta, många är också oroliga att de inte ska få något som man blir beredd i hettans moment att lägga mer pengar än vad man egentligen hade varit. Detta säljknep utnyttjas överallt, exempelvis som Etsy där man flaggar om att "andra kunder" har varorna i sin varokorg men inte ännu checkat ut, och det finns bara 2 kvar. Detta funkar fantastiskt bra för att pusha sales och folk fokuserar mindre på priset utan skyndar sig att få igenom beställningen.

Jag är ju beredd att lägga 20k på 3090 founders edition som egentligen kostar 16800 men det drömpriset kan man glömma, och det verkar att 20k är för lite också, kanske 22k? Det går iaf inte att få tag på och de som finns via ebay är risky då det kan vara en tegelsten som kommer på posten. Plus att nvidia garantin inte verkar gälla om man köper i andrahand så blir känns det lite väl galet att betala så mycket pengar för något. Men vi som jobbar med dessa korten har ju mer eller mindre en inkomst kopplad till tiden det tar att utföra vissa uppgifter med gpu'er, så tid = pengar.

Jag hade nog haft mitt 3090 nu om jag inte gjort bort mig och beställt ett Asus Strix NON OC, för det tillverkas inte ens ännu, det finns inga non oc någonstans i sverige. Asus skiter i de som beställde de och levererar endast OC versionerna, vilket är lagom sjukt om du frågar mig. De borde informerat återförsäljarna att inte lägga upp Non OC modellerna i förväg då de garanterat visste att de inte skulle göra dessa modeller de första månaderna av releasen.