Håller med @SwedenVirre helt och hållet. Hög single core + tillräckligt med ram samt ramdisk eller optane för lagring.
Får man fråga varför quad-core är ett måste? Jag skulle starkt rekommendera 5600X (som har 6 kärnor), men enda slår allt annat i single core prestanda samt kan köra ECC för den prislappen. Vill du specifikt att servern ska köras med 4 kärnor så kan du köra en hypervisor i grunden som t.ex. proxmox, och sedan köra din server i en container som du ger 4 kärnor. Då har du dessutom kvar lite kraft om du skulle vilja köra några andra tjänster på servern.
Ett exempel på specs är t.ex: 5600x + ECC ram (mängd efter behov) + Optane 4801X1 100GB (Optane endast om du vill slippa att köra en ramdisk). Jag kör en server utifrån dessa specs, se gärna min signatur nedan för mer detaljer. Som chassi funkar ju vad som helst egentligen, behöver inte vara ett serverchassi (Det som är nice med serverchassin är exempelvis redundanta nätaggregat). Som moderkort så valde jag X570D4U-2L2T med IPMI som är trevligt, men behöver du inte 10G kan du lika gärna köpa X570D4U. Bryr du dig inte om IPMI så skulle jag rekommendera ASUS PRO WS X570-ACE. Vill du bygga i ett litet chassi så finns även moderkortet 570D4I-2T, men tänk på att det inte tar vanliga ramstickor då utan du behöver en mindre formfaktor på stickorna.