Inga 3090 reviews ännu och det släpps imorgon?

Permalänk
Medlem

Inga 3090 reviews ännu och det släpps imorgon?

Känns något lurt med 3090 releasen, inte en enda riktig review och swec gänget har inte sagt något om detta kort, antar att nvidia har gått ut och tystat ner alla efter den läckta reviewn som visade att kortet var 10% snabbare än 3080?

Permalänk
Avstängd

Hypen är väl kanske 1 % i jämförelse också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om du inte visste så har Nvidia NDA review embargo tills imorgon kl 15:00
Sen att kortet bara skulle vara 10 % är inget speciellt. Alla som förväntat sig skyhög prestandaökning bara för den kostar 6000kr mera har för höga förväntningar.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Känns något lurt med 3090 releasen, inte en enda riktig review och swec gänget har inte sagt något om detta kort, antar att nvidia har gått ut och tystat ner alla efter den läckta reviewn som visade att kortet var 10% snabbare än 3080?

Skulle gissa på att det är NDA som gäller och att inget får sägas förens det släpps i morgon, men lite nyheter brukar det ju kunna smyga ut ändå, så denna gång kanske dom är lite hårdare.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Håll koll på https://videocardz.com/, de brukar vara riktigt snabba med läckor.

Permalänk
Medlem

Såg Inet packa upp en 8K tv i sociala medier. Kan bara spekulera i att det har med 3090 benchmark att göra. Återstår att se när det kommer helt enkelt.

Permalänk

Ingen review, men en preview kanske...:)

https://www.youtube.com/watch?v=JDUnSsx62j8

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Skrivet av oztin:

Såg Inet packa upp en 8K tv i sociala medier. Kan bara spekulera i att det har med 3090 benchmark att göra. Återstår att se när det kommer helt enkelt.

Hur många tum var den? Får man gissa på att de skall göra en storleksjämförelse?

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

Hur många tum var den? Får man gissa på att de skall göra en storleksjämförelse?

Har ingen aning! Vild spekulering

Permalänk
Medlem

Har gett upp hoppet om 3090 nu. Var sugen på det bästa kortet denna generationen men enligt läckan presterar det ju bara i snitt 8,8% bättre än 3080 så det är för mig inte värt den extra kostnaden.

Att recension-embargot dessutom är satt till samma sekund kortet släpps känns konstigt.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: vilken prestanda förbättring hade du förväntat dig med tanke på skillnaderna i hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har gett upp hoppet om 3090 nu. Var sugen på det bästa kortet denna generationen men enligt läckan presterar det ju bara i snitt 8,8% bättre än 3080 så det är för mig inte värt den extra kostnaden.

Att recension-embargot dessutom är satt till samma sekund kortet släpps känns konstigt.

Av de reviews jag har sett så har snittet legat betydligt högre än så och det troligtvis utan de senaste drivrutinerna. Är det kina läckan du tänker på?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@MinpinStudios: vilken prestanda förbättring hade du förväntat dig med tanke på skillnaderna i hårdvaran?

Jag är ingen expert på hårdvara så jag baserade mina förväntningar på att kortet är dubbelt så dyrt och att det presterade 8k60fps på deras presentation.

I de allra flesta produkterna jag köper får man betydligt mer än <10% om man lägger till 100% på priset.

Med det sagt väntade jag mig att 3090 skulle vara nånstans runt 20-25% bättre.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Av de reviews jag har sett så har snittet legat betydligt högre än så och det troligtvis utan de senaste drivrutinerna. Är det kina läckan du tänker på?

Vilka recensioner är det du sett?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Mängden kort i lager inte långt därefter! Tror webhallen har 3-4st totalt just nu listade i lager totalt, i jämförelse hade dom 25st~ TUF 3080 (5st löst 20st i prebuilts) dagen innan release t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Vilka recensioner är det du sett?

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ix9zcg/early_msi_gef...

Ser legit ut ett msi 3090

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Permalänk
Medlem

När släpps RTX 3090?

Vilken tid släpper nvidia och andra partner kortet den 24?

Rubrik förtydligad. // MOD
Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

@warzeta: Borde vara 15:00 precis som 3080

Permalänk
Avstängd

Är väl knappast svårt att gå in på valfri återförsäljare att kolla?

Inet -> Release 2020‑09‑24 15:00

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Relaterat: när kommer recensionerna? Trodde de skulle titta ut kl 15:00 idag, men inte ett pip någonstans på hela internet!?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Relaterat: när kommer recensionerna? Trodde de skulle titta ut kl 15:00 idag, men inte ett pip någonstans på hela internet!?

Imorgon kl 15.00 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Imorgon kl 15.00 tyvärr.

Ah. Fulspel av Nvidia nu igen. Alltså vill de att folk ska beställa i blindo utan att läsa en enda rad i någon recension, särskilt eftersom alla vet att tillgången kommer vara skitdålig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Har gett upp hoppet om 3090 nu. Var sugen på det bästa kortet denna generationen men enligt läckan presterar det ju bara i snitt 8,8% bättre än 3080 så det är för mig inte värt den extra kostnaden.

Att recension-embargot dessutom är satt till samma sekund kortet släpps känns konstigt.

Nvidia fulspelar igen. Enda anledningen att släppa recensioner samtidigt (eller senare) än releasetidpunkten är om man vill att alla ska beställa kort i blindo utan att ha läst en enda rad recensionstext, särskilt eftersom alla vet att tillgången är ännu sämre på 3090-korten än 3080.

Jag blir bara mindre och mindre sugen. Prestandan verkar medioker relativt sett (jag vill ha åtminstone 20% över 3080 om det ska vara värt det), priset skyhögt (10% förbättring för 100% mer pengar är ingen bra deal), recensionerna kommer för sent och tillgången är urusel.

3080 eller RDNA2 för min del, som det ser ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ah. Fulspel av Nvidia nu igen. Alltså vill de att folk ska beställa i blindo utan att läsa en enda rad i någon recension, särskilt eftersom alla vet att tillgången kommer vara skitdålig.

aa rätt surt men öppet köp... är det totalt kaos är det bara reklamera skiten

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett nVidia kort i rtx 3000 med mer än 10gb vram kanske det inte finns några andra alternativ än 3090 2020.
Det är ju ett ganska bra säljargument ändå..

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Sammanfogade två trådar angående RTX 3090 reviews, Any day now....any day now...

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

aa rätt surt men öppet köp... är det totalt kaos är det bara reklamera skiten

Målet är att driva upp ett så stort ha-begär att kunderna snällt ska ligga kvar i förbokningskön och vänta med spänning, och när du väl gjort ditt "commitment" att köpa så är det tänkt att du inte ska ändra dig så lätt. Luktar säljartaktik lång väg.

Skrivet av Hybe:

Vill man ha ett nVidia kort i rtx 3000 med mer än 10gb vram kanske det inte finns några andra alternativ än 3090 2020.
Det är ju ett ganska bra säljargument ändå..

Allt pekar på att 3080 med 20 GB minne dyker i samband med Big Navi, så jag gissar på november.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nvidia fulspelar igen. Enda anledningen att släppa recensioner samtidigt (eller senare) än releasetidpunkten är om man vill att alla ska beställa kort i blindo utan att ha läst en enda rad recensionstext, särskilt eftersom alla vet att tillgången är ännu sämre på 3090-korten än 3080.

Jag blir bara mindre och mindre sugen. Prestandan verkar medioker relativt sett (jag vill ha åtminstone 20% över 3080 om det ska vara värt det), priset skyhögt (10% förbättring för 100% mer pengar är ingen bra deal), recensionerna kommer för sent och tillgången är urusel.

3080 eller RDNA2 för min del, som det ser ut.

Nvidia själva har ju angett 60FPS i 8K och med tanke på att ett 3080 klarar av att ge 30FPS i 4K så är prislappen befogad i mina ögon sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nvidia fulspelar igen. Enda anledningen att släppa recensioner samtidigt (eller senare) än releasetidpunkten är om man vill att alla ska beställa kort i blindo utan att ha läst en enda rad recensionstext, särskilt eftersom alla vet att tillgången är ännu sämre på 3090-korten än 3080.

Jag blir bara mindre och mindre sugen. Prestandan verkar medioker relativt sett (jag vill ha åtminstone 20% över 3080 om det ska vara värt det), priset skyhögt (10% förbättring för 100% mer pengar är ingen bra deal), recensionerna kommer för sent och tillgången är urusel.

3080 eller RDNA2 för min del, som det ser ut.

Är väl bara att beställa och använda öppet köp?

När jag läser hur du uttrycker dig så är inte du någon kandidat oavsett? Varför lägger du ens ned energi på det hela?
Vill man ha det bästa grafikkortet är det detta som gäller. Svårare är det inte.

Vi vet ju redan ca hur prestandan blir. Ca i snitt 15% högre än 3080 i 4k. Dom blir slutsålda oavsett, de få som kommer finnas.

Journalister kommer ha några plus och några minus. Tillgångsproblemet hamnar längst ned på minus så kan dom skryta över att dom har varit negativa mot Nvidia.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz