MudBlazor ett Open Source .NET Core Blazor komponent bibliotek
Hej,
Har dom senaste månaderna jobbat nästan dygnet runt för att hinna med mitt vanliga jobb och för att kunna gå public med mitt projekt på Github. Nu har det gottat sig några veckor som publikt och folk verkar gilla det jag påbörjat.
Först och främst vill jag bara säga att jag anser mig själv inte vara en utvecklare, jobbar som IT Konsult, har mest hand om den tekniska driften av SQL och webbservrar och saknar relevant utvecklingsutbildning men har alltid älskat design och att skapa.
2018 hängde jag med några kollegor ner till Göteborg för att kolla på en föreläsning om Azure DevOps men det var något helt annat som fångade mitt intresse, Blazor. Skriva C# direkt i frontend och kunna köra det direkt i webbläsaren hos klienterna. Skippa tjafs som javascript och satsa 100% på bra CSS och C#
Gjorde en intern "azure portal" med kopplingar till våra SQL servrar, webbservrar på mitt företag men efter flertalet .net core previews så insåg jag att jag la mest tid på att underhålla/bygga blazor komponenter. Då andra open source projekt där ute inte fall mig i smaken då dom känndes väldigt "overengineered" buggiga, komplext att lägga till även de enklaste komponenterna och all dess jäka javascript alla trycker in trots Blazor så drog jag i år igång med mitt projekt MudBlazor.
Det är som sagt ett Blazor Komponent bibliotek baserat på Material design, målet är att göra mer med Blazor och använda oss av CSS/SCSS och vi har en "No javascript" policy där vi absolut enbart får använda det om det är något Blazor inte kan. Ofta är det bara grejer som har med hemsidan och användarnas webbläsare att göra.
Det är säkert en del av er här som är .NET utvecklare, kanske känner samma sak som jag och andra gjort om de övriga befintliga open source projekten där ute så får ni gärna kolla in MudBlazor.
https://mudblazor.com/
https://github.com/Garderoben/MudBlazor
Ni kan även testa komponent direkt via https://try.mudblazor.com/ har ni några frågor så kör på här, eller om ni skulle stöta på något fel släng upp ett issue på github.
// Jonny Larsson, MudBlazor