Sabbar min DAC möjligheten att höra skillnad på mp3 och lossless?

Permalänk
Medlem

Sabbar min DAC möjligheten att höra skillnad på mp3 och lossless?

Angående mp3-320 vs lossless
Min avsikt är inte att öppna debatten igen, jag vill bara ha konkret hjälp/råd om det går att få, för jag är fortfarande nyfiken (och tillräckligt anal för att vilja tillfredsställa min nyfikenhet). Jag vet att vissa bedyrar att de hör skillnad ganska lätt, andra menar att man kan höra skillnad om man har bra (ofta dyr) hifi-utrustning, och ytterligare andra menar att människoöron inte hör skillnad mellan mp3-320 och lossless.

När jag själv ABX:ar i foobar med abx-komponenten lyckas jag förvisso ofta pricka rätt men det är så intensivt att jag inte orkar hålla på så länge att det blir statistiskt säkerställt. Vilket i sig väl indikerar att jag inte hör tillräckligt med skillnad för att det ska vara värt att hålla på och försöka.

Men en sak jag undrar är om min Cambridge Audio Upsamling DAC (till 192kHz) första generationen från tidigt 10-tal sabbar mina lyssningsförsök genom att få mp3 och flacen att låta mer lika varandra än de är?

Foobar spottar ut bitperfekt WASAPI vis toslink to DACen som omvandlar och uppsamplar innan den skickar vidare till förstärkaren via RCA. När jag köpte den fattade jag inte att den uppsamplade, hade föredragit att dacen inte manipulerade ljudet utan bara omvandlade det till analogt.

Men så, frågan: sabbar DAC:en mina försök att höra skillnad genom att lägga sin egen signatur på ljudet, eller är det bara jag som faktiskt inte hör så mycket skillnad.

(Om nån har tips på bra låtar där man hör skillnad när man konverterar till mp3-320 så tipsa gärna! Jag har provat med Daft Punk Random Access Memories, djupa cello toner och höga kvinno-a-capella-röster.)

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur just den specifika dacen funkar men soulsampling går att göra perfekt och det är ofta en metod för att man ska kunna göra en billigare analog kretslösning, åtminstone i "inte dyra" dacar och din dac är inte dyr.
Det är små skillnader på olika dacar och det är små skillnader på okomprimerat och bra komprimerat källmaterial så det ska vara svårt att höra skillnad om det funkar som det ska, det är däremot inte omöjligt att göra det om källmaterialet är valt för att framhäva bristerna i komprimeringen och man har en högupplöst lyssningsanläggning efter dacen.
Om man däremot lyssnar på en dynamiklös allmän ljudgröt typ modern popmusik så kan det i praktiken vara närmast omöjligt att höra skillnader även om de tekniska förutsättningarna för återgivnnigen är bra.
Nått som är väldigt svårt att komprimera är tex brus så att lyssna på karaktären och förändringar i brus kan vägleda, dynamisk musik som är inspelad på band och analogt mixat kan låta både mycket bra och brusa en hel del och funka bra för lyssningstester, gamla Decca inspelningar är ju ett bra val och de har ibland även rätt extrem djupbas då det ibland går att höra tunnelbanan under lokalerna när man har riktigt bra återgivning.
Nått modernare som är ganska brusigt men tekniskt väldigt bra är Dire Straits Telegraph road från Love over gold eller varför inte nått från Making movies.
Den typen av inspelningar är ganska avslöjande speciellt i början av låtarna, nackdelen är att musiken också är så fantastisk att man fastnar i den.
Mycket handlar alltså om musikval och jämför nu inte utifrån dessa YT versioner utan utgå från orignalcdskivor eller seriösa remastringar som Mobile fidelitys som verkligen är bättre än orignalen och inte bara nån modern mer komprimerad version.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Din DAC kan mycket väl vara din "bottleneck", om det är pga dess upsampling eller inte är ej relevant.
Köp bättre om du inte är nöjd, inte mer komplicerat än så.
För referens jag skillnad på min Modi2U, så krävs inte så mycket i form av DAC.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Angående mp3-320 vs lossless
Min avsikt är inte att öppna debatten igen, jag vill bara ha konkret hjälp/råd om det går att få, för jag är fortfarande nyfiken (och tillräckligt anal för att vilja tillfredsställa min nyfikenhet). Jag vet att vissa bedyrar att de hör skillnad ganska lätt, andra menar att man kan höra skillnad om man har bra (ofta dyr) hifi-utrustning, och ytterligare andra menar att människoöron inte hör skillnad mellan mp3-320 och lossless.

När jag själv ABX:ar i foobar med abx-komponenten lyckas jag förvisso ofta pricka rätt men det är så intensivt att jag inte orkar hålla på så länge att det blir statistiskt säkerställt. Vilket i sig väl indikerar att jag inte hör tillräckligt med skillnad för att det ska vara värt att hålla på och försöka.

Men en sak jag undrar är om min Cambridge Audio Upsamling DAC (till 192kHz) första generationen från tidigt 10-tal sabbar mina lyssningsförsök genom att få mp3 och flacen att låta mer lika varandra än de är?

Foobar spottar ut bitperfekt WASAPI vis toslink to DACen som omvandlar och uppsamplar innan den skickar vidare till förstärkaren via RCA. När jag köpte den fattade jag inte att den uppsamplade, hade föredragit att dacen inte manipulerade ljudet utan bara omvandlade det till analogt.

Men så, frågan: sabbar DAC:en mina försök att höra skillnad genom att lägga sin egen signatur på ljudet, eller är det bara jag som faktiskt inte hör så mycket skillnad.

(Om nån har tips på bra låtar där man hör skillnad när man konverterar till mp3-320 så tipsa gärna! Jag har provat med Daft Punk Random Access Memories, djupa cello toner och höga kvinno-a-capella-röster.)

Den analoga delen är bättre i dyrare lösningar. Rent tekniskt om du avbildar filen rätt från originalet är din DAC duglig ännu.