Permalänk
Medlem

Wi-Fi 6-router

Hej! Har idag en RT-AC68U som efter många års tjänst börjat ha lite knackig kvalité på Wi-Fi. Wi-Fit dör och kräver många omstarter, hastigheten går upp och ner osv. Behöver byta ut den och tänkte sikta på en Wi-Fi 6 för att framtidssäkra.

Vill helst inte betala över 3000 kr, har tittat på Asus AX8 men ser att en del har kritik mot att den har dålig leverans av vanlig Wi-Fi 5, har någon erfarenhet av det? Vill ju ha bra fart även där då majoriteten av enheterna kommer ligga där. Andra förslag/tips?

Har 500/500 mbit, ca 15 enheter anslutna på Wi-Fi och 3-4 via ethernet. Kräver ingen monsterkapacitet på routern.

Permalänk
Medlem

Asus RT-AX86U ser intressant ut och har fått bra recensioner även om den i mitt tycke är lite för dyr då den precis lanserats.
Men kanske kommer den ner något i pris till BF? Verkar även har bra performance på Wi-Fi 5.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5398277

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Asus RT-AX86U ser intressant ut och har fått bra recensioner även om den i mitt tycke är lite för dyr då den precis lanserats.
Men kanske kommer den ner något i pris till BF? Verkar även har bra performance på Wi-Fi 5.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5398277

Köpte den för någon vecka sedan. 100% stabil i ~2 veckor nu, jämfört med Comhems router som var tvungen att startas om var tredje dag.

Stor skillnad på hur snabbt man kommer åt smarta enheter som robotdammsugare, philips hue, sonos, hemlarm m.m.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ryktas också om en "Asus RT-AX68U" så kanske kommer en direkt ersättare till hösten?
Lär bli prisvärd och en storsäljare om den är lika bra som AC-68U!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla vidare på dem.

Anledningen till att jag tog upp XT8 är att den är tilltalande utifrån modellen/utseendet, den hade passat bra där routern ska stå placerad. Är det någon som har erfarenhet av dålig kapacitet/leverans av Wi-Fi 5 på den?

Skrev fel modell
Permalänk
Inaktiv

@brah

Netgear Orbi verkar rätt okej också, den har wifi6 MU-MIMO (kan inte utläsa antalet strömmar från uppgifterna på väbbsidan, dock har ju de flesta wifi-enheter inte så många antenner så det räcker nog till ändå) och verkar ha stöd för de andra vanliga funktionerna också. Dedikerat 5GHz-nät för backhaul, 4-port gigabit switch i både basenhet och satellit (så plats för 8 kablade anslutningar) och 2.5Gbit WAN-port på basenheten också dessutom.

Det ska för övrigt komma en ny version av Orbi med Docsis 3.1-modem inbyggt i basenheten dessutom. Gör mig lite nyfiken faktiskt!

Permalänk

Har har en RT AX88U och är super nöjd! Haft den över ett år va lite problem med en bugg i firmware, som gjorde att den låste sig på wifikanal. Men det är åtgärdat nu.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Är TP-Links Wi-Fi 6 routrar något att ha?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Köp en ny eller beggad R7800. Bästa AC routern på marknaden. Haft min sen den släpptes och den är ett monster som står sig mot nya AX routers utan problem. Det finns för få fördelar idag med första vågens AX modeller och de kostar alldeles för mycket för de bra modellerna. Det kommer snart komma en ny våg AX routers som även ska innehålla 6Ghz bandet och jag sitter och väntar på precis det. Jag provade en RAX80 som var helt ok, men hade samma prestanda, ibland sämre än R7800 så den åkte tillbaka. Den går att hitta ny på amazon.de för 1500 kr eller 1690 kr på proshop.se. Jag kör Voxel firmware och är superstabilt.

Här kan du läsa mer om varför AX inte ger någon märkbar förbättring ännu. De använder också R7800 som referens för de anser den routern vara den bästa AC som finns: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33...