AMD Radeon RX 6700 XT med 12 GB grafikminne på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6700 XT med 12 GB grafikminne på ingång

Den övre mellanklassen bland AMD:s grafikkort ska enligt uppgift släppas "snart", där RX 6700 XT siktar på 1440p-spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh, hoppas tillgången blir bättre än hur läget är nu men jag tvivlar.

Blir kul att se benchmarks jämfört mot 5700XT som är ett helt ok kort för 1440p.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Gissar på 5000-7000 kr.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur sweclockers redaktionen hintar att AMD inte kan följa rekommenderat pris samtidigt som de påstår att ett rtx3070 kostar 5600 kr...

Permalänk
Medlem

Har potential att bli denna generationens value kort för 1440p om dem siktar på 3060 ti priset. Den sägs bara vara 20% snabbare än 5700 xt så allt högre än 450 dollar är ganska illa. Ser lovande ut dock

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag gillar hur sweclockers redaktionen hintar att AMD inte kan följa rekommenderat pris samtidigt som de påstår att ett rtx3070 kostar 5600 kr...

Ja mitt 3070 Gaming X trio gick på 7k men kostar nu 8k. Går knappt hitta 3060ti för 5600kr längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

"Det återstår att se när AMD följer upp med officiell information om pris, ungefärlig prestanda och tillgänglighet."

Korrektur; Ungefärligt pris, ungefärlig prestanda och ungefärlig tillgänglighet.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

~5000kr för ett undre mellanklass-kort, spännande!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

1440p är ju precis vad 6900xt klarar av

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av HenrikM:

Jag gillar hur sweclockers redaktionen hintar att AMD inte kan följa rekommenderat pris samtidigt som de påstår att ett rtx3070 kostar 5600 kr...

Nu är det ju tydliga inslag av vilda västern på grafikkortsmarknaden, men skillnaden mellan de två grafikkortsserierna - som enligt mig också rättfärdigar utpekandet - är att RX 6000-serien aldrig funnits att köpa till rekommenderat pris. I fallet Nvidia står även ”från” det rekommenderade priset skrivet i artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nu är det ju tydliga inslag av vilda västern på grafikkortsmarknaden, men skillnaden mellan de två grafikkortsserierna - som enligt mig också rättfärdigar utpekandet - är att RX 6000-serien aldrig funnits att köpa till rekommenderat pris. I fallet Nvidia står även ”från” det rekommenderade priset skrivet i artikeln

Fast det är ju inte "från" efter tiden då subventionerade rabatten är borta. Men det visar ganska tydligt vart sweclockers lojalitet ligger.

Permalänk
Medlem

Aldrig vart med om att detr så ointresserant att läsa om grafikkorts släpp som i år.. samtidigt son det är spännande lanseringar, kort och prestanda så känns det mest som lanseringar som sker i en artikel endast.
Finns ju knappt att köpa något nytt bra kort numera, precis som Playstation 5.
Gjort det så ointressant att ja knappt vill läsa om det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Maximo:

1440p är ju precis vad 6900xt klarar av

Jag har ett 6900xt och tycker det finns en viss marginal när det gäller 1440p. Det är väldigt beroende på vad du vill spela såklart. Varken 3090 eller 6900xt klarar 4k i min mening. Det blir nog nästa eller kanske till och med nästnästa generation faktiskt.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av HenrikM:

Fast det är ju inte "från" efter tiden då subventionerade rabatten är borta. Men det visar ganska tydligt vart sweclockers lojalitet ligger.

Riktpriser är ju på förhand det vi kan utgå från och under denna generation är det endast Nvidias kort som funnits att köpa för utsatt pris, även om det handlat om försvinnande små kvantiteter. Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa.

Det mest centrala problemet oavsett grafikkort är den knappa tillgången, och som skrivet i artikeln får vi helt enkelt vänta och se hur pris, prestanda och tillgänglighet blir i praktiken. Du läser in för mycket om du anser att min kommentar eller artikeln talar för lojalitet gentemot ett företag...

Permalänk
Medlem

Du får gärna hänvisa till ställe där det går att köra ett FE RTX 3070 för det utsatta priset 5625 kr, för enligt hemsidan finns det inte några ÅF som säljer kortet https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series... . Nvidias priser var lika mycket lockpriser som AMDs.

Skrivet av Wittwang:

Riktpriser är ju på förhand det vi kan utgå från och under denna generation är det endast Nvidias kort som funnits att köpa för utsatt pris, även om det handlat om försvinnande små kvantiteter. Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa.

Det mest centrala problemet oavsett grafikkort är den knappa tillgången, och som skrivet i artikeln får vi helt enkelt vänta och se hur pris, prestanda och tillgänglighet blir i praktiken. Du läser in för mycket om du anser att min kommentar eller artikeln talar för lojalitet gentemot ett företag...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Riktpriser är ju på förhand det vi kan utgå från och under denna generation är det endast Nvidias kort som funnits att köpa för utsatt pris, även om det handlat om försvinnande små kvantiteter. Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa.

Det mest centrala problemet oavsett grafikkort är den knappa tillgången, och som skrivet i artikeln får vi helt enkelt vänta och se hur pris, prestanda och tillgänglighet blir i praktiken. Du läser in för mycket om du anser att min kommentar eller artikeln talar för lojalitet gentemot ett företag...

fast det gör ni ju inte. ni dömmer ut det redan i förväg genom att redan nu säga att priset inte kommer stämma fast AMD har inte ens uttalat sig om detta kortet att den ska släppas eller vad det ska kosta.
du gör ju själv det du snacka om. kasta redan skit på AMD innan det ens finns nåt produkt att snacka om.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Aldrig vart med om att detr så ointresserant att läsa om grafikkorts släpp som i år.. samtidigt son det är spännande lanseringar, kort och prestanda så känns det mest som lanseringar som sker i en artikel endast.
Finns ju knappt att köpa något nytt bra kort numera, precis som Playstation 5.
Gjort det så ointressant att ja knappt vill läsa om det.

Ja, det är bara sagor ändå, kan lika gärna säga att det är en miljon GB RAM och 500THz på gpu som säljs för 299Kr

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jaha, låter ju bra....men den här hårdvaruhösten/vintern får mig bara mer och mer intresserad av att gå över till konsol på heltid.
Ett Xbox series x och ett switch känns som ett roligare köp än ett grafikkort, som antagligen inte går att få tag i ändå...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av KiXeR:

Du får gärna hänvisa till ställe där det går att köra ett FE RTX 3070 för det utsatta priset 5625 kr, för enligt hemsidan finns det inte några ÅF som säljer kortet https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series... . Nvidias priser var lika mycket lockpriser som AMDs.

Nyckelordet i min kommentar, "Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa." är just det fetmarkerade. I Sverige är tillverkarens webbutik stängd, men i exempelvis USA har de lagt över ansvaret på FE-försäljning till Best Buy. Precis som på andra platser är korten slut i lager nu, men av Best Buys kundrecensioner på exempelvis RTX 3070 att döma, ser det ut som om nya kort kommer in i lager då och då. Riktpriset 499 USD är det som gäller där.
https://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-rtx-3070-8gb-gddr...

Skrivet av Bernd_P1:

fast det gör ni ju inte. ni dömmer ut det redan i förväg genom att redan nu säga att priset inte kommer stämma fast AMD har inte ens uttalat sig om detta kortet att den ska släppas eller vad det ska kosta.
du gör ju själv det du snacka om. kasta redan skit på AMD innan det ens finns nåt produkt att snacka om.

Det är helt riktigt att AMD inte presenterat några officiella uppgifter om kortet, men att det döms ut på förväg stämmer inte. Nedan är delen kring priser från artikeln, där jag försöker staka ut en ungefärlig prispunkt för det kommande kortet genom att dels nämna Nvidia-modellen den troligen går upp mot, dels nämna den AMD-produkt som hamnar snäppet ovanför i riktpris- och prestandahänseende.

I samband med sistnämnda nämner jag att prisnivån aldrig mötts i praktiken, vilket inte är att kasta skit utan en beklaglig sanning – som exempelvis fick SweClockers att dra tillbaka betygen för RX 6000-korten vid lanseringen. Det kan helt klart vara värt att ha i bakhuvudet att ett framtida riktpris inte nödvändigtvis är vad som dyker upp i butikerna, varför den brasklappen flikas in.

"RTX 3070 har ett rekommenderat pris från 499 USD eller 5 625 kronor, och under huven syns 8 GB grafikminne. Rimligtvis får det kommande AMD-kortet åtminstone en rekommenderad prislapp under de 579 USD som i teorin gäller Radeon RX 6800 – en nivå som dock inte uppvisats i praktiken. Det återstår att se när AMD följer upp med officiell information om pris, ungefärlig prestanda och tillgänglighet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

1440p är ju precis vad 6900xt klarar av

Konstig kommentar, för isåfall så är ju ett RTX 3090 inte heller det iom att det är 7% snabbare enligt Sweclockers tester i den upplösningen... och ett RTX 3080 måste vara ett 1080p kort då

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Maximo:

1440p är ju precis vad 6900xt klarar av

Snack, to.m mitt RX5700 klarar 1440P utan problem.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Testpilot

Fantastiskt!
Ännu ett kort som inte kommer gå att få tag på, som ska slåss om tillverkningskapaciteten som redan är ansträngd samt om både minneskontroller och minnesceller som redan är i begränsad upplaga också!

Herre jösses... Fokusera på en sak i taget AMD och nvidia. Ni kan ju åtminstone se till att korten ni redan lanserat faktiskt går att få tag på först innan ni sjösätter nästa produkt i serien.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SockerfriKetchup:

Snack, to.m mitt RX5700 klarar 1440P utan problem.

<-- Sneak'ar in i denna lilla "debatt" ~

Det beror på vad man menar med "klarar" och "utan problem".

För egen del är mitt RTX 3060 Ti på gränsen för mig i 1440p.
Spel som Watch Dogs Legion snuddar på 60fps gränsen merparten av tiden, speciellt om någon form av RT slås igång (även med DLSS).

Battlefield V eller Gunfire Reborn är också "dugligt" i 1440p med ett 3060Ti. Men det är spel jag förväntar mig och "villhöver" ligga på 120fps+ hela tiden också då det är competetive/PvP-baserade spel.

Men absolut, ett RX 5700 XT klarar väl 1440p fint om man är beredd att tumma på inställningarna eller nöjer sig med att ligga mellan 45-60fps - Och för många är det full spelbart och en okej upplevelse, speciellt i singleplayer spel eller genre som RTS/X4.
Dock är det inte acceptabel nivå för egen del, med dom spelen jag spelar eller med dom grafiska inställningarna jag önskar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Riktpriser är ju på förhand det vi kan utgå från och under denna generation är det endast Nvidias kort som funnits att köpa för utsatt pris, även om det handlat om försvinnande små kvantiteter. Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa.

Det mest centrala problemet oavsett grafikkort är den knappa tillgången, och som skrivet i artikeln får vi helt enkelt vänta och se hur pris, prestanda och tillgänglighet blir i praktiken. Du läser in för mycket om du anser att min kommentar eller artikeln talar för lojalitet gentemot ett företag...

AMDs kort finns ju att köpa för rekommenderat pris i deras webshop ibland. Nvidia har ju dragit tillbaka försäljningen I hela EU. Som sagt, lojaliteten är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nyckelordet i min kommentar, "Mig veterligen ligger FE-korten fortfarande kvar på dessa nivåer, på de platser det är möjligt att köpa." är just det fetmarkerade. I Sverige är tillverkarens webbutik stängd, men i exempelvis USA har de lagt över ansvaret på FE-försäljning till Best Buy. Precis som på andra platser är korten slut i lager nu, men av Best Buys kundrecensioner på exempelvis RTX 3070 att döma, ser det ut som om nya kort kommer in i lager då och då. Riktpriset 499 USD är det som gäller där.
https://www.bestbuy.com/site/nvidia-geforce-rtx-3070-8gb-gddr...

Det är helt riktigt att AMD inte presenterat några officiella uppgifter om kortet, men att det döms ut på förväg stämmer inte. Nedan är delen kring priser från artikeln, där jag försöker staka ut en ungefärlig prispunkt för det kommande kortet genom att dels nämna Nvidia-modellen den troligen går upp mot, dels nämna den AMD-produkt som hamnar snäppet ovanför i riktpris- och prestandahänseende.

I samband med sistnämnda nämner jag att prisnivån aldrig mötts i praktiken, vilket inte är att kasta skit utan en beklaglig sanning – som exempelvis fick SweClockers att dra tillbaka betygen för RX 6000-korten vid lanseringen. Det kan helt klart vara värt att ha i bakhuvudet att ett framtida riktpris inte nödvändigtvis är vad som dyker upp i butikerna, varför den brasklappen flikas in.

"RTX 3070 har ett rekommenderat pris från 499 USD eller 5 625 kronor, och under huven syns 8 GB grafikminne. Rimligtvis får det kommande AMD-kortet åtminstone en rekommenderad prislapp under de 579 USD som i teorin gäller Radeon RX 6800 – en nivå som dock inte uppvisats i praktiken. Det återstår att se när AMD följer upp med officiell information om pris, ungefärlig prestanda och tillgänglighet."

Och här hänvisar du att nvidia faktiskt säljer till rekommenderat pris, i USA, det gjorde AMD också. Du kan sluta gräva hålet nu.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

<-- Sneak'ar in i denna lilla "debatt" ~

Det beror på vad man menar med "klarar" och "utan problem".

För egen del är mitt RTX 3060 Ti på gränsen för mig i 1440p.
Spel som Watch Dogs Legion snuddar på 60fps gränsen merparten av tiden, speciellt om någon form av RT slås igång (även med DLSS).

Battlefield V eller Gunfire Reborn är också "dugligt" i 1440p med ett 3060Ti. Men det är spel jag förväntar mig och "villhöver" ligga på 120fps+ hela tiden också då det är competetive/PvP-baserade spel.

Men absolut, ett RX 5700 XT klarar väl 1440p fint om man är beredd att tumma på inställningarna eller nöjer sig med att ligga mellan 45-60fps - Och för många är det full spelbart och en okej upplevelse, speciellt i singleplayer spel eller genre som RTS/X4.
Dock är det inte acceptabel nivå för egen del, med dom spelen jag spelar eller med dom grafiska inställningarna jag önskar.

Med den logiken så klarar inte konsoler av några spel alls.. inte ens dagens PS5 eller nya Xbox..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Hur mycket vi än klyver hårstrån om pris så är det nog så att den absoluta majoriteten av oss som fått tag på ett kort ur denna generation lagt mycket mer än MSRP+moms på våra kära grafikkort. Oavsett om det är Nvidia eller AMD.

Det var inte snyggt av Nvidia att köra erbjudanden till ett lågt pris utan att lova leverans inom en viss tidsram. Och det var inte snyggt av AMD att inte nå utlovade priser alls, även om kanske 3 personer i Sverige fått tag i ett referenskort till hyfsat vettigt pris.

Detta verkar vara standard nu tyvärr. 2080Ti var aldrig ett kort som såldes för $1000+moms och Vega-lanseringen verkar vara något som AMD inte lärt sig av. Vi som vill ha grafikkort verkar klaga, men vi betalar likväl och korten går åt. Vi behöver nog fler aktörer på marknaden.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SockerfriKetchup:

Med den logiken så klarar inte konsoler av några spel alls.. inte ens dagens PS5 eller nya Xbox..

Finns en anledning att jag inte köper multiplattform spel till konsol

Äger en PS4 Pro för dom exklusiva titlarna så som TLoU, God of War, Uncharted o.s.v.
Men i ärlighetens namn så har jag väldigt svårt att spela dessa spel i längre sessioner, får till slut huvudvärk av den låga/hoppande fps'en och all motion blur. Förbannat bra spel, synd att dom är bundna till en relativt sketen plattform bara i min mening (det var gudasänt för mig när Horizon väl kom till PC, kunde faktiskt klara ut spelet till slut!).

För mig är allt annat än låst 60fps som minimum "ospelbart" i längre utsträckning, och ska jag spela någon e-sport titel eller något mer 'engagerande' så är 100fps+ ett måste i min bok. Precis som att 90fps(+) locked är ett måste med VR spelande för att undvika motion sickness.

Ändrade strukturellt upplägg.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, det är bara sagor ändå, kan lika gärna säga att det är en miljon GB RAM och 500THz på gpu som säljs för 299Kr

Ja men precis.. sagor är nyckelordet här, bra sagt..
När det är samma visor gång på gång tröttnar man lite.

Jag saknar tiden då en saga blev verklighet kort därefter.. t.ex. när det kom en saga om en riktigt fräck mus jag ville ha, asus rog Sparta tror jag den hette.. från att jag hörde sagan första gången till att jag följde utveckling prototyper och till slut släpp, så blev jag bland de första som fick tag i den när den släpptes.

Det var en rolig resa från saga till verklighet.

Idag känns sagorna som ett hån mot verkligheten och då är de inte lika roligt att läsa saga längre..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Snack, to.m mitt RX5700 klarar 1440P utan problem.

Ja har 50fps i Call of duty black ops och Control med 6900XT@1440p. Är det console settings och 30 fps som är standarden för 1440p gaming eller?