Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Såga / ge feedback på mitt lyxbygge

Permalänk
Medlem

Såga / ge feedback på mitt lyxbygge

Hej! Vad tycker ni om det här bygget? Någon förbättring som går att göra? Bör jag byta ut någon komponent? Intel i9 kan ej bytas ut mot AMD eller i7 på grund av certifiering med viss mjukvara som ska rulla på den. 3080 är också ganska hugget i sten på grund av tensorkärnor och CUDA-kompabiliteten samt Ray Tracing.

---

Fractal Design Define 7 Solid
Corsair RM850X 850W v2

Intel Core i9 10900K
RTX 3080 Vision OC

Asus ROG STRIX Z490-F

Kingston CL 16 Fury 3200
Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB
Samsung 4TB 860 EVO

Fractal Design Celsius S36

---

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Samsung 980 kommer inte kunna sträcka på benen om du inte sätter i en 11-serie CPU, då det är en PCIE4.0 disk och 10900k bara klarar av PCIE3.0 så den kommer bara komma upp i halva sin hastighetspotential.
Byt ut Disk eller CPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Svar angående M2 och PCI 4/3

Skrivet av Fenrisulvfan:

Samsung 980 kommer inte kunna sträcka på benen om du inte sätter i en 11-serie CPU, då det är en PCIE4.0 disk och 10900k bara klarar av PCIE3.0 så den kommer bara komma upp i halva sin hastighetspotential.
Byt ut Disk eller CPU.

Det där är intressant. Men även om M2-kortet listas som 7GB/s så har jag förstått det som att det i själva verket oftast jobbar i runt1GB/s och att den där sjuan mest är marknadsföring och har att göra med åtkomst till små filer som används ofta (Prestandan som betyder något för mig är läsning och skrivning av stora videofiler). Har jag misförstått det här? Eller är det du som har misförstått hur snabba dyra M2-kort egentligen är?

Edit: Om jag har rätt så kommer alltså bandbreddsbegränsningen med PCIe4 alltså inte göra särskilt stor praktisk skillnad.

La till en liten edit längst ner bara
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wohooo:

Det där är intressant. Men även om M2-kortet listas som 7GB/s så har jag förstått det som att det i själva verket oftast jobbar i runt1GB/s och att den där sjuan mest är marknadsföring och har att göra med åtkomst till små filer som används ofta (Prestandan som betyder något för mig är läsning och skrivning av stora videofiler). Har jag misförstått det här? Eller är det du som har misförstått hur snabba dyra M2-kort egentligen är?

Edit: Om jag har rätt så kommer alltså bandbreddsbegränsningen med PCIe4 alltså inte göra särskilt stor praktisk skillnad.

Ja, sustained read/writes är lägre än vad som anges på förpackningen. Men eftersom det är en OS-disk så är det ju inte riktigt så den kommer att användas. Dock är ju 4GB/s mer än nog så det kanske är onödigt att köpa en PCIe4-disk om du får motsvarande 970 billigare.

Permalänk
Medlem

I ett lyx-bygge enligt trådnamnet hade jag i alla fall gått på en PCIe4-disk med komponenter som matchas mot PCIe4

Permalänk
Medlem

Eftersom du ändå troligen måste vänta på ett 3080 skulle åtminstone jag vänta på Intel 11900K som ska komma det här kvartalet. Då får du bättre spelprestanda och PCIe gen 4.

EDIT: Verkar som att ASUS ligger efter när det gäller PCIe 4.0 på Z490, du får googla noga och se om support är inkluderat eller på väg

Permalänk
Medlem

Angående PCIe4

Hej alla!

Tusen tack för feedback! Jag ska hålla ögonen öppna efter processor och modekort med stöd för PCIe4. inet har dock en 3080 som kommer in i mitten av februari och jag är osäker på om modekort och ny i9 med stöd för PCIe4 kommer in i tid. Men OM den gör det så ska jag definitivt uppgradera paketet till PCIe4 då!

För visst är det så att 1) Det finns inge modekort att köpa idag med PCIe4 som passar min burk? Det finns inga intel i9 att köpa just nu som stödjer PCIe4? Tror ni att det kan gå att få tag i de här grejerna före mitten av februari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, sustained read/writes är lägre än vad som anges på förpackningen. Men eftersom det är en OS-disk så är det ju inte riktigt så den kommer att användas. Dock är ju 4GB/s mer än nog så det kanske är onödigt att köpa en PCIe4-disk om du får motsvarande 970 billigare.

Sant. Systemet ska ligga på 1TB-disken. Jag tänkte inte på det...

EDIT!!!: Noterade att på inet så är 970 PRO 1000:- DYRARE än 980 PRO! Fattar inte hur det här kan gå till? Men om det stämmer så är det väl lika bra att köpa ett 980 PRO med PCIe4 ÄNDÅ?! Eller är det något jag missat?

La til en edit längst ner